Podařilo se Timbovi překonat sama sebe? / Recenze Timbaland presents Shock Value

Pakliže bych měl jmenovat někoho, kdo se svým přičiněním nejvíce zasloužil o pomyslný titul krále producentů loňského roku, pak by to nepochybně nebyl nikdo jiný než Timbaland. Jak jeho práce na albu FutureSex/Love­Sounds šoumena Justina Timberlakea, tak na desce zpěvačky Nelly Furtado Loose, umožnila těmto počinům spočinout na nejpřednějších příčkách hitparád po celém světě, přičemž v případě Justina se bez větších dohadů jedná o jednu z nejlepších desek roku. Ani Justin, ani Nelly sice nejsou, co se schopností týče, prakticky nijak výjimeční zpěváci. Jenže právě Timbalandova produkce se již nějaký čas ukazuje jako zaručený recept pro pokoření kdejakého žebříčku. Pro letošní rok přichystaná jeho druhá sólová deska se proto právem považovala za jednu z nejočekávaněj­ších, a to pak rovněž vzhledem k faktu, že jeho předcházející sólové počiny (myšleny ty s rapperem Magoo, stejně tak jako Tim´s Bio) nijak závratného úspěchu nedosáhly.

Timbalandova produkce je často snadno rozpoznatelná po několika vteřinách. Hutná basová linka, výrazná bicí a chytlavá melodie, půlka rovnice, jejíž druhá půlka vám i v těch výjimečnějších případech dá jeho jméno. Timbo se poslední dobou soustředil spíše na pop obecně, kde platí přísná pravidla, co do úspěšnosti jednotlivých skladeb. Předně, potenciál takových skladeb se odvíjí od jejich jednoduchosti a přístupnosti. Nicméně Timbaland mnohokrát dokázal, že i když se svou hudbou slaví úspěchy na mainstreamovém poli, může zároveň poslat do oběhu i velmi kvalitní nahrávku, kde svou roli hraje zase originalita. Díky tomu se pak můžeme setkat s výroky, které ho se vším klidem označí za skutečného vizionáře v oblasti pop music.

Na Shock Value se sice podílí i rapem, ale bez debat jeho síla pramení z podkladů. Vokální projev tak logicky zastupují povolanější osobnosti, a to jak osvědčená jména typu Magoo, Missy Elliot, Justin Timberlake, Nelly Furtado, tak Timbovi chráněnci, mladší bratr Sebastian a zpěvačka Keri Hilson, jíž slibuje v bookletu spolupráci jako další na řadě. Z celkového výčtu hostů pak určitě nejvíce zaujme švédská kytarovka The Hives či na piáno hrající Sir Elton John. Timbaland vždy spolupracoval s osobnostmi mimo rámec hip-hopu, přesto jej svět znal jako hiphopového producenta. Na této desce již definitivně ukazuje, že prostor hip-hopu opouští, překračuje i žánr R&B a připravuje posluchače na to, že zaujímá místo škatulkami neomezujícího se umělce.

Timbaland může mít pověst vizionáře, jenž si může dovolit udělat cokoliv a s kýmkoliv, nicméně jednomu se asi nevyhne. Jakmile jde o jeho desku, nepodaří se mu zcela potlačit jistý stereotyp, který i přes opravdu pozoruhodnou barvitost a množství hudebních vlivů. Na jednu stranu, očekáváte-li od někoho příliš, málokdy se vám to vyplní. Shock Value má spoustu světlých momentů. Singl Give It To Me, ve kterém se každý z trojice Timbo-Furtado-Timberlake vypořádává se svými rivaly, hned po něm následující, trochu materiálu ze FutureSex/Love­Sounds podobný Release, Fantasy či Scream, všechno to patří k zvláště povedeným a v jistém slova smyslu i výjimečným skladbám. Nicméně dohromady ten celek působí až přespříliš rozkouskovaně. Kolekce singlů? Možná. Plnohodnotné album, kde má vše své místo? To spíše ne.

Shock Value podtrhává dosavadní úspěch Timbalandovy kariéry. Přes všechny variace však tato deska zůstane ve stínu počinů Timberlakea či Furtado. Odvážím se tvrdit, že podklady pro Bjork opět budou oslavovány, ale Shock Value na mě nijak zvláštní dojem nezanechala. Pokud patříte mezi Timbalandovi fanoušky, nezklame vás. K dokonalosti má ovšem daleko. Timbalandovo experimentování na mě působí poněkud rozpačitě. Mnohdy postrádám jeho dřív zmíněný rukopis, viz např. skladba Apologize s alt. rockovými OneRepublic. Nicméně k jejímu případu je třeba říct, že se jedná o výbornou píseň. V každém případě, doporučuji poslechnout. Źádnou ze skladeb nemůžu uvést jako vyloženě slabou, zvláště pak kolaborace s kytarovkami zní velmi zajímavě. Timbaland překonal sám sebe v oblasti tvoření beatů a opět posunul svůj zvuk dál. Pokud ale jde o sólovku jako takovou, myslím, že si ještě počkáme.

01. Oh Timbaland
02. Give It To Me feat. Nelly Furtado & Justin Timberlake
03. Release feat. Justin Timberlake