WWW po čtrnácti letech debutují s Neurobeatem / Recenze

Pro mě osobně byla tahle deska tou nejočekávanější nejen tohoto roku, ale vůbec od doby, kdy se mi doneslo, že ten Sifon, ten člověk, jehož texty jsem kdysi tak strašně žral, ač jsem jim často nerozuměl, se chystá po letech neaktivity jeho (to slovo mi už leze krkem, ale v tomto případě nemohu jinak) legendárního projektu WWW společně s dalšími zainteresovanými vydat své debutové album.

Počáteční nadšení však zakrátko opadlo. Jednak to vždy byly vesměs nepotvrzené zprávy z kuloárů, jednak je od slov k činům dost daleko. I z toho důvodu se mi údajně chystaná realizace onoho alba vytratila z mysli. A najednou nejenže se na webech objevilo definitivní datum vydání a cover, který nedal prostor pochybám, že se blíží něco skutečně velkého, ale už tady byla i samotná deska a dokonce i koncert, na kterémž se za početné podpory pokřtila. WWW jsou zpátky.

Důvod, proč jsem tuto kapelu začal sledovat byl prostý. Byla jiná. Zaujaly mě texty, projev, hudba celkově. Demo se mi obzvlášť líbilo a rád se k němu i po letech vracím, třebaže se spíše ujišťuju, že pořád ještě jisté texty umím nazpaměť, než abych hledal něco nového. Když tak o tom přemýšlím, připadá mi zvláštní, že u nás se při začátcích rapu tak velkou měrou uplatnila avantgarda. Zatímco by se dalo předpokládat, že přirozenou cestou by se tahle alternativní složka oddělila teprve po delší době, ostatně tak jako tomu bylo v USA, WWW něco takového popřeli a ukázali, že hip-hop a jeho tvorba daleko více spočívají v člověku samotném.

Tvorba Sifona a Typlta tvoří jeden vzájemně působící celek. Já vím, že už jsem to říkal o mnoha deskách, ale v tomto případě to jinak ani nejde. Nebo spíše nevyzní, hudba podtrhává texty, zběsilá, napůl šílená atmosféra prostupuje vším. Již zmíněný cover, texty daleko více se podobající básním než klasickému rapu, poeticky industriální podklady, mnohdy násilné, ne však nemelodické, na druhé straně dualdisku umístěné videoklipy či galerie Typltových obrazů se Sifonovou hudbou, tohle všechno na mě působí jako dílo člověka, kteří by si dost možná zasloužili v budoucnu místa ve školních čítankách.

To ale do tohoto článku tak úplně nepatří. Užívám si tu kompletnost projevu. Nemůžu nic než poslouchat, všechno ostatní jde stranou. Tvorba WWW mě nutí přemýšlet, přemítat. A já se nebráním, naopak. Netroufám si říct, že jsem pochopil, o co přesně v textech jde, že jsem vystihl každičký detail a uvědomil si veškeré souvislosti, nicméně tahle deska naplnila má očekávání.

Rozhodně to není počin pro každého. Neurobeat přesahuje hip-hop jako takový, diskuse o tom, zda to ještě je rap, nebo už spíše recitace básníka za doprovodu tématicky vytvořeného podkladu, nejsou podstatné. V době, kdy muzika daleko více odpovídá spotřebnímu zboží, se pokouší o skutečné umělecké vyjádření. Může zaujmout, nemusí. Na poslech této desky je třeba mít zvláště tu správnou náladu a hlavně chuť. Poslech nemusí být zrovna nejjednodušší, vypsané texty v bookletu tam patrně nebudou jen tak. Přestože se na tomto albu nachází víc hostů, mně chybí jediný, respektive jediná, a to Lela. Vše by již bylo dokonalé.

Hodnocení se protentokrát skutečně zdržím, snad není ani v mých možnostech. Neurobeat uspokojí náročné, ať už bude výsledný pocit z něj kladný či záporný, je jisté, že v ČR vyšla jedna z nejzajímavějších a zároveň nejpodivnějších desek za posledních, ani nevím kolik, let. V současnosti, kdy se staví na jednoduchosti, líbivosti a stejnosti, zaručeně ta nejsprávnější volba, kdyby jen pro info.

WWW – Neurobeat

Audio

01. Ve stínu lamp