Recenze desky Youth od Matisyahu

Jestli stále tápete, co vznikne spojením rapu, reggae a jednoho šestadvacetiletého ortodoxního Žida, následující řádky vám pomohou objasnit tuto záhadu. Odpověď hledejte pod jménem Matisyahu, pod jménem pennsylvanského rodáka, přicházejícího po dvou letech od svého debutu Shake Off the Dust… Arise s novou deskou.

Ačkoli byl Matisyahu (Matthew Paul Miller) podroben tradiční judaistické výchově, sám sebe řadil spíše k hippies a své židovství odmítal. Od čehož však ve svých 14ti – kdy již nějaký čas žil ve White Plains ve státě New York – odstoupil, krátce nato vycestoval do Izraele a domů se vrátil již jako ortodoxní Žid, přesněji řečeno jako stoupenec chasidismu, se vším, co k tomu patří. Tedy s charakteristickým vzhledem (jarmulka, černé sako, klobouk a plnovous) i chováním. Což minimálně znamená, že v pátek na jeho koncert určitě nezavítáte. Popis či vysvětlování chasidismu mi nepřijde příliš věcné, snad bych jen zmínil hlavní myšlenku, tedy boření všech sociálních přehrad mezi lidmi, myšlenku, že Bůh může být rozpoznán ve všech věcech, což se promítá v nekonečný optimismus, obdiv ke kráse a podobně.

Tyto vlivy jsou obzvlášť patrné v Matisyahuově tvorbě, která se pohybuje někde mezi reggae a hip-hopem, dotýká se však i dancehallu a R&B. Matisyahu sám výborně zpívá, slušně rapuje a údajně ani s beatboxem na tom není úplně nejhůř. Každopádně je to právě zpěv, co dělá jeho druhé album Youth tak silným. Matisyahu rozhodně nedělá svému vzoru Bobu Marleymu ostudu. Myslím, že se mu – co se zpěvu týče – může směle rovnat. Neregistruju jedinou chybu, jeho hlasové schopnosti mu může závidět devadesát procent světového (a devadesát osm procent českého) šoubyznysu. S doprovodnou kapelou Roots Tonic je to už o něco horší, ale pořád se drží nad průměrem.

Nicméně i přes žánrovou a kulturní různorodost mi Youth připadá lehce monotónní. Už ani nevím, kolik poslechů proběhlo, ale vždy mě z nezájmu, byť příjemného, vytrhla až stopa číslo sedm Jerusalem, která společně se závěrečnou hitovou King Without a Crown patří mezi nejlepší skladby desky. Lehce emotivní What I´m Fighting For také zaujme, titulní Youth při zpětném pohledu taky pobaví. Textově samozřejmě zůstává Matisyahu věrný svému Bohu a věnuje mu podstatnou část alba. Nezáleží však, zda jste věřící či nikoliv. Youth je deska příjemná, zajímavá, zpočátku možná až zvláštní, nicméně stále značně kvalitní, která působí v hitparádách po boku všech těch rádobygangsta rapperů spíše raritně, ale možná i právě díky tomu počítám s tím, že o Matisyahuovi ještě uslyšíme. Protentokrát 2-. Šalom!

1. Fire Of Heaven / Altar Of Earth
2. Youth
3. Time Of Your Song