Jak vypadá první český rapový mixtape? / Malý Pepek Vol. 1 / Recenze

Není to tak dávno, co jsme u nás recenzovali první singl rozjeté skupiny Ideafatte a už je zde recenze druhá, tentokráte na Píčkův mixtape. Ten předznamenává jak další singl, tak konečně i album, které by mělo vyjít do konce září. Je vám tedy jasné, že pokud tady někdo maká, pak je to tahle trojka. Koncerty střídají nahrávání, strádání by vám ale měl ukrátit právě Malý Pepek Mixtape Vol. 1, první český mixtape tohoto druhu vůbec.

Třebaže čeští DJ´s na tom nejsou, co by do počtu mixtapů, úplně nejhůře, čeští MC´s jakoby neměli co říct. Nehledě na to, že opravdu ty kvalitní je celkem problém najít. Ale zanechme zavčasu otřepaných klišé a přejděme k tomu podstatnému. Proč u nás mixtapy dosud nehrály žádnou roli (počítám s tím, že vzhledem k české povaze bude teď vycházet jeden za druhým..), si opravdu dost dobře neumím představit. Ukazuje to snad na neinformovanost české scény? Na nechuť začít od začátku tak, jak by každý rapper měl? Nebo to opravdu vypovídá jen o tom, že u nás končí vše u freestylu o hiphopovém životě, pohodičce a hulení, případně o striktním clubbinu a podobně?

Otázka zůstane nezodpovězena. Malý Pepek nepočká. Oproti americkým předlohám na první pohled zaujme, jak ve velké šířce bylo použito originálních beatů. Zatímco v USA bylo a je zvykem odříkávat své myšlenky do léty prověřených instrumentálek, Idea dal prostor i svému kolegovi z kapely Fatteovi, olomouckému drzounovi DTonateovi, Slovákům Grimasovi a Jazzymu a jedním beatem přispěl i snažící se prorazit DJ Mike Trafik. Pro zbylé tři podklady posloužily věci od Swaye, Wileyho a Foreign Beggars. Kdybych rozdělil tracky podle originálních a cizích, tak s přehledem vyhrávají ty cizí. Zároveň je škoda, že skladba Mcs… obsahuje jen jednu sloku s refrénem a stejně tak mě mrzí, že v záznamu z koncertu v Ústí nad Labem 7 hříchů se dostalo na pouze dva. Nemluvě o oslabené atmosféře díky nesnímání reakcí publika.

Trochu mě i zamrzela absence plynulých přechodů z beatu na beat, v konečném důsledku to sice nezní špatně, ale místy mi přijdou neustále se opakující výstřely z bouchačky zcestné. Především u mé nejoblíbenější Nejde to bez Tebe mi to připadá až nemístné. Přemýšlivý Pepek se mi zamlouvá, balzám na uši a srdce. A když jsme u těch nejlepších míst, tak samozřejmě nesmím opomenout výbornou titulní předělávku Malý Pepek, kde Píček nejen, že se výborně zhostil své role, ale navíc dokázal zapracovat i na fonetice, za což jsou nepochybně body nahoru. A abych nezapomněl.. Emdee jede a ZverinaA2 taky baví.

Možná příště, možná moc krátké. Možná díky těm dvěma oposlouchaným singlovým trackům, možná k celkové krátkosti jednotlivých stop, možná díky vyšší kvalitě, než na jakou jsme v ČR zvyklí. Píček se stále zlepšuje,texty zajímavé, ale ještě mně osobně chybí taková propracovanost, jakou známe třeba u KataPrago Union. Píček má složitější rýmy, což na jednu stranu je samozřejmě plus, ale na druhou to trochu ubírá na hitových ambicích. Kolik z vás si zapamatuje, byť po pěti poslechnutí,nějaký delší úsek z jednotlivých skladeb? Nicméně mixtape je mixtape a album je album, uvidíme v září. Tentokrát opět za 2 (1 nej, 5 ven).

Malý Pepek Mixtape Vol. 1 Tracklist:

1. Intro (Beat: Fatte)
2. Malý Pepek (Beat: Sway – Little Derek)