Space Cowboy představuje své High Times Singles 1992-1996 s Jamiroquai / Recenze

Bestofka mám rád a zároveň nesnáším. Když mi někdo doporučí kapelu, když vyčtu o někom něco zajímavého, podvědomě vždy nejprve šahám po výběru toho nejlepšího, co daný umělec vytvořil. Je to zaručeně ta nejrychlejší varianta pro jeho poznání, pokud ovšem je tento výběr dobře udělán. Absenci atmosféry, jíž by každá řadová (normální) deska měla oplývat, toleruju, je to poměrně přiměřená daň za nedostatek času a mou pohodlnost. Na druhou stranu nechápu ty kapely, jež vydávají svá bestofka po dvou třech deskách. V hypermarketu očekávám všemožné, ale to nejlepší od člověka bezejmenného mi připadá jako vrchol vypočítavosti a chamtivosti. Zbytečnosti? Bestofka zkrátka nejsou tím, za co bych v každém případě chtěl utrácet peníze. Přece jen mají pro mě řadové desky daleko větší cenu.

V případě britské pop-funkové kapely Jamiroquai to je jiná. Na hudební scéně se pohybují od roku 1992, kdy se ústřední postava Jay Kay rozhodla zanechat svého mladického rebelství a vydala se směřovat svou energii pouze do hudby. Právě toho roku byly položeny základy projektu Jamiroquai, který se po svém debutovém singlu When You Gonna Learn vydaném na proslulém labelu Acid Jazz stal díky velmi lukrativní smlouvě se společností Sony jedním z nejznámějších hudebních těles Britských ostrovů.

K letošnímu roku mají Jamiroquai na kontě šest plnohodnotných alb, tudíž na nějaký ten výběr toho nejlepšího jistě není od věci nepomýšlet. Přestože již dříve vyšlo pár kompilací, High Times Singles 1992–1996 se považuje za první oficiální výběr toho nejlepšího. Kdoví, zda by k tomu došlo, kdyby se JK nerozhodl opustit Sony, což oznámil v březnu tohoto roku. Jeho smlouva s touto společností totiž zahrnovala alb osm, k řadovkám přičtěme zmixované album Late Night Tales: Jamiroquai a kupeckými počty přijdeme na to, že jedno album k naplnění smlouvy stále chybí. Podle všeho je to právě tento výběr.

A to velmi zdařilý. Třebaže neobsahuje všechny kapelou vydané singly, skrze chronologicky seřazené největší hity jako Space Cowboy, Virtual Insanity, Cosmic Girl či Little L se nám dostane kompletní historie nejzásadnějších momentů tvorby tohoto jedinečného seskupení. Když k tomu přidáme dvě zatím nezveřejněné písně Runaway a Radio, dostaneme relativně výborné album, jež splňuje vše, co od výběru toho nejlepšího čekat. Navíc dává na srozuměnou, že kariéra Jamiroquai se ke svému konci ještě nepřiblížila. Původně jsem uvažoval, že hodnocení ponechám na strategické 2, ale pak jsem si uvědomil, že vlastně nemám proč. Ať už si o nutnosti pořízení a výhodnosti takovýchto alb myslím cokoli, nemohu popřít, že tyhle skladby jsou zkrátka skvělé, High Times: 1992–1996 pak samosebou taky. Dávám za 1, výš to nejde.

01. When You Gonna Learn
02. Too Young To Die
03. Blow Your Mind