2. Jakost (ex-Divokej západ) debutuje s Kvulikurvachudejm vitae / Recenze

Kdo by si nevzpomněl na kapelu Divokej západ z Plzně. Kapelu, nebo chcete–li projekt, který před pár lety fungoval a na kterém si ujely stovky náctiletých houmbojů. Časy, kdy jsi z beden slyšel všechno, co končí na CE, jak správně trefit skína do hlavy nebo jaké to je pořádně se nakouřit, jsou ty tam. Kluci dospěli, jemně upravili sestavu, přejmenovali se na 2. Jakost a v těchto dnech přichází s vyspělou deskou Kvulikurvachudejm vitae.

První věc, která mi jemně vyrazila dech a příjemně překvapila, byl samotný obal. Papírový, jako měli například Wich a Nironic, PSH nebo 2CD WWO. Klucka však nešetřili a booklet sestavili z šestnácti listů, kolem třiceti stránek počteníčka. Doslova neobvyklý počet ještě vygradoval svým obsahem. Krom credits a děkovaček, zabírají zbylé stránky nejen texty, ale taky vjejich ysvětlení, s čímž jsem se zatím nesetkal a což mě v určitých chvílích pomohlo jednotlivé pasáže uchopit. Dobrý nápad, když máte texty jako 2. Jakost. O tom ale později.

Deska má něco přes hodinu a najdete na ní patnáct rapových stop. Žádné intra, outra, skity. Rap si rozdělili Blaaball, Raek a Zkrat. Co je na téhle desce nejdůležitější, má největší hodnotu a určité poslání, message dolů k lidem, je určitě obsah, a to zejména textový. Již z názvu je patrno, že deska by mohla obsahovat sociální témata. Většina textů je protkaná názory na nejrozmanitější palčivé otázky a každodenní situace, či prostředí, které nás nějak ovlivňuje. Kluci mě až překvapili svou textovou vyspělostí.

Čekal jsem méně inteligentní či zbytečně kazativní a vševědoucí, řešící pohled, ke kterému většina MC´z směřuje, začnou-li se hrabat v podobných tématech jako 2. Jakost. Tyhle texty jsou ale úplně jiná dimenze, jsou položeny do roviny, ze které si může každý odnést, co potřebuje. Jsou plné dvojsmyslů a jinotajů. Jsou silné a člověk se k nim chce vracet. Tohle milé překvapení je však bohužel kompenzováno určitou nesrozumitelností pro posluchače, který nechce trávit u jedné sloky deset minut, aby ji pochopil či si vyhledal v bookletu vysvětlení.

Některé pasáže jsem si musel číst i poslouchat zároveň, abych vůbec věděl, o co jde. Zejména Blaaballovy texty, protkané odkazy na poetická díla, postavy, události či určité filosofické myšlenky, se běžnému posluchači odrazí od těla a minou se účinkem. Tohle je pro fajnšmekry. Pro lidi, kteří chtějí přemýšlet. Textově vyspělé a hodnotné. ,,Čekuj mou flow kurvo" od téhle desky nečekejte.

Rap všech tří je na nadprůměrné úrovni, zejména pak Raek a Blaaball, který má jeden z nejtvrdších a nejzajímavějších hlasů ve hře. Baví mě je poslouchat, jednoznačně jedni z nejzajímavějších u nás. Nic ale není dokonalé, proto i tady vidím malé nedostatky. Co se projevů týče, největší problém je v silném důrazu na některá slova, takový agresivní rozprsk na rýmech, že jsou některá slova hodně nesrozumitelná (občas, hlavně u Raeka). U Blaaballa mi sem tam neladí složení vět – rýmů.

Jinak není rapu moc co vytknout. Zajímavé hlasy, příjemný, důrazný projev, jediné co lze snad ještě vysadit, je přehnané užívání obecné češtiny, plzeňského dialektu nebo co to je. Některé slova jako Bějice místo České Budějovice a podobné patvary jsem si nedával. A neříkám to jen proto, že všichni rýpou do našich krátkých zobaku. Ono všechno extrémní moc škodí, alespoň v mém pohledu.

Co se týče hudby, tady je to horší. Většinu beatů má na svědomí Zkrat, v některých mu pomáhá producent Metadon. Je slyšet hodně živých nástrojů. Kdyby nebyly ony a dohled Metadona, byla by deska asi docela nevýrazná. Už i teď mi prakticky všechny beaty trochu splývají, ne že by byly špatné, to ne. Jen jsou strašně podobné, všechny v podobném tempu a nebýt zákroků živých nástrojů jsou docela průměrné. Drží si však jakousi svou mystiku a každá pecka má zajímavou atmosféru.

Tracky jako Ultimátní, Taxis nebo Správná strana jsou dle mého gusta. Co mě však krapet „vytočilo“, je beat u tracku Hosta do domů, kdy po výborném nájezdu, který měl nakročeno ke krutému atmosférickému boombapu, přišlo něco absolutně jiného. Škoda. Jinak nejsilnějším momentem pro mě byla Raekova pasáž v tracku Záležitost vnitřní, kdy retrospektivně mluví o počátcích plzeňského graffiti, breaku a vůbec celého movementu. Patriotní, výborné.

Co se týče hostů, vyskytují se na albu minimálně. V pár tracích uslyšíte jemný vokálový doprovod od lidí jako Aklenot nebo známější Ota Balage. Rapové featuringy najdete dva. V tracku Na rozhraní hostuje pražská Lady D a v tracku Dotek zla a pijanský elegie najdeme postavičku Lou Fanánka Hágena z moust ledžndery grupy Tři sestry. Výkon Lady těžko objektivně hodnotit. Každá holka, která rapuje, a není to úplně mimo rytmus, získává podvědomě něco na víc, pro mě však její výkon extra přesvědčivý nebyl. Takový průměr, nijak strhujicí. Na druhou stranu, proč ne.

Ojedinělí lidé na rapové party, to platí u téhle desky dvonásob hlavně v případě Lou Fanánka a jeho partu, kde se zpovídá ze svých alkoholových zkušeností. Z mistra Lou F rapper asi nikdy nebude, o to však v tomhle výkonu nejde. Jeho přítomnost dodává celé věci jiný level, i když je místy mimo rytmus a zní křečovitě. Být to host z rapového podhoubí, neobstojí ani dva rýmy. Lou F na to jisté právo má, nevadí mi a jeho slova chytnou.

Co říci závěrem? Je to rozhodně vyspělá a kvalitní deska, ke které se budete vracet, budete ji luštit a studovat. Deska, která není podobná ničemu co za poslední roky vyšlo. Rozhodně mě překvapila a doporučil bych ji náročnějšímu posluchači. Má, myslím si, poměrně velké šance uspět i mimo hiphopovou komunitou. Jsem zvědav na koncert, protože, ač má deska výborné skladby, je spíše na poslech a zamyšlení, než do klubu. Tím více jsem zvědav, jak kluci naloží do kotle. Podpoř, kup, stav se do Fabricu. Doporučuju.

01. Kvulikurvachu­dejm vitae
02. Taxis
03. Náměstí míru