Vrátí se velká zpěvačka zpět na vrchol? / Recenze nové desky Macy Gray Big

Macy Gray je zpátky. Zpěvačka, bezpečně nezaměnitelná díky svému chraplavému hlasu, vydala po čtyřech letech svou čtvrtou řadovou desku, Big. Jestli má její název něco společného s její na ženu poměrně netypickou výškou, nebo má ukazovat, že se jedná o skutečně něco velkého, se mi sice zjistit nepodařilo, nicméně jak comeback Macy vypadá, to ano. Když jsem prvně slyšel skladbu I Try, nebylo pochyb o tom, že jsem se seznámil se skutečně jedinečnou zpěvačkou. Macyin přednes plný emocí jsem si zamiloval natolik, že ji řadím mezi své nejoblíbenější zpěvačky vůbec, a její debut On How Life Is jsem slyšel tolikrát jako jen málokteré album. Ačkoliv se po Macy od vydání nepříliš úspěšného alba The Trouble with Being Myself slehla zem, nevěřil jsem, že to znamená konec, a trpělivě čekal. Podle očekávání ne zbytečně.

Black Eyed Peas si sice do oznámení práce na své další desce, dali pauzu, ne však will.i.am. Jeho skladatelský um se stal prakticky zárukou výborné nahrávky, bez jeho beatů se už v zámoří neobejde téměř žádný počin a zpátky na výsluní dokáže tak dostat kohokoliv si umane. Přestože se Macy nevzdala svého stálého producenta Rona Faira a sama dohlížela na podobu Big, je nadevší pochybnost, že to byl právě will.i.am, kdo si ukrojil největší kus. Tím pádem je Big značně rozdílná oproti dosavadní Macyině tvorbě. Osobně mám mírnou averzi vůči lidem, kteří se objevují všude a s každým, nicméně u will.i.ama mi to nevadí. Mnohokrát prokázal svůj talent a přes znatelný rukopis umí zkomponovat podklady tak, že nemáte ten nepříjemný pocit, že se jen neustále opakuje. Z toho důvodu jeho spolupráci s Macy jen vítám. Pokud pomůže jeho jméno (a samozřejmě schopnosti) dosáhnout Macy vrcholu, nemám s tím žádný problém.

Kdesi jsem vyčetl, že will.i.amova producentská idea spočívala v tom, že se každá skladba na Big bude lišit, co to jen bude v rámci celistvosti možné. To se myslím povedlo dokonale. Skutečně je tato deska vybraně pestrá, což znamená, že přes svůj různorodý zvuk, kde uslyšíme jak pomalejší, až baladické záležitosti s charakteris­tickými smyčci, tak rychlejší R&B pecky, které skrz hiphopovou rytmiku a kytarových riffů dosáhnou až houseového vyznění. Co se týče použití samplů, zmínil bych zejména vzpomínkovou Ghetto Love, jejíž podklad stvořený z písně It´s Man´s Ma­n´s Man´s Wor­ld nezapomenutelného Jamese Browna může mírně evokovat postup, který užil Just Blaze pro Jay-Zho singl Kingdom Come, a sociálně-kritickou Treat Me Like Your Money, kde se využilo hned dvou kusů, a sice hitu It´s Like That od rapových pionýrů Run DMC a You Spin Me Round (Like a Record) od tanečních Dead or Alive.

Z hlediska aranží se Big pyšní podstatnou propracovaností a skutečnou bohatostí všemožných zvuků. Místy možná až přespříliš, nikdy jsem si nemyslel, že by Macy se svým ojedinělým hlasem mohla znít někdy nevýrazně. Možná za to může zvyk vypěstovaný na předešlých deskách, možná se mi to jen zdá, ale možná to taky tak bude. V každém případě, Macy svým výkonem posílá zpátky do sprchy nejednu současnou zpěvačku. Pokud vás zaujal její styl již dříve, nemůžete v tomto případě být zklamáni. V textech vychází především ze svých zkušeností během posledních čtyř let. V první singlu Finally Made Me Happy s hostující Natalie Cole se zpovídá z rozchodu, v písni What I Gotta Do zase řeší své problémy coby svobodné matky, ovšem umí se vrátit i ke šťastnějšímu období v podobě Glad You´re Here.

Celkově se jedná o vyvážený počin, jemuž dominuje jak zpěvaččino osobní kouzlo, tak povedená produkce. Nepřináší nic revolučního nebo překvapujícího, přesto se bavíme o výborné, dobře poslouchatelné desce, která nepostrádá potřebné kvality. Jestli se Macy podaří zabodovat v hudebním průmyslu, si netroufám odhadovat. Stávající fanoušky zaručeně potěší, pokud se k ní přes všechny těžkosti dostanou noví, jenom dobře pro ně. Macy Gray představuje v mých očích silnou postavu v hudebním světě, která nenabízí nic jiného než dobrou muziku. Pokud hledáte upřímnost a příjemnou relaxaci, Big vám ji beze všeho poskytne. Já jsem spokojený, co vy?

01. Finally Made Me Happy feat. Natalie Cole
02. Shoo Be Doo
03. What I Gotta Do