Recenze desky Punk Is Dead od Pio Squad

Netrpělivě očekávaná deska Punk Is Dead definitivně uzavírá jednu éru jedné jihlavské hiphopové kapely. Pio Squad (ex Jižní Pionýři) se zřekli svého typického „jazzy“ zvuku a přešli na stranu českých módních trendů a la Supercrooo… pokud to tak lze říci. Původně jsem nechtěl rozebírat, na kolik hrají Supercrooo svou roli v aktuální podobě Pio Squadu. Faktem ale zůstává, že bez následujících vět by nebyla tato recenze ani kompletní, ani dostatečně věrohodná.

Supercrooo přišli a zasáhli českou hiphopovou scénu v době jejího pozvolného tlení v stokrát použitých klišé a v nic nového nepřinášejících postupech. Přinesli do hry nový zvuk, nová témata a vůbec u nás zatím nepoznaný styl. Pokud bude někdo někdy dávat dohromady historii českého hip-hopu, bude jejich jméno nezpochybnitelným milníkem. Nezáleží na tom, zda se vám jejich tvorba líbí, takhle to zkrátka je. Pio Squad se na první pohled vezou na vlně, kterou Supercrooo nastartovalo. Těžko si představit, že by Jižní Pionýři někdy bez jejich vlivu vydali desku jako Punk Is Dead.

Na první poslech zní vše téměř stejně jako u Pražáků – syntetizátory jištěné beaty, stejná slova, místy flow, až na výjimku absence scratchů. Když jsem si ještě před vydáním tohoto alba hledal nějaké bližší informace, dostal jsem se skrze vyhledávač k jednomu rozhovoru, v němž samozřejmě padla otázka týkající se této skutečnosti. Pio se ohradili, že na rozdíl od Supercrooo jedou latino. Což je i není pravda. Až na živou kytaru ve skladbě Loco Lingo, španělsky rapované hostovačky v režii De Puta Madre a pár pseudolatinských narážek toho latina sice moc nenajdete, ale to, že Pio mají k Supercrooo daleko, pravda je.

Můžou stokrát použít podobně laděný beat, fráze i slova, ale jinak nemají Pio s Pražáky nic společného. Po dlouhé době se konečně jedná o album, které neprokouknete po jednom poslechu. A i když příběhy rapují výhradně v Ich formě, je poměrně jasné, že nejsou jejich; že je nežijí. Dokonce ani názory a myšlenky nemusí dost dobře být jejich vlastní. Pio nahazují možnosti a variace, které mají posluchače donutit u textů přemýšlet. Což rozhodně nepatří mezi základní atributy českého rapu.

K nejzajímavějším momentům desky patří určitě Enemym produkovaný hit Bez Tebe s pleskajícími bicí, za ní následující Punk Is Dead, jakési vyrovnání se s minulostí a současností, na české hiphopové poměry netypické témata typu Chvátám nebo Pravda Vs. Fikce. Zaujme i Rap o Rapu, v jehož první části dojde na klasické údery na nic neříkající texty. Nebýt části druhé, v níž padnou konkrétnější výtky, které – ať si Pio říkají, co chtějí – nepasují na nikoho více než na Hugo Toxxe (jasně, tahle formule by se mohla týkat kohokoli, ale ne v téhle době a na takové desce), stoprocentně bych tuto stopu alba zavrhl. Rapování o tom, jak ostatní rapují o rapu začíná už pomalu smrdět. A abych vyjmenoval všechny pro mě zajímavé tracky, dodám ještě „sebe zesměšňující“ Sami Sobě Si a alkoholovou Čistý Stav I.

Jak už jsem několikrát psal, originalita je stejně důležitá jako kvalita samotná. V případě Punk Is Dead jde minimálně 25% dolů, kdyby už jen z toho důvodu, že by pak dost dobře nešlo ocenit alba více originální. U Supercrooo sice taky můžete bez problému najít spoustu vlivů, které formovaly jejich desky, ale přece jen je něco jiného, když se inspirujete na domácí scéně. Vzhledem k této skutečnosti a k tak katastrofální hostovačce, jakou zde přispěl Orion (a k několika málo dalším nejistým místům), jsem se nakonec rozhodl pro 70% anebo v rámci nového hodnocení (staré se ukázalo jako nepříliš obejktivní) pro číslo 2. Známkování jako ve škole – nejlepší 1, nejhorší 5. Podrobnější popsání každého stupně v další recenzi.

