A ještě jednou John Legend / Recenze Once Again

Tuhle recenzi jsem začal psát asi třikrát a nikdy ji nedokončil. Ani teď přesně ještě nevím, jak ji napsat. Johna Legenda jsem poprvé zaregistroval na debutovém albu Kanye Westa The College Dropout, avšak přese všechny jeho kvality jsem mu moc pozornosti nevěnoval. Spíše jsem pořád nemohl uvěřit, jak může tak ne dobrý rapper dostávat tak vysoká kritická ohodnocení. Legendovo na poslední chvíli v roce 2004 vydané album Get Lifted si mě však získalo na plné čáře.

V době, kdy jsem tehdejšímu R&B moc nevěřil, mi skladby jako Let´s Get Lifted, Ordinary People, Number One a především pak Used to Love U, jedna z mých nejoblíbenějších vůbec, ukázaly, že lze i v tomto období vydat vkusnou, velmi dobrou desku. Protože jsem člověk nedůvěřivý a co se hudby týče skeptický, jeho další album Once Again jsem očekával spíše s mírným napětím.

Recenze vesměs pochvalné spíše považovaly tuto desku oproti Legendova debutu jako slabší. A ačkoliv v tomto směru věřím úsudku snad jen tří čtyř kritiků v celé republice, nechal jsem se zviklat. Snad záměrně jsem její poslech oddaloval a oddaloval. Ne že bych případné zklamání nepřežil, ale přece jen jsem raději zaměřil svou pozornost na jiné desky.

Když jsem si ji poprvé pustil, stačilo pár vteřin a unášen silnými melodiemi a úžasnou náladou jsem se probral až na samotném konci. Tahle deska má duši. Oproti předchozí na ní sice nenajdete vyloženě rádiové hity, zato však jako celek působí zvláště propracovaně a celistvě, což u Get Lifted rozhodně nebylo. Pokud si chcete odpočinout, zarelaxovat a samozřejmě si užít výborné R&B roku 2006, je přesně pro vás. Zaposlouchat se do textů rozhodně taky neuškodí.

Once Again nemusí mít pár hitů, ona sama je jeden velký hit. Kanye se producentsky podílí pouze na jedné písni, o to větší podíl byl dán will.i.amovi, bez nějž už snad v zámoří nelze vydat desku, objeví se zde i Sa-Ra Creative Partners, Raphael Saadiq a Craig Street neboli ten, který produkoval album Come Away with Me pro Norah Jones. Sám Legend se pak podílí na více než většině skladeb. O to více tak jeho deska dává prostor pro jeho umělecké vyjádření, o to více je vyrovnanější.

Hlavně o dost jiná než ta předchozí, těžko srovnávat, která lepší, která horší. Nicméně, mně se více líbí tahle. Je taková… vyspělejší, dospělejší? Ano, to bude asi to slovo. Legend je výborný, cítí hudbu, zpívá, dává skladbám nezapomenutelný výraz. Dokáže vás chytit, upoutat vaši pozornost. Vždyť i ta interluda má co do sebe. A třebaže by se i zde našlo pár rychlejších věcí, pravděpodobně si je budete chtít vychutnat o samotě, možná maximálně s někým blízkým. Tohle album je prostě vynikající, 2.

01. Save Room
02. Heaven
03. Stereo