Recenze tribute desky Different Strokes by Different Folks

O jedné z nejzásadnějších osobností funku a vůbec celé populární hudby již na našem webu nějaká zmínka padla. Kdo navíc čtete papírový Bbarák, mohli jste se se Slyem Stonem a jeho Family seznámit o něco blíže. Odpověď na otázku proč český hip-hop stále pokulhává za svým americkým protějškem, chcete-li vzorem, rozhodně není a nikdy nebude jednoznačná. Nicméně dle mě určitě hraje svou roli jakési kulturní povědomí, což většině místním na první pohled chybí. Vůbec i celková omezenost, co se hudebních stylů týče, je stále poměrně silně zakořeněna. Naštěstí už ne tak moc jako kdysi.

Zatímco v Česku byste příliš lidí znajících tohoto velikána hudby nenašli, vězte, že ve Státech bude situace přesně opačná. A to nemluvím o obsáhlých znalostech životopisných či diskografie ale jen o prostém vědění, kdo že ten Sly Stone je vlastně zač. Tvorba stylově omezených, jednostranných ztrácí na kvalitě i originalitě. Umělci pak neskládají hudbu jako takovou, ale vytvářejí jen stokrát použitou formu, jež sice může mít v daném momentě úspěch, ale po nějakých letech po ní neštěkne pes.

Američané měli tu výhodu, že se jich tato hudba přímo dotýkala a dotýká. Mnozí, troufám si říct, že většina současných amerických rapperů poslouchala Slyovy nahrávky doma na rodičovském gramofonu. Jak jinak by se také mohly dostat samply z jeho skladeb do hiphopových beatů? Znáte klasiku Mama Said Knock You Out od LL Cool J? Sound of da Police od KRS One? Roller Skating Jam Named 'Saturdays od De La Soul nebo The Humpty Dance od Digital Underground? Pak znáte i Slye Stonea.

A znají ho a respektují i ty komerčně nejúspěšnější hvězdy. Jinak by ani tenhle 14ti stopový hold nemohl vzniknout. Svou úctu projevili například Will.I.AmBlack Eyed Peas, Big BoiOutKast, John Legend, D’Angelo, The Roots, Martin Luther, Chuck D, Nappy Roots, také současný bluesový král Buddy Guy, chief Isaac Hayes, Janet Jackson, Moby a dokonce i Maroon 5 či Steven Tyler.

Album má poměrně netypickou strukturu. Nejedná se ani o nové skladby, ani o plnohodnotné remixy, ale o přetvoření nejslavnějších hitů kapely na základě jednotlivých útržků, melodií a samplů. Některé se podobají originálu více, některé méně. Vypíchnul bych především vynikající Star od The Roots a Love City od Mobyho. Líbí se mi také Dance to the Music s rapujícím Will.I.Amem nebo Don’t Call Me Nigger, Whitey od Nappdy Roots a Martina Luthera. Vyloženě slabou tady nenajdete, přece jen se svým způsobem jedná o léty prověřená veledíla, jež by ani sebenepovedenější remix nezmršil.

Na rozdíl od všemožných výběrů a best ofek, v nichž se orientovat je prakticky nemožné. Tento „výběr“ plní přesně tu funkci, kvůli které byl vytvořen a vydán; tedy seznámit mladší posluchače s klasikou, která neztrácí svou aktuálnost ani po čtyřiceti letech. A i když mě některé předělávky neoslovily (např. Everyday People od Maroon 5), nemůžu jinak než dát 80% …s ohledem na originál samozřejmě.

1. Dance To The Music – will.i.am
  2. Everyday People – Maroon 5
  3. Star – Roots