Recenze největších hitů legendárních Earth, Wind & Fire

V posledních letech se to u nás (a na Slovensku) neumírajícími legendárními soubory jen hemží. George Clinton, James Brown, Maceo Parker, Kool & The Gang, všechny tyto pojmy hudby již bez problému byly k vidění. A když 23. 4. vystoupili v pražském Lucerna Music Baru nekončící Earth, Wind & Fire, nezbývá už mnoho zásadních hudebních těles, které vidět je prakticky povinnost. Snad krom Prince, ale na toho si budeme muset ještě počkat, jestli vůbec.K této příležitosti jsem si přichystal kompilaci největších hitů nedávno vystoupivších chicagských funkových a soulových legend. Vedle toho bych se ještě lehce dotkl fenoménu tzv. best ofek, kterých vychází všude možně čím dál tím víc a víc.

Nejprve k těm výběrovkám nejlepšího. Existují dva druhy. Ty první běžně seženete v každém větším supermarketu, cenově se pohybují mezi 100,– – 200,– Kč, „booklet“ má obvykle jednu nic neříkající stránku, zadní čas se seznamem skladeb je někdy neúplná, někdy dokonce zpřeházená. Umělecká či jiná hodnota – prakticky nulová. Naproti tomu vycházejí kompilace oficiálnějšího rázu, jež často počítají samotné kapely do svých diskografií. Mají propracovaný vzhled, lepší zvuk, občas i atmosféru, tak zásadní pro mnohé desky. Cenově se samozřejmě rovnají spíše řadovým elpíčkům. Důležité je také vydavatelství, u kterého dané dílo vychází. Rozdílně určitě budou působit např. kompilace Beatles vydané na jejich Apple nebo na nějakém neznámém labelu, který jen tak tak zakoupil práva. Funkce těchto počinů je jasná, připomenout či rychle seznámit posluchače se základními kapelami hudby.

Kolekce hitů od Earth, Wind & Fire od Sony BMG se pohybuje někde mezi těmito dvěma druhy. I když spíše s příklonem k prvnímu. Jednoduchý cover, na druhou stranu lepší zvuk, což je rozhodně důležitější. Nezvykle obsahuje pouze deset hitů, což dost dobře nechápu. Chybí zásadní Let’s Groove či Getaway, jež se obě držely na prvním místě R&B hitparády. Kdyby chyběl In the Stone, řekl bych si, že tvůrci sestavovali tracklist pouze ze singlů, které dosáhly první desítky. Vzhledem ke dvěma opomenutým skladbám, to ale ztrácí na významu. Kritizovat léty prověřené zlaté skladby by snad ani nemělo cenu. Spíše než ony samotné zde hrají roli dříve jmenované elementy. A s takovou nemohu dát více než 60%. Skoro bych se nebál říct, že se jedná o zbytečně vydané cédéčko, k jehož koupi nevidím téměř žádný důvod. Spíše si kupte jejich poslední řadovku Illumination.

01) Shining Star
02) Sing A Song
03) In The Stone