Jak se líbí nová deska Indy & Wich? / Recenze Hádej kdo právě teď a tady

Je to deska roku, není to deska roku? Co se události týče, rozhodně pak to první. Pražské duo Indy & Wich, dost možná zasluhující se o rozšíření českého hip-hopu více než všichni ostatní, vydalo po čtyřech letech svou v pořadí teprve druhou desku Hádej kdo. Jejich dodnes populární debut My3 zná prakticky každý, jen málokdo by si nevzpomněl na slova své tehdy nejoblíbenější skladby. I&W pak rovněž byli jedni z mála, kteří – třebaže vydanými počiny nehýřili – neměli na drtivé většině svých koncertů o fanoušky nouze. Nicméně je pravda, že dění kolem nich rozvířil po delší době až teprve tzv. „beef“ mezi nimi a kdovíco dělajícími Supercrooo. Jak Velrybí hovězí (2005), tak Andrého sólo počin Myslíš na mě (2006) krom toho, že chlapce kleply pěkně přes prsty, taky dostatečně navnadily na dlouho, dlouho očekávanou desku.

Že bude Hádej kdo vypadat jinak než její starší sestra, bylo předem jasné. Že to ale bude tak obrovský rozdíl, překvapilo, nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že nemálo koho. DJ Wich se stal nejrespektovanějším producentem nejen v naší zemi, Indy býval naopak často zatracován, zejména po slavném nástupu Supercrooo a záplavy jejich nových fanoušků. Čekali jsme čtyři roky, nároky budou vysoké. Na první poslech je patrno, že čekání nebylo ani tak způsobeno prací na této desce, jakožto spíše časovou vytížeností obou členů kapely. Wichovy beaty místy dostali grimeovo-crunkový nádech, což vzhledem k Andrého textům vypadá velmi pozoruhodně. Oproti instrumentální předloze či inspiraci Andrého rýmy nejsou jen nenáročně poskládaná slova byť s prudérní intonací, právě naopak. O tom ale až později.

Vraťme se k Wichovi a k jeho podkladům. Tady vidím největší úskalí celé desky. Pokud patříte k těm, kteří s láskou opečovávají My3, nebude to pravděpodobně nic pro vás. Wich se dozadu nedívá, jde vpřed a ještě dál. Vlivy jsou znát, někde více, někde méně. Zkrátka, jestliže jste se nesmířili s aktuální hip-hopovou tvorbou, nebude se vám tahle deska líbit, ani kdybyste Indyho texty znaly nazpaměť. No, ne že bych podceňoval vaši paměť, ale tak jako tak v to nevěřím. Indy vypadá, že skáče, odbočuje, mění dějovou linii, ale jen po nesoustředěném poslechu. Když se prokoušete přes množství metafor a narážek mimo kontext, zjistíte, že se jedná o pestrý příběh, mnohdy o výpověď Indyho života a osobnosti. Neberte to jako trapné klišé, je to fakt. Deska je značně introspektivní, i když se to na první poslech nemusí zdát.

Témata – skladby značně rozličné, přesto k sobě hodící se. Kamarád se mě ptal, kterou skladbu bych si bez rozmyšlení ihned pustil. Odpověděl jsem, že nevím. Nejde moc vybírat, žádná tuhle desku nereprezentuje natolik, abyste si o ní dokázali udělat představu. Třebaže síla spočívá v její celistvosti, teď bych patrně odpověděl Stejný #ov*o jinej denLA4 anebo závěrečnou JednouW518 a Egem. Nebránil bych se ani Pro naše kidsIdeou či titulní Hádej kdo. Pak ještě Operace Grill Bill a Konstantin a… jsme u toho, o čem celou dobu mluvím. Nemůžu říct, že by se mi některá vyloženě nelíbila, i když těch nadbytečných bych klidně pár mohl vypíchnout. Snad bych zmínil jen Rytmusovu pasáž z Z tvojí 1/4. Co to má být? Použít tutéž sloku ve dvou skladbách. Jedno z prvenství, o které zrovna nestojím.

První poslechy byly u mě víceméně rozpačité. IndyWichem udělali za minulostí tlustou čáru, tahle deska bude patřit k zásadním počinům českého hip-hopu všech dob, a to i v případě, jestli se bude líbit, či nelíbit. Indy má projev sebejistý jak nikdy dříve, dává na zadek neposlušným hochům ztrácejících se ve slovech a zpochybňujících jeho schopnosti. Wich nemusí dokazovat, že umí, to už má dávno za sebou, ačkoliv některé jeho experimenty, jako např. bicí u 8 Promile, co zní jako by mlátil ocelovou tyčí o kus plechu, nesplňují zrovna mé představy ohledně uměleckého cítění. Hádej kdo naopak naplňuje mé představy o desce trvalé. Vím jistě, že se ještě několik týdnů na ní prach neusadí. Stejně tak že se nejspíš nebudu bránit jejímu poslechu ani za delší dobu. Dávám 2 (ne dvě z pěti) a jdu dál poslouchat.

1. Intro
2. Už jdou
3. Operace Grill Bill (feat. LA4)