METANCITY – nejen Hip hop

Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava

Minulý pátek se v Ostravě uskutečnil druhý ročník jazzového festivalu Jazz Open Ostrava, jehož pořadatelem je domácím dobře známý muzikant – klavírista Boris Urbánek. Tak jako v loňském roce, i letos se program odehrával v prostorách Slezskoostravského hradu, a to od sedmé hodiny večerní. Nicméně, fanoušci jazzu si přišli na své již v odpoledních hodinách, a sice na Jiráskově náměstí, kde v rámci Jazzového odpoledne vystoupilo rovněž několik souborů z regionu. Naše reportáž se bude zaobírat pouze večerní, hlavní částí, během níž vystoupili jmenovitě Rudy Horvat & Missing Base, Andrea del rocio Ruilova Barzola & Folhinha Band, Ondřej Pivec & Organic Quartet, Apostolis Anthimos Trio a Kaltenecker Trio.

Procházím skrze hradní opevnění krátce po sedmé a již mě vítá bezpečně známý zvuk kytary talentovaného Rudy Horvata, známého především díky svému dobře zavedenému Facing West Triu. Na Jazz Openu vystupoval Horvat se svým novým projektem Missing Base, kde po jeho boku hrají neméně nadaní hudebníci – baskytarista Jarda Janek, perkusista Víťa Halška a bubeník Patrik Benek. O jeho pozici coby lídra kapely lze diskutovat až do doby, kdy prvně šáhne do strun. Spoluhráči sice nehrají druhé housle, přesto je od pohledu jasné, kdo svou hrou plné jazzové dynamiky a rockové důraznosti posluchače nejvíce zaujímá. Missing Base předchází pověst originálního tělesa, které jde proti zažitým jazzovým předsudkům. Jejich tvorba se tak inspiruje napříč žánry. Výsledkem je dobře poslouchatelná mírně nadžánrová kombinace, která během vymezené hodinky příjemně naladí početné publikum na nadcházející skupiny.

Jako druhá se na pódiu pod hradní věží objevila ekvádorská zpěvačka Andrea del Rocio Ruilova Barzola a Ostravě se představila za doprovodu tuzemské Folhinha Band rovněž jako skladatelka, pianistka a hráčka na mexický strunný nástroj „Harano“. Zpočátku mírně ostýchavá, snad i nervózní Andreje se po nesmělém úvodu svého souboru dařilo navazovat kontakt s obecenstvem, a to i přes decentně cynický smích, který byl v jeho řadách po upřímném vybídnutí k tanci slyšet. Na hradě se sice netančilo, avšak to na latinskoamerické náladě nijak neubralo. Andrea si brzy získala můj obdiv, přičemž se jí podařilo odstranit jeden mýtus, jenž ve mně do té doby žil. Latinskoamerickou hudbu jsem si dosud představoval pouze s vášnivě drsnějším hlasem, odvolávajícím se na mnoho vypitých lahví havany a ještě větší počet vykouřených doutníků. Andrea naopak disponuje hlasem jemným, citlivým. Jižanský temperament však neztrácí a zatímco se stmívá, získává si přítomné posluchače.

Co se popularity týče, český jazz má po letošním předávání Andělů jasno. Ondřej Pivec & Organic Quartet patří mezi nejuznávanější české kapely nové generace jazzmenů. V poměrně nízkém věku si především jeho hlavní představitel vysloužil respekt dokonce i za hranicemi naší země, což za situace, kdy český jazz již nepředstavuje nijak závratný vývozní artikl, vzbuzuje upřímný obdiv. Organic Quartet odkazuje na předdavisovskou éru, kdy hranice mezi jazzem a R&B nebyla tak veliká jako dnes. Zároveň však ve své tvorbě nese stopy současna, jejich vlastní repertoár pak charakterizují bouřlivá sóla, dynamická atmosféra a tepající rytmus. Charakteristické „Hammondky“ dávají celkovému projevu zvláště osobité kouzlo. Pivec a spol. se loučí, lidem zůstává ve tvářích blažený úsměv. Quartet hrál technicky značně náročné skladby, přesto jim dokázal vtisknout punc lehkosti, s jakým se jejich muzika poslouchá bez žádných potíží.