Pio Squad – Punk Is Dead (2006)

1. Pio 2100 ft. De Puta Madre
  2. Bez Tebe
  3. Punk Is Dead
  4. Loco Lingo ft. De Puta Madre
  5. Sex, Auta, Prachy a Rap
  6. Muzika
  7. Pravda Vs. Fikce
  8. Grandmental
  9. Chvátám
  10. Rap o Rapu
  11. Sami Sobě Si
  12. Pio Mezi Tím
  13. Čistý Stav I.
  14. Čistý Stav II.
  15. Muzika RMX ft. Orion
  16. Pio Planeta

Tagy: Pio Squad, Punk Is Dead, Eurodel, Efko, De Puta Madre, Orion, Grandmajster Výroby, Enemy

Rubrika: Recenze, 14. května 2006, Ravenak

12.07 - 14. května 2006

Punk Is Dead

vzdycky si vzpomenu na zebrajici punkz a ze tohle uz je fakt punk))) bez tebe je hymna !!))))) za 2 souhlas )

12.09 - 14. května 2006

punk

já si vzpomenu na minulý Kemp, kde asi v sedm ráno se Pio rozmýšleli, zda nepůjdou na koupák :)

Ady Ikona k nicku: Ady
13.18 - 14. května 2006

ad. recenze

Bez Tebe beat je numero uno. Souhlas. Novy svizny zvuk a pseudo latino me bavi. Pio Squad gratulace a snad brzy na koncerte v Ostrave ;)

14.01 - 14. května 2006

heheh

zrovna vcera jsem si tak v duchu říkal, jestli se tu objeví recenze na PIO, a ejhle! :))

skvělé album, určitě jedna z Desek roku 06

14.37 - 14. května 2006

pio me bavi! – texty, rap, flow, beaty …pio splnili me predstavy o tom jak ma vypadat dobrá deska. bez tebe – takhle me dlouho zadne domaci instro nerozbilo – a text taky krud(ti co budou říkat že je to o čubkách a že je to kopirka, at se prosim zaposlouchaji jeste jednou…děkuji)) Chvátám – spolu s bez tebe – nejkrutější pecky alba. nejčernější misto desky je podle me jinak unikatni instrumental ,,pio mezi tim,, kde eurodel jede prakticky stejne jako phat svou ,,high speed,, sloku v treku kde sou … ,,jsme jiní, vim o tom, měl bys okamžitě odložit mikrofon… atd), nevim jestli to byl zaměr, každopadně to taha za ucho až běda. Jinak deska šlape, jak efko tak eurodel maji krut hlasy a flow, ktera me predevsim u eurodela dostava do kolen – ty jeho polohy a drzy ječivý hlas spolu s textama, ktere jinde než u pio´s neusly­šíš.jsem zvědav s čím letos vyrukujou superz a jestli příjdou z něčím co mě posadí na prdel víc než pio squad. uvidime! každopadně prozatím deska roku, chci dostat porci, padam na koncert......

14.49 - 14. května 2006

Pio 2100

Kormě „Bez tebe“ se mi hodně líbí intro „Pio 2100“

14.51 - 14. května 2006

khomator

tak ono to je víceméně skladba o čubkách a kopírka, ale záleží na tom, jak se to vezme :)

15.33 - 14. května 2006

Asi jsem z jinýho těsta :(

Ale kapely typu Super Crooo a teď tenhle rozkvět rozhodně nepatří mezi mé favority. Jediné, co bych dal jako plus, že to má vcelku dobrý zvuk, což vypadá, že české kapely se již starají, aby jejich produkt byl po této stránce kvalitní.

16.11 - 14. května 2006

ajt..

instra-menty nelahodi mému uchu..je tam tuna veci co by se mela uplacat jinak a texty..no nevim fakt jsem zacal uplne nekde jinde..ale super ze se neco deje..:o) jdu na dve bo se to neda posluchat do konca..:o))) he heee

17.18 - 14. května 2006

tak na tu chvili v sedm rano si vzpominam taky, i kdyz si spis pamatuju na filipa (byl to filip?) v teplakovce s rumem jak rve „dem chlastat pico“)

19.19 - 14. května 2006

dck

a nebyla to vodka? :)

19.47 - 14. května 2006

myslim, ze to byl tuzemak

20.50 - 14. května 2006

no…

Tak abych já mohla označit, že je to jedna z nej desek za rok 2006 to říct nemohu. Zatím nemohu ani zdělit, která by se mě líbila, páč tenhle rok mě ještě neoslovilo nic, jen minulý rok Prago Union, to bude asi tím, že český rap není až tak můj oblíbený, jenže zas, když album má jen dobrý instra a rap o ničem nebo naopak, tak to není nic pro mě.Ex Jižní pio jsem měla možnost vidět na Hip Hop Foundation v šatně asi tak před třemi lety, a pak i kousek koncíku, celkem v poho týpci, ale to jejich tvorba nic pro mě asi…Bohužel jsem asi moc náročná:)

21.25 - 14. května 2006

dck a rave

byla to vodka

23.02 - 14. května 2006

detayle

podstatne je, ze to byla flaska a ze jeji majitel byl prislusne nadranej, vic neni potreba resit.

