Marko navázal kontakty s pražskou mafií / Recenze Velmi nebezpečných známostí

Markově producentském albu se toho již stačilo napovídat dost a dost. Kamaráda DJe Wiche a upsaného nováčka labelu Bigg Boss jsem prvně vzal v potaz na Orionově druhém pokračování Teritoria, kde se prezentoval pravděpodobně jedním z nejlepších podkladů celé desky, a to konkrétně ve skladbě Past. Markovo jméno slibovalo provětrat dusící se kouty českého rapu. Ať už měla jeho debutová deska vypadat jakkoliv, jisté bylo, že z devadesátkového zvuku Oriho hitu toho moc zachováno nebude. Místo toho měla zavládnout temná atmosféra plná agresivity, zkrátka striktní rap, doplněný těmi nejpovolanějšími aktéry z česko-slovenské, následně i polské scény. Alespoň takhle si přibližně vybavuju předcházející mediální propagandu a kuloární zvěsti. Album pod jménem Velmi nebezpečné známosti už je nějakou dobu na světě, tak se na něj podívejme.

Nejlepší přítel hiphopového producenta – mašinka MPC – má společně s Markovýma rukama na svědomí celou instrumentální stránku alba. Nejprve vezměme na paškál zvukový aspekt. Beaty jsou tvrdé, s trochou představivosti si je lze představit jako směs těžkých rockových až metalových kytar a současně znějících bicí. Na české poměry značně radikální, slibný pokus, ale jen do té doby, než přijdete na to, že si jsou všechny instra až moc podobná. Každý beat sám o sobě není špatný, dohromady se v tom ale ztrácím asi tak jako Jeníček bez Mařenky. Co se týče technické stránky, má Marbie nejblíže k Trafikovi. Bohužel. Jak beat začne, tak skončí. Skládačka s minimem nápadů, která hraje, jak říká jeden můj známý. Nic víc. Když pak dojde na závěrečné Outro, marně přemýšlím, jak se pod něco takového může někdo podepsat. To je snad to nejhorší, co bylo v českém hip-hopu vydáno. Cítit rytmus je bezpodmínečně nejdůležitější vlastnost jakéhokoli muzikanta.

Dobře, produkce se tedy moc nevyvedla. Jsem náročnější, uznávám, ale v tak těžké konkurenci, jakou české prostředí skýtá, nelze jinak. Ale ještě to může zachránit rap. Jak ten je na tom? Průměrně, standardně, často i zle. Když už někdo ovládá techniku, potopí to nudná bezobsažnost textů. To samé naopak. Překvapil LA4, který evidentně už svůj zewl nechal za sebou. Jestli má tahle deska nějaký smysl, tak jedině jako zajímavá upoutávka na nadcházející sólo LA4kluka. Naproti tomu „nejstarší český rapper“ Orion by po svém výkonu v pražské hymně Boss měl začít přemýšlet o profesním důchodu. Producentské desky by mohly mít nějaký koncept. Jestli je jím zároveň současná politika labelu Bigg Boss, čili: „dnešní hip-hop stojí za hovno, udělejme ho lepší“, těžko hádat. Minimálně to tak vypadá, jestli se na něčem shodne většina zde účinkujících, pak jedině na tomto.

Jen by mě zajímalo, kdo stojí tedy za tím, jak to v současnosti s hip-hopem vypadá. Jamese a Huga se ptát nemusím. Co ale don Vladimír? Český hip-hop odvždy znamená převážně pražský hip-hop. Velmi nebezpečné známosti zahrnují kompletní pražskou scénu, působící rozhodně déle než pár let. Kdo tedy stojí za úpadkem českého rapu? Proti komu zbrojí pražská „mafie“? Pokud někdo víte, nebo aspoň tušíte, napište mi. Věřím, že se Marko neztratí. Kdybych měl něco pochválit, pak slušně znějící skity, případně podklad pro zmíněnou Boss vzhledem k výborné atmosféře, kterou nepochybně vykazuje. Tento počin jej ale do výšin nevynese. I když, nic není nemožné… Chce to více propracovat. Přestože tohle album je co do kvality podprůměrné, není nedůležité. Otevírá totiž novou éru českého hip-hopu. Pohár s Cuba Libre definitivně přetekl, kdo a čím to utře?

Hodnocení (školní): 4

02. Chci slyšet svý jméno – Orion
03. Niezalezni rmx – Jedker, Popek