Joss Stone aneb další povedená deska z Britských ostrovů / Recenze Introducing Joss Stone

O tom, že změna je život, ví Joss Stone své. Přestože již má tato ještě stále devatenáctiletá zpěvačka z Velké Británie na svém kontě dvě alba, teprve její třetí kousek ji má skutečně představit a ukázat takovou, jaká opravdu je. Alespoň tedy podle jejích slov Introducing Joss Stone nenese své jméno jen tak pro nic za nic. Joss Stone změnila image a ani její hudební stránka nezůstala beze změny. Což lze přičítat výhradnímu producentovi této desky RaphaelSaadi­qovi, o němž bulvár tvrdí, že má s rudovlasou Joss více než pracovní vztah. Ostatně, když se podíváte na vnitřní obal této desky, na sobě sedící dvojice oděná pouze do barevných tahů štětců mnohé napoví.

Změna nicméně nemusí nutně znamenat přijití s něčím novým. Pokud tedy chápete navracející se retro zvuk stejně jako já. Saadiq takto navázal na úspěšné desky Christiny Aguilery a Amy Winehouse, nutno dodat, že s šikovností jeho vlastní. Jestliže prvně jmenovaná představovala silnou vzpomínku na velkolepé kabarety a estrády, druhá zase ve větší míře připomněla šedesátá léta a pro ně typické zpívající dívčí skupiny, tahle deska má obojí s přesahem do devadesátých let.

Zejména skladba Tell Me What We´re Gonna Do s hostujícím Commonem mi možná až moc nápadně připomíná Wyclefa pohrávajícího si s Bobem Marleym na druhé desce The Fugees The Score. Přesto mi jsou Saadiqovy podklady sympatické, dodávají desce jak na líbivosti, tak na kvalitě. Možná lehce prvoplánový záměr odkoukaný od kolegů, ale určitě povedené beaty. Schválně si všimněte přechody mezi jednotlivými skladbami. Opravdu vypilované.

Za Joss Stone mluví jak její dvě desky, tak různé kolaborace a spolupráce s mnohem známějšími a uznávanějšími muzikanty. Na letošním předávání cen Grammy připadla jedna také právě jí, a to za spolupráci na hold vzdávající kompilaci skladeb Slye Stonea & Family. Joss zpívá skvěle. Pohrává si s hlasem, intonací, střídá polohy, téměř nezní nikde stejně. Na druhou stranu mi to trochu zaváním hledáním sama sebe, alespoň co se svého projevu týče. Lidově řečeno, místy moc tlačí na pilu, místy zase neřeže.

Vůbec celá deska na mě působí dojmem „udělat ověřenými postupy něco příjemně stravitelného, zasadit to do sexy hávu a vydobýt z toho maximum“. Osobně proti tomu nic nemám. Joss je mladá holka, která si jde za svým. Sama se podílela na prakticky celé desce, psala texty, své slovo měla i u skládání hudby. Jen mám potíže uvěřit, že tohle je skutečně ta Joss, která mi má být pomocí Introducing Joss Stone představena. Anebo je to ta Joss Stone, kterou znát nechci? Od R&B očekávám kromě rytmu i něco víc, duši.

Po obsahové stránce se vše točí kolem jediného, kolem lásky. A abych byl ještě přesnější, kolem vztahu muže a ženy. Mnohé skladby mají až sexuální podtext, nicméně objevuje se zde např. i vyznání své největší lásce Music s hostující Lauryn Hill. Nečekejte nic než, co můžete od devatenáctileté holky očekávat. Příjemná deska, výborná k relaxaci, celkově mírně nadprůměrná, dobře poslouchatelná s rádiovým potenciálem. Pár skladeb dozajista uslyšíte na party, ale tím to pravděpodobně také skončí. Nijak zásadní, přesto velmi slušné.

01. Change (Vinnie Jones Intro)
02. Girl, They Won´t Believe It
03. Headturner