Zato přednes Apostolisova tria už byl o dost náročnější. „Evropský Jimi Hendrix“, řecký kytarista, bubeník a v Ostravě rovněž klávesista Apostolis Anthimos, byl v programu festivalu nepochybně jednou z největších hvězd Jazz Openu. Člen legendárního polského Silesian Blues Bandu přicestoval do Ostravy s baskytaristou Robertem Szewczugem a bubeníkem Krzysztofem Dziedzicem, aby zahrál kusy místy stejně bodavé jako všudypřítomný dotěrný hmyz, s nímž si mimochodem muzikanti také užili své. Oproti předcházejícímu souboru byla jejich hodinka o poznání temnější a zadumanější, pohybující se až na hraně psychedelie. Po nekomplikované první polovině byla i pro únavu znát na lidech jistá zdrženlivost, která způsobovala, že potleskem odměněn zůstal většinou jen konec skladby. Přesto si myslím, že jejich koncert byl velmi zajímavý, vzhledem ke střídání různých zabarvení a nálad. Při závěrečné, snad desetiminutové písni s excelujícím hostem Borisem Urbánkem se podařilo v řadách sedících posluchačů probudit jejich nejživější stránku. Funky rytmika znatelně rozpohybovala nejednoho z nich.

Závěrem se na Slezskoostravském hradě objevil mnoha cenami oceněný fenomenální klavírista Zsolt Kaltenecker, jenž hrál společně se svými velmi uznávanými kolegy Viktorem Hársem a Gergo Borlaim z Maďarska. Jejich vystoupení začalo se zpožděním, což se i mimo jiných důvodů projevilo na částečném úbytku lidí na lavičkách. Opětovně se jednalo o zcela jiné pojetí, než jakým se prezentovala předcházející skupina. V klasické sestavě mělo Kaltenecker Trio blíže k tradičnějšímu jazzu, nicméně jejich skladby byly co do charakteru značně rozdílné. V jednu chvíli se dokonce objevil i jasně čitelný drum´n´bassový rytmus. Ačkoliv jsem koncert neviděl celý, to, čeho jsem se zúčastnil, mě nadchlo svou přístupnou povahou. Snad v tom hrál roli vliv východoevropské tradiční hudby, která je nám podvědomě i přes svou vzdálenost blízká. Počasí se vydařilo, program ubíhal bez sebemenších výraznějších problémů. Fronty byly, dostatečný počet jazzových nadšenců tedy také. Druhý ročník se povedl, určitě se tak uvidíme na jeho dalším pokračování.

Txt: Rav
Fky: Svil

Tagy: Jazz Open Ostrava 2007, Rudy Horvat Missing Base, Kaltenecker Trio, Zsolt Kaltenecker, Organic Quartet, Ondřej Pivec, Folhinha Band, Silesian Blues Band, SBB, Apostolis Anthimos Trio, Boris Urbánek, Andrea del Rocio Ruilova Barzola

Rubrika: Reporty a fotky, 19. června 2007, Rav & Svil

Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava
Fotka ke článku Ze Slezskoostravského hradu zněl jazz / Fotoreport z festivalu Jazz Open Ostrava


Komentáře

qip Ikona k nicku: qip
16.51 - 21. června 2007

..e.  

Vystoupením Emila Viklického a Marcuse Printupa byla laťka zážitku zvednuta tuze vysoko, přičemž jsem se domníval, že ji hned tak někdo nepřekoná. Ovšem, to jsem nepočítal s Kaltenecker Trio. Precizní jazz s příměsí ambientu, v jungleovém rytmu a popové melodice fůzující, byl přesně oním úžasným zážitkem, pro který jsem si na hrad přišel…


13.49 - 22. června 2007

 

dík za komentář :)


qip Ikona k nicku: qip
14.11 - 22. června 2007

 

dík za reportáž :)


Redakce neodpovídá a nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.
Redakce si dále vyhrazuje právo mazat příspěvky a to zejména ty jejichž obsah nebude věcný, k tématu, bude obsahovat vulgární výrazy, poškozující jakýmkoli způsobem redakci, či její členy.

Reklama zde

Reklama