Recenze DVD Jste normální? od Sto Zvířat + Popis hodnocení

Ještě než na mě úplně dolehne chřipka, chtěl bych vás v rychlosti seznámit s novým počinem z dílny pražských ska veteránů Sto Zvířat. Během své šestnáctileté kariéry mají na kontě 8 desek, nespočet odehraných koncertů a především širokou posluchačskou základnu. Nejspíše proto, že na rozdíl od svých tuzemských kolegů si nikdy textově tak úplně nezadali s klasickými ska tématy. Vedle intelektuálních, hravých, snad náročných textů se navíc nikdy nebáli přiklonit k jiným hudebním stylům. Což je ostatně jeden ze základních, často opomínaných kamenů ska muziky.

Podobně jako v současnosti každá druhá česká kapela i oni se rozhodli natočit DVDčko, respektive hned dvě. Na prvním disku se nachází koncert z loňského roku v pražském Paláci Akropolis, kde si k této příležitosti pozvali hosty jako Marka Ebena, Gabrielu Demeterovou, Miro Žbirku, Davida Kollera, bratry Homolovi, Jardu Svobodu, Alexandru Langošovou a Marku Rybin, kteří by zároveň mohli sloužit jako důkaz, že ve ska se dá zahrát prakticky cokoli. Velmi dobře zní například Černí AnděléKollerem nebo Dvořákovo LargoDemeterovou. Taktéž pobaví Ebenova Já na tom dělám. Nechybí samozřejmě původní písně pražského souboru, jež snad nemá cenu ani kritizovat. A kdyby už někdo chtěl, ať se podívá na roztancované publikum, ten pohled mluví za vše. Atmosféru podtrhuje výborné zpracování. Slušný zvuk i obraz, a má spokojenost. Druhý disk se s prvním dobře doplňuje. Všechny videoklipy, „přírodopisný“ dokument Zvířata ve Francii a záznam pořadu ČT Na Kloboučku, plus sestřih raritních videorarit a fotografií uspokojí i ty nejnáročnější fanoušky, jimž toto DVD rozhodně nesmí chybět.

A teď k slíbenému hodnocení. Již minule jsem psal, že se bude známkovat jako ve škole. Ale s tím, že známky 4 a 5 tady prakticky nečekejte. A to z čistě pragmatických důvodů; každá recenze mi zabírá velké množství času, kterého i tak není nikdy dost a na rozdíl od jiných kolegů nejsem za svou práci placen, tudíž k recenzování takových alb či DVDček nemám ani důvod. Co se týče dosud mnou napsaných recenzí, známku 1 bych dal jen ve dvou případech, s ohledem na tohle DVD ve třech. Což napovídá, že takové ohodnocení také zase tak často neočekávejte. Zbývá 2 a 3. Trojkou se rozumí dle očekávání průměr. Někdy lepší, někdy horší. Často nic nového nepřinášející deska, která ale bez problému může fungovat. Pobaví vás, užijete si, ale nic víc nečekejte. Dvojka bude patrně padat nejčastěji. Bude to přesně ta deska, které k dokonalosti stále něco chybí. Velmi často buď neoriginální, ale zase s výbornými party aktérů, nebo naopak originální, ale na druhou stranu s „technickými“ chybami, jež budou samozřejmě u každého díla zvlášť vypsány. Důvodů by mohlo být sebevíc. Jedničku zkrátka musí dostat jen to, po čem klidně sáhnete za několik let a pořád vás to bude bavit. Třeba jako právě Jste normální? od Sto Zvířat.

Sto Zvířat – Jste normální?

1. Intro
2. Píseň Ostrouchov