OutKast, Idlewild & Me Against the World / Recenze

Číst recenze na něco, o čem se také chystáte psát, může být mnohdy velmi ošemetné. Zvlášť pokud se jedná o aktuální album Idlewild atlantských OutKast. Jedni pláčou, že se jejich oblíbená kapela vydala na cestu hudebního experimentování, druzí zase, že je tam toho hip-hopu pořád přespříliš, zatímco se evidentně jen ztrácí ve slovech, pojmech a frázích, místo toho, aby se pořádně zaposlouchali. Z toho důvodu jsem u této desky taky strávil snad až příliš času. Ono když se vám něco líbí, ačkoli drtivá většina ostatních to všemožně odsuzuje, nejde to prakticky jinak. Minimálně vás to znejistí. Nicméně pravdou zůstává, že v dnešní době může psát na internet každý druhý, takže to podle toho taky tak vypadá. A když pak už dokonce píše někdo takový, jako jsem já… raději to ani nečtěte.

Idlewild bychom možná spíše měli počítat jako soundtrack než samostatné řadové album. Film jsem neviděl, těžko tedy soudit, nakolik se ve filmu vyjímá, zda přesně vystihuje podklad danou scénu a podobně. Budu tedy hodnotit čistě zvukovou stránku, takže směle do toho.

Big Boi a André 3000, které díky jejich pojetí hudby vychvaloval před svou smrtí i sám Rick James, tak nějak navazují na své předchozí sólovky. Když nepočítáme sebedůležitější interludy a poslední stopu alba, jakési podivné kytarové skoro sólo A Bad Note, které mi – ani nevím proč – evokuje funkadelickou Maggot Brain, jež ale kvalit oné klasiky ani zdaleka nedosahuje, jsou oba členové kapely podepsáni jen pod pěti skladbami. Sejde na tom? Podle mě ne. Big Boi rapuje, André spíše pěje. Třeba zrovna v takové Dyin´ to Live si je ani dohromady představit nedovedu.

Sám jsem si položil otázku, kdo se mi z nich vlastně líbí více. Dříve bych nepochybně řekl, že je to André 3000. Po poslechu této desky si tím už nejsem tak jistý. Ne že by André v mých očích nějak klesl. Spíše Big Boi mě překvapil, The Train s hostujícími Sleepy Brownem a Scarem jede po kolejích jako rychlovlak (neplést s Pendolinem). Ze všech hostů musím vyzdvihnout Janelle Monáe. Call the Law, perfektní.

Když se dívám na celou desku, připadá mi místy nevyvážená. Peaches mi zkrátka po geniální Mighty O nechutnaj a nechutnaj. Za druhé mínus by se dalo ještě považovat ne úplně zvládnuté propletení oněch kýžených třicátých let minulého století a současného urban zvuku, Idlewild Blue (Don´tchu Worry ´Bout Me) nezní úplně nejhůře, ale zkrátka to není ono.

Už jsem chtěl tuhle recenzi skončit, ale ještě předtím se musím zmínit o dvou skladbách. N2UKhujo Goodie a hned následující Morris Brown s hostujícím Scarem a Sleepy Brownem berte jako důkaz, že OutKast (anebo Big Boi a André 3000) mají ještě nějaké to album (alba) vydat. Tahle je velmi dobrá, nebude patrně patřit mezi nezapomenutelná díla lidstva, ale své místo má. Pánové umí a fanoušci ocení. Hodnocení, 2- prostě dát nemůžu a dávat 2ky už mě taky nebaví. Takže si vyberte a já se snad půjdu poohlédnout po nějakém slabším kousku, pokud teda najdu čas.

1. Intro
2. Mighty „O“
3. Peaches – (with Sleepy Brown/Scar)