J.A.R. opět po čtyřech letech špásují / Recenze Armády Špásu

Před začátkem psaní této recenze se mi honila v hlavě spousta myšlenek. Jestli v České republice existuje v hudbě něco jako jistota bez zklamání, pak se o to nezasloužil nikdo jiný než Roman Holý. J.A.R., Sexy Dancers a Monkey Business jsou hudební tělesa, o jejichž přínosu do pole moderní české hudby nemá snad ani cenu diskutovat. Je to zároveň jeden z mála momentů, kdy se shodne jak posluchačská veřejnost, tak i hudební kritika. Roman Holý je zkrátka guru české hudební scény, který dost dobře může konkurovat i takovému gigantu, jakým byl František Janeček :)

Ale teď vážně, po čtyřech letech od jak jinak než výborného alba Nervák se opět hlásí tahle česká stálice o slovo. Důvod, proč se na každé album J.A.R. nemůžu jinak než těšit, je prostý. Pokaždé přinese něco nového. Nesmysly typu, že mezi Mein Kampfunk, Homo Fonkianz a Nervákem není prakticky žádný rozdíl, už prosím nechci nikdy slyšet. Naopak každá deska je, byla a pravděpodobně dost dobře i bude zcela o něčem jiném. Samozřejmě, že základ zůstává, ale jmenujte mi jedinou „funky“ kapelu, která by se nestyděla ve své tvorbě experimentovat tak jako JAŘi. Nic? Správně.

Armádě Špásu nechybí nic, na co jsme u J.A.R. zvyklí, přesto mi toto album připadá zase o něco více dospělejší. Pravda textově to tak na první pohled možná nevypadá, ale komu chybí pochopení pro nadsázku a vtip, ten pravděpodobně tuto formaci nikdy stejně neocení. Samozřejmě nechybí opět stylové obalení, takhle vypadá stoprocentně odvedená práce. Povedený design, výtvarná práce Lely a vypsané texty přece taky nemůžou chybět.

Mně osobně se nejvíc asi líbí deska Homo Fonkianz. Podle řádků výše je vám snad jasné, že jsem od Armády Špásu nečekal nic podobného, nicméně mě prvně decentně zamrzelo, jak velký prostor se dal kytarovým riffům. Frtku mám vzhledem k historickým okolnostem rád, ale zas na druhou stranu… Zamačkávám slzu a nakonec k mému vlastnímu překvapení zjišťuju, že se mi to naopak líbí mnohem víc. Přiznám se, že ze Superpéra nejsem zas tak unešený, ale všechno si vynahrazuju u skladeb typu Dělnická 69, Nevidomý Národ a Tvrďák Socialistickej. Z těch funkovějších rozhodně zabírá na první poslech Doufám.

Přiznávám se, jsem zaujatý. U kapel tohoto formátu to snad ani jinak nejde. Dávno před poslechem bylo jasné, že co se týče hodnocení, budu uvažovat pouze o prvních dvou nejvyšších stupních. Osobně jsem se nakonec rozhodl pro 2, možná 2+ (1 domů, 5 nech v krámu). Přese všechno, co bylo řečeno, mi u této desky chybí nějaký výrazný hit. Nevadí mi složitější aranžmá skladeb, mám několik svých favoritů, ale zkrátka na plné hodnocení to nevidím. Každopádně si desku užijte, jedna z mála českých za poslední dobu, která nepochybně nestojí jen za jeden dva poslechy. Soutěž o tři alba vyhodnotím nejpozději do dvou dnů, takže ještě klidně pište a soutěžte. Správných hlasů přišlo dost, ale pořád máte ještě dost velkou šanci.

Tracklist Armády Špásu:

01. Začni za tmy
02. Superpéro