Jak vypadal rok 2006 s IdeaFatte + DJ AKA? / Recenze 365

Pamatujete si ještě, kdy jsme na našem webu zveřejnili fotky z koncertu tehdy nově vzniklé zlínské kapely IdeaFatte v Olomouci? 21. října 2005 se premiérově představila kapela, která se okamžitě stala vyhledávaným koncertním fenoménem. Fatteovo živé vystupování na MPCčku, Ideův rap a od ledna loňského roku pak také skreče DJ Aky, dohromady pak perfektní souhra na pódiu, nápaditost a nasazení jim brzy pomohlo k stoupajícímu růstu fanoušků a desítkám koncertů po celé ČR, včetně těch nejnavštěvova­nějších akcí. S dvěma singly, mixtapem a teď už i debutovým albem se řadí mezi nejaktivnější skupiny na české hudební scéně, mezi ty nejkvalitnější pak zrovna tak.

AKA patří k nejlepším skrečujícím v Evropě, Fatteovy grime beaty drží standard českých top producentů, Idea drtí mapu shora zdola. Co se týče hudební stránky, kam počítám i Aku, nelze jí moc co vytknout. Třebaže jsem se zatím k britské tvorbě neměl moc šancí dostat, na grimeu si tedy v současné době neujíždím, oba dva mě baví. Tohle slovo prakticky nepoužívám, v tomto případě se ale hodí. Nemohu Fatteovy beaty posoudit objektivně, sám za sebe můžu říct, že mě dokáží nakopnout, líbí se mi. Doplněné Pepkovým rapem pak tvoří symbiotické jedno, česky – výbornou muziku.

Mám problém s dobrými deskami. Připadá mi, že je nedokážu dostatečně slovy ohodnotit tak, jak by si zasloužily. A to píšu zejména o deskách, které se mi líbí. Zvláštní. Album 365 je Ideovo album. V tom smyslu, že jen on jej může v tomto případě povznést do nebeských dálek, nebo jej naopak úplně shodit. AKA – World Is YoursPhilipemTBC na beatu, výborně, tématický mini club set v Kde jsi?, nářez. Fatte by dost dobře zvládl udělat desku celou, přesto prostor daný DTonatovi, Opiovi a Indymu není než dobře využitý. Technicky se Idea neustále zlepšuje, na této desce téměř dosáhl svého vrcholu. Líbí se mi jeho projev, občas mě sice do rozpaků uvede přehnaný důraz na jednotlivá slova, slabiky, ale minimálně.

Jestli pak lze něco opravdu napadnout, bude to možná až velká plochost textů. Tím nechci říct, že Idea nedokáže napsat dobrý text. To vůbec ne, naopak. Jen mi někdy připadá, že jsou některé až zbytečně moc popisné. Kdybych měl desku posuzovat jen podle toho, co mi chce autor sdělit, nemusel bych ji slyšet více než dvakrát. Sám za tuto výtku ale ruku do ohně nedám. Jednak bych ji musel použít na devadesát devět procent hudební produkce, jednak v tomto případě ani nemusí jít o rozhodující faktor. Uhádnout, co znamená jméno desky, nebude problém ani pro IF odpůrce. 365 jako počet dní v roce, jako jeden rok na české rapové scéně, jako příběhy a události, které se kapele a jejím jednotlivým členům staly. Idea dokáže uvést věci tak, jak se mají. Je si vědom svého talentu a své práce a dává to těm, kteří si to zaslouží, sežrat, viz Útěk z věznice Bota s nejnekompro­misnějším beatem na desce, Start-stop DJs a Máme vás MCs RMXMojí Rečí a Strapem.

I kdyby vás 365 instrumen­tálně nezaujalo, texty vám to vynahradí. Témata jsou tím, co odlišuje Pepu od zbytku scény. Chvástání, byť oprávněné, samozřejmě nechybí, ale krom toho vás zavede do svého vidění světa. Snová, paranoidní a nejspíš již brzy klipová Kde jsi?, pro mě o něco méně atraktivní Sex o textu nebo např. Nejlepší přítelMichadelikem, nic takového ještě u náš nikdo neudělal. Na druhou stranu je nutno vidět, že Pepek občas opakuje sám sebe. Dva singly a mixtape jsem slyšel za celou desku tolikrát, že to ani nespočítám. Nechci psát jinak mi pak připadá úplně zbytečná. Kdyby byla spojena se závěrečnou 365, nic by se nestalo. 365 potěší fanoušky rapu, k ostatním si nejspíš bude hledat cestu těžko. Nicméně tohle je ta deska, kterou Česko potřebovalo, za 2. A příště pořádný booklet, je ho škoda.

01. 1
02. Jednoboj
03. Útěk z věznice Bota