Khomátorova násobilka / Recenze prvního havířovského hip-hop alba Tři x Čtyři

Nevěřím tomu, že by někdo, koho zajímá rap na severomoravské scéně, ještě nevěděl o této desce. Zhruba týden zpátky konečně vyšlo Khomatorovo sólo LP, což si recenzi zaslouží. No recenzi, s tím bude trochu problém, a tím nemyslím onen lingvistický problém recenze vs. anotace vs. kritika. Předně, myslím, že jsem tím posledním člověkem, který by měl veřejně kriticky hodnotit něco, za čímž stojí tato havířovská persóna. Avšak co bych to byl za kamaráda, kdybych ho úplně ignoroval. Jako první vám tak přinášíme exkluzivní „recenzi“ jednoho z mála alb, která kdy na severomoravské scéně vyšla. U Khomatora a jeho alba dost dobře být nemohu být objektivní, a tak se o to ani snažit nehodlám. Následující text proto berte čistě jako můj osobní názor na tento počin, spíše popis, snad vysvětlení jistých věcí, mé připomínky, návrhy do příště a tak dále. Více než jindy mě bude zajímat váš názor, především od lidí, kteří stojí takzvaně vně.

Tři x Čtyři se – jak již jistě víte – jmenuje Khomatorova dlouho očekávaná sólovka. Od dob, kdy dnes již jednadvacetiletý Nikola vyhrával ceny zn. Wurth v legendárním havířovském (prakticky jediném) klubu F.I.T., uplynula již nějaká doba, během níž se pak na cestě k této desce odehrálo bezpočet freestylů, koncerty s kapelou Wysoké Komíny a samozřejmě také vyprodané demo Zvuk Města (´04). Nezapomínejme ani na jeho druhou uměleckou podobu, a to konkrétně graffiti a věci s ním spojené (první havířovské jamy a legální plocha na oplocení firmy Lukei).

Deska je rozdělena do čtyř částí dle ročních období, kdy jednotlivé úseky roku vyjadřují Khomatorovy různé nálady a pocity. Celkově mi i přes veselejší skladby připadá poměrně melancholická, často se zde opakuje pocit jakési skepse nad současnou dobou a zamyšlenou nostalgií nad dobou minulou. Tři x Čtyři odpovídá autorově zpovědi, tvořené drtivou většinou jeho osobních zážitků; od těch notoricky známých jako vždy přítomný foťák v batohu či tanec na parketu s pivem v ruce do časných ranních hodin až po velmi intimní momenty života jako rozpad rodiny, narážky na okolí a zdánlivě beznadějné bilancování nad vlastním životem.

Těžko říct, jak tento aspekt bude posluchači přijímán. Já znám Nikolu už přes pět let a jeho příběhy jsou často i příběhy mými. U textů se mi při jednotlivých rýmech ihned vybavují jejich reálné základy – momenty, tedy přesně vím, na co ukazují, řekl bych, že i bezpečně chápu myšlenku. Což pro ostatní, kteří jej osobně neznají, nemusí být vzhledem k absenci onoho reálného rozměru příliš atraktivní. Nicméně kompletně je deska věnována lokálnímu tématu a vychází z místního prostředí, tedy, myslím si, že zaujme především místní. Jestli je to dobře nebo špatně, si netroufám říct.

Zmínil jsem se o myšlence. Tady vidím největší problém. Khomator, snad díky freestylové „minulosti“, často hlavní myšlenku skladby neudrží. Zbytečně opouští nosné téma, některé rýmy působí zbytečně. Místy mi také připadá, že dle důrazu na jistá slova a zabarvení hlasu nikomu nebude dělat problém rozpoznat jeho oblíbené umělce. Trochu mi taky dělá potíže občasná frázovitost a intonace, dle zvýraznění zdánlivě vypadajícího rýmu očekávám odpovídající slovo, jež ale následně nepřichází. Poslech pak vypadá obtížněji, lehce mi to připomíná způsob rýmování i na Khomatorově LP hostující Minuty Ticha, u nichž je toto prakticky hlavní charakteristikou.

Potěšil mě zpívající Matyasz, jehož hlas už se podle všeho definitivně ustálil. Žeru beat pecky Country Drunker (storytelling, chápeš, musí být vše nutně autentické?), za nímž překvapivě stojí havířovský Glaz. Překvapila mě odvaha pro napsání Chladu rodinného krbu, snad až příliš pochmurná atmosféra Ve vzpomínkách uvězněniMíšou. Neměl bych opomenout DJské hostovačky Lowy, Českého a Bussyho, z nichž by pozornosti neměla uniknout Suckerble s posledně jmenovaným. Z důvodů uvedených v úvodu mi trochu dělá problémy obšírněji hodnotit rap. Také neuvedu konečné bodování v podobě, kterou znáte. Khomator udělal slušnou desku, mně se až na pár výjimek líbí (některé beaty, nepodstatné rýmy). Nicméně snad kvůli přílišnému ohlížení se do minulosti očekávám zvědavě její pokračování. Vyrovnání tedy proběhlo, co přijde dál?

1. Intro – Generalně v dupie
2. Tač´n´Gou (scratch LOWA)
3. Partyboy (scratch LOWA)