DJ Wich Presents Nironic / Recenze The Chronicles of a Nomad

Pokud se vám doba mezi první a druhou deskou pražské dvojky Indy & Wich zdála až neúměrně dlouhá, tady byste měli hledat důvod. Alespoň podle toho, jak ho sám popsal Indy. DJ Wich patří již delší dobu k nejvytíženějším producentům naší republiky. Nebudu opakovat, co jsem říkal tolikrát. Wich je výborný producent celosvětové úrovně, mít jeho beaty je pro našince s trochou nadsázky jako pro zámořské pracovat s Dr. Dre. Nelze se pak divit, že v Praze žijící NI, neboli Nironic, se po spolupráci se svou živou kapelou Cherry Hill a s Tucem a Emdee m společně tvořenou The Regime rozhodl o beaty požádat právě Wiche. Wichovi se zase líbil NIův rap, nápad na společně udělané album na sebe nenechal dlouho čekat.

Ještě v létě loňského roku vydané vinylové EPčko dalo všem fanouškům hip-hopu na vědomí, že se blíží něco opravdu velkého. Skladby typu My Life s hostujícím slovenskou zpěvačkou Tinou, kritická Ladies and Gentlemen a slušná párty věc Right With Us, popřípadě českými DJi velmi oblíbená Live, která rovněž vyšla na populárním Hádej kdo I&W, nepochybně patřily k tomu nejlepšímu, co se na scéně v loňském roce objevilo. Po půl roce konečně vyšlo na P.A.trick Records očekávané album DJ Wich Presents Nironic – The Chronicles of a Nomad, recenze vychází právě teď.

Jestli nelze NIovi něco upřít, pak je to jeho láska k hip-hopu. Zůstává věrný osvědčené formuli, respektuje historii, svou náklonnost dává v průběhu desky nejednou najevo, stejně tak neváhá kritizovat současné poměry, zbrklé trendy ignoruje. I am hip-hop cause it lives in me. Rovněž Wichovy beaty, podle mého v průměru daleko lepší než na Hádej kdo, tomu odpovídají. Již zmíněná letní My Life, mrazivá Ladies and Gentlemen, vyklidněná LadyTomem Malárem nebo chytlavá Revolution, tohle jsou jedny z nejlepších českých podkladů všech dob. A to se rozhoduju subjektivněji než obvykle, ostatní instra na tom totiž nejsou také nijak zle. Snad jen bych vynechal po sobě jdoucí Nomad a A Yo.

A to zcela. Již jsem se zmínil, že NIe nepovažuju za nijak vynikajícího rappera. I přes mé sympatie musím říct, že to jsou především právě beaty, které určují kvality jednotlivých skladeb. Nejde ani tak o texty, jako spíš o to, že jsem se nikdy nemohl ubránit dojmu, že zní zkrátka jako každý druhý. Do této desky jsem nebyl s to si zapamatovat jediný jeho part. No, třeba právě teď se mi podaří otevřít dosud mně nepřístupné komnaty jinak velmi povedené desky For the Love of the Art.

NI se sice zlepšil a už nepůsobí jen jako ten průměrný do party, ale přesto celou desku neutáhne. Když si ji pustím k práci, skončí dřív než si toho stihnu všimnout. Když ji poslouchám nerušeně, připadá mi to jako celá věčnost a neubráním se některé skladby úplně přeskočit, případně jít dělat ještě něco jiného. Poslechnout si všech osmnáct skladeb zvládám jen s vypětím všech sil. Ubrat, jednoznačně ubrat.

Nejlepší skladby jsem tím pádem již jmenoval společně s nejlepšími beaty. Ještě bych snad doplnil Sometimes a Blood. Zbytek tvoří více či méně doplňující průměr, podle libosti. Pokud bych měl hodnotit letošní rok podle tohoto alba, vypadá to, že bude velmi zajímavý. Pokud tedy úroveň neklesne pod takto nastavenou laťku. A když zůstaneme u této desky, nechal bych to na 2-. Jestli se Wichovi podaří překonat hranice, ukáže čas. Jestli se NIovi podaří s touto deskou uspět v jeho rodné zemi, zrovna tak. Na české hiphopové scéně však už své místo mají.

01. N.Y-C.Z.
02. Best Thing
03. All My Life ft. Tina