Chybí ti řádné latino? Portorikánec Chelo by ti mohl pomoci / Recenze alba 360°

Myslím, že když budu tvrdit, že je u nás latino, respektive vůbec celá latinskoamerická hudba stále tak trochu opomíjená, nebudu daleko od pravdy. Což je nepochybně škoda, protože jejími zástupci nejsou jenom popové celebrity typu Enrique Iglesias, Ricky Martin nebo snad Lou Bega. Když se na celý žánr podíváme z vyšší perspektivy, nalezneme mezi nimi i např. taková jména jako otce tanga Astora Piazzolly nebo i dnes díky will.i.amovi z Black Eyed Peas stále celosvětově populárního brazilského Sergio Mendese, případně Marca Anthonyho, nejprodávanějšího umělce salsy vůbec.

Portorikánský tanečník a zpěvák Chelo má co do zaměření spíše blíže k urban music než k latinskoamerické salse či bossa nově, nicméně jeho tvorba z těchto stylů pochopitelně vychází. Ještě než vlastním jménem José Oscar Mejías Hernandez vydal své debutové sólo album 360°, působil jako choreograf skupiny kolem dnešní hvězdy reggaetonu Daddy Yankeeho, vydal několik alb spolu se členy svých bývalých kapel ATM a Jyve 5 a v letošním roce vystoupil se svým prvním singlem alba Cha Cha, mimochodem nejstahovanější latino song na iTunes, na prestižní Miss Universe, kterou vyhrála teprve osmnáctiletá Zuleyka Rivera, mimochodem také z Portorika.

Chelovo album se rozhodně s jejím úspěchem měřit nemůže, avšak srovnávat tyto dvě věci by nebylo úplně nejvěcnější. Necháme tedy Miss Universe a zeptáme se, zda tento potetovaný mladík má vůbec co nabídnout. Moc dobře se ví, že komerční úspěch ještě není vše. Jako zpěvák nijak výrazně nepřekvapí, přesto odvádí solidní výkon, který přesně odpovídá jeho hudbě.

Tanec a zábava, zhruba těmito dvěma slovy by se dal zkráceně specifikovat celý obsah této desky. Pomalejší věci typu Slow Motion sice také nezní úplně nejhůř, ale každopádně nepatří k nejsilnějším místům desky. Ta hledejte spíše ve skladbách jako v úvodní Un Corazón (One Heart), v Can´t Let It Go s příjemnou kytarou, v timbalandovské Yummy a samozřejmě v již zmíněné Cha Cha, násáklé atmosférou karibských čtyřicátých let, s přesto aktuálním zvukem, popř. v její Spanglish verzi. Extrémem je pak housová Fantasy či elektro Touch 2nite. Dojem rozpačitý, ale zase se nenudíte. Což je taky jeden z plusových aspektů tohoto alba. Samozřejmě, zde jistou náladu žhavého Karibiku cítíte v každé sekundě, ale nic jiného jsem ostatně ani neočekával.

V současnosti určitě kolují světem daleko lepší desky, než je 360°, přesto pokud budete mít možnost, vřele doporučuju si poslechnout. Na párty bude dobrá polovina zaručeně fungovat, a o to také tady jde. Chelo nepřišel na trh s žádnou duchaplnou, zamyšlenou deskou, přesto si zde své místo nepochybně najde a hlavně zaslouží. Podobně jako u poslední recenze, jsem se rozhodl pro 2- (1 the best, 5 the worst). Náctileté slečny si snad můžou ještě něco přidat, che che.

1 Un Corazón (One Heart)
2 U Got Me
3 Can´t Let It Go