Noví AMO přináší víc reggae, příběhu a rodiny / Recenze desky Family Biznis

Po více než dvou letech od průlomové smlouvy s Universalem a následném debutovém albu Original se slovenští AMO, čili Viktor Hazard, Moe a Opak, opět hlásí o slovo. Svou novinku tentokrát pojmenovali jako Family Biznis, což má vyjadřovat jejich snahu udělat si vše pokud možno sami, beaty a rapem počínaje, nahráváním a designem obalu konče. AMO se blýskly jak chytrými texty, tak originální produkcí, jež oplývala natolik moderním zvukem, že to mezi nimi a některými posluchači postavilo neprostupnou zeď. Při zpětném pohledu musím říct, že jsem i přes pozitivní kritiku Original příliš nedocenil. Jeho kvality se mi podařilo uchopit až po nějakém čase, rozhodující byl mimo jiné jejich koncert v poloprázdném Fabricu. Z toho důvodu jsem si v případě Family Biznis dal na čas. Album poslouchám již nějaký týden, snad se mi tak podaří vyvarovat unáhlenému závěru.

Ani AMO s přípravami nové desky příliš nepospíchali. Když máte k dispozici vlastní studio a netoužíte zrovna vydávat stále to samé jako na běžícím páse s přihlédnutím k jedinému kritériu, k potenciální prodejnosti, pak ani není důvod. S každou novou skladbou vás AMO ujistí, že jsou opět o krok napřed. Na první poslech to lze vystopovat především v hudebních podkladech, u nichž by si začínající producenti měli dělat pečlivé poznámky. K této příležitosti se mi vybavují slova Viktora Hazarda, který v diskusi na natáčení pořadu Ladí Neladí sliboval, že ať se to někomu líbí, nebo ne, nový materiál bude ještě daleko roztříštěnější, zajímavější a zkrátka lepší. Když si poslechnete první singl Gembleri, musíte mu dát za pravdu. Ne všechno úplně sedí do tohoto popisu, nicméně i v takovém instru titulní Family Biznis, jež je založen na primitivním opakování několika tónů a svou razancí snad trochu připomíná Rytmusovu Temeraf, nemůžete tvrdit, že beat postrádá nápad.

Zásadní změnou, kterou Family Biznis přináší, je účast Hazarda v pozici producenta. Od doby, kdy se prvně objeví v haters rozebírající skladbě Počúvaj ma!, jíž obdařil příjemně uvolněným reggae beatem, si poslechnete jeho tvorbu ještě třikrát, což na de facto začínajícího producenta je poměrně úspěch. Zvlášť, když se ve všech případech jedná o povedené záležitosti. Vzpomenout musím zvláště na úžasně taneční bonusový remix Party sa može začať s hostující zpěvačkou Sašou Okálovou, jehož funkový podklad zní, jako kdyby mu s ním pomáhal sám George Clinton. Ve skutečnosti jej podpoří na kytaru hrající Jojo Engerer a klávesák/producent 6 zmysel, o němž jsem psal v souvislosti s vystoupením projektu Deep´n Space na brněnském Jazz Festu. Ani zbytek AMO na tom není s beaty nijak zle. Opak je sice v štúdiu, větší část koláče si však ukrojil Moe, jenž odvádí dobrý výkon všude, na co šáhne. Mě osobně hodně zaujal Slang, neboli opět reggae (ostatně jako většina desky, tu víc, tu méně, místy i se zpěvem) s latino nádechem, který bezproblémově můžete doplnit podtitulkem: „Vše, co jste chtěli vědět o slangu, ale báli jste se zeptat“.

Především jde o obsah, ne o formu. Nemám nic proti recyklovaným produktům hudebního průmyslu, které vám sice dobře poslouží v klubu, ale doma si z nich vezmete jen málo. Přestože si AMO svých pár chlast věcí schovali i pro Family Biznis, jakmile dozní titulní skladba, je jasné, že se s povrchními, tolikrát omílanými zážitky z pátku a soboty nespokojí. Než se však stopáž desky přehoupne přes první polovinu, snadno nabydete pocitu, že posloucháte jinou desku. Dá se pochopit, že si Opak chce něco vyřídit s nepřejícími anonymy, že je zas o co hrát a jak vypadá vášeň, avšak možná očekáváte – stejně jako já – více. V tomto směru si nejvíce užijete napjatou Posledný krát, Príbeh o cizinci a princezně zo sídliska a Rýchlo a zbesilo, kritizující všechny ty, kteří chtějí v šoubyznysu prorazit ze dne na den.

Po rapové stránce nemám co vytknout. Úroveň textů i rapu byla – jak již jsem zmínil – více než slušná na Originalu. Snad akorát jódlující skit Vždy som chcel žiť bych vynechal. Nesmál jsem se napoprvé, když se k němu dostanu při poslechu, jen velmi otráveně budu hledat ovladač. Možná jsem tentokrát až nadhodnotil, přesto se za své rozhodnutí budu moct později postavit. Jednak tím vynahradím minulou recenzi, jednak – a to především – se Family Biznis povedl. Musel jsem si k němu sice nalézt cestu, o to větší požitek pak ale přišel. Album nabízí pro každého něco. Najdete zde jak k zamyšlení se hodící příběhy, tak party skladby. Nechybí vzkazy fanouškům i těm ostatním. Kompromis možná, ale zato velmi atraktivní. Jak vokální, tak instrumentální složka vás osloví svou bohatou obsahovostí. Jeden poslech vám stačit nebude, to vám zaručuju. Já ani teď nemůžu s čistým svědomím říct, že jsem obsáhl vše, co jen deska nabízí.

01. Začiatok
02. Family Biznis
03. Gembleri