srf
10.56 - 15. května 2006

heh

Můžou stokrát použít podobně laděný beat, fráze i slova, ale jinak nemají Pio s Pražáky nic společného. // a ted mi rekni co vic bys chtel aby meli spolecnyho )) btw rozhodne bych v recenzi nezapomnel pripomenout kvality pecky „bez tebe“ ktera me velice zaujala.. atd atd.. jinak 7/10 v ramci cz papa

smu
11.14 - 15. května 2006

Pro mně je to to nejlepší co u nás kdy vzniklo.Musím se přiznat,že jsem se konečně dočkal,díííky Pio 2100.Euro,Efko,Kid jsou maséři jak cííííp.Se supercrooo je totožnost hodně malá a když to album člověk poslouchá pozorně,může si všimnout,že tam Hugo a James dostávají docela slušnou porci.Plno je tam,kde jsou Pio!Pio je tam, kde je plno!Opava 3.6.2006 skejtové závody ve fungl novém parku + Pio Squad a Marginalis somnia in da house beejjjjbyy!!!!!!

12.02 - 15. května 2006

OMFG

Co je to ten synte:ty:zátor? :D megalol

12.35 - 15. května 2006

Jak říka kolega SMU.konečně profi hudba-HUDBA-super zvuk! sice misty hodně ulet,ale to k nim patří.Navic rapujou pravdu-a to že kopirujou superkluky..se mi vubec nepáčí! neni to pravda-jen jim to trochu trvalo. Podle me dute hlavy…3.6.06… 9\10

13.12 - 15. května 2006

srf

nejde o to, co já, ale co PIO :)

srf
16.12 - 15. května 2006

rave

ok ) nedelej ze me debila a ze sebe jeste vetsiho.. samozrejme ze jsem to obrazne adresoval tobe aby ti bylo jasny ze to na tebe mirim . doufam ze si kazdy clovek s alespon o trosku vetsim mozkem nez ma lucni kobylka uvedomil ze jde o kopirovani stylu sc. nicmene slusny slusny

18.35 - 15. května 2006

Hele nevim, já bych to s tou kopírkou SC taky neviděl tak horký… Prostě Sc byli první, kdo v čr začal jet trochu nuskul, vždyť jinak tady jeli všichni úplně stejně, byla to jen otázka času… Jasně třeba trochu inspirace ale vyloženě kopírku v tom nevidim. To je jak kdyby někdo tvrdil, že každej kdo jede v Améru crunk tak je kopírka Lil Scrappyho nebo Lil Jona, prostě někdo s tim začal a ostatní ten styl rozvíjej… Jsem rád za skupiny jako SC, Pio a H&P:-) konečně se tu trochu začíná větrat zatuchlost…

18.43 - 15. května 2006

jinak ještě s tou Oriho hostovačkou těžce nesouhlasim, tady mě Ori fakt baví…

srf
20.14 - 15. května 2006

mattsky

vlastne mas pravdu.. jenom me zarazi kdyz ravenak pise ze s prazakama nemaji nic spolecnyho.. tomu tak uplne nerozumim ;)

20.54 - 15. května 2006

srf

přečti ještě jednou, pak tě to zarážet přestane…

pro všechny: zase to nepřehánějte, zase tak dobré to album není ;) k dokonalosti má daleko a album roku… prince ;) jedině prince :)

19.11 - 16. května 2006

sice jsem slyšel jen jednu věc,ale vzpoměl jsem si na párty proti fašismu,hmmm tam mi asi seděli víc… jinak 3121 forever, deska roku se vším všudy…workin up a black Sweat:)

21.08 - 16. května 2006

sice sem to zatim poslechnul cele jen jednou,ale pisen Bez tebe uz asi po 4 je to fakt dobry,sc v tom moc neslisim,jedou podobne ale rozhodne svuj pio styl,sex prachy auta a rep,my zvedl tep,tak to ma byt v zupanu la coste v beck stage s devkama s borsky a zijou luxus.Bavi me to

13.20 - 17. května 2006

:volcom

pro děvky portský(to je chlast vime?)

23.46 - 17. května 2006

Tak tet uz vime,dekuji za upresneni pravopisu,ja psal jen podle hlasu v hlave kterej slisel to takdel,ale klidne se tim opijme,ze je to alkohol nemusels upresnovat,ale nepiju asi takove luxusni veci,proto neznal sem presnej nazev onoho napoje,ale neco mi rika ze portský by mohlo bít vino ci co?ja piju pivo a teď Pio!Jo a posledni pisen pio planete "čo je tamdleto?PIO hehe hehe!"myslim ze kdyby jen kuli tomudle,de uplne o jiny smysl nez ma sc.Je mu smutno za lidi kteri dou jinak.A cely druhy album pio squad dostava ode mne hlas pro album roku.

10.04 - 22. května 2006

muj nazor kdyš uš se to tu tak rozmazava

filiúp…nedavaaa new flou!ale ma lepší texty)