Monika Načeva představuje svůj projekt singlem Tyhle dny / Recenze 001

Monika Načeva bývá mnohými považována za již legendární postavu české hudební scény. Někteří obdivují její hlas, jiní zase přikládají důraz na procítěný zpěv a v neposlední řadě se najdou tací, kteří oceňují především její schopnost proplouvat různými styly, a to bez jakékoliv ztráty své vlastní osobnosti. Díky textům básníka a spisovatele Jáchyma Topola a svému osobitému pohledu na hudbu byla vždy tak trochu odkázána na okraj spektra populární hudby, přesto se jí dařilo zaujmout poměrně široký okruh posluchačů. Se čtyřmi vydanými deskami se po několika letech vrací v rámci projektu, který plně odpovídá její dosavadní kariéře. Pokud však chceme vzít v úvahu originalitu, která jí byla vlastní od počátku své tvorby, musíme konstatovat, že tentokrát se jí podařilo překročit sebe samu.

Původní sestava, kdy jí doprovázel několikanásobný český šampión v turntablismu, jeden z nejlepších českých DJ´s vůbec DJ Five, se zanedlouho rozšířila o zkušeného kytaristu Michala Pavlíčka, známého zejména ze svého působení v kapelách Stromboli a Pražský výběr. Když se pak o spolupráci přihlásil vynikající český, svého času hiphopový producent DJ Side, nebylo pochyb, že se u nás právě zrodilo nejzajímavější seskupení tohoto desetiletí. V současnosti chystá vlastně již pětice svou společnou debutovou desku. Té však předcházelo vydání přísně limitovaného dvanáctipalcového singlu Tyhle dny, o němž bude dnes řeč. Recenze něčeho takového zkrátka nesmí zůstat opomenuta.

Na singlu se krom titulní skladby nachází na béčkové straně umístěná Jdeš krajinou, plus jejich instrumentálky. Obě se nesou v duchu pochmurnějších nálad, která přesně vykresluje momentální počasí. Zatažená obloha, studený vítr a občasné přeháňky by mohly s trochou představivosti přiblížit jejich atmosféru. Přičemž dynamičtější, snad by se dalo říct agresivnější Tyhle dny by mohly vzhledem k hutnému beatu a Načevy hlubokému hlasu symbolizovat blížící se bouři, zatímco zasněná Jdeš krajinou by představovala utichající hromy a poslední kapky deště. Může zarazit, že v případě Jdeš krajinou se jedná o dva roky starý podklad, který dříve vyšel na Sideově desce The Renaissance pod názvem Do You Feel Lucky?. Osobně s tím nemám žádný problém. Z původní verze zůstala zachována jen ústřední melodie a bicí linka. O to zajímavější je pozorovat, jak si s tím ve finále trojice poradila.

Síla obou písní nesporně spočívá v Topolových textech, které je posouvají opět o něco dál. Podíl Pavlíčka a Fivea se může zdát zpočátku jen nepatrný, ale při pozornějším poslechu krátce nato pochopíte, že každý beat je doslova prošpikován zvuky jejich nástrojů. Nejedná se o dech beroucí sóla, jejich úloha spočívá v dokreslování podkladů a v případě Fivea pak v dolaďování kompletního dojmu. Což se zvláště projeví v Těchto dnech, kdy si prostřednictvím svých rukou pohrává s již nahraným zpěvem a jednotlivé úseky vyskrečovává či juggluje do konečné podoby.

Načeva 001 na mne působí dobrým dojmem a utužuje očekávání nadcházejícího debutu. Pakliže bych ji měl někomu doporučit, zamířil bych mezi fanoušky WWW, popřípadě mezi ty, kteří dokáží ocenit avantgardu a samo poslouchání hudby pro ně neznamená jen způsob, jakým se bezprostředně pobaví. Čímž nechci říct, že tento singl je nezajímavý nebo snad nudný. Naopak. Jen si jej užijete trochu jinak. Projekt Načeva-Pavlíček-DJ Five si svou na české poměry jedinečnou podobou zasluhuje pozornost. Pokud vás dosavadní tvorba Moniky Načevy nezklamala, věřím, že se tak nestane ani s tímto singlem. Co se týče vás ostatních, NPF nejsou hudba pro každého. Přesto byste jim měli dát šanci a věnovat jim svůj čas. Stojí za to.

Strana A: Tyhle dny, Tyhle dny inst.
Strana B: Jdeš krajinou, Jdeš krajinou inst.

Tagy: Monika Načeva, Michal Pavlíček, DJ Five, DJ Side, Jáchym Topol, Tyhle dny, Jdeš krajinou, recenze