Recenze singlu Máme Vás od IF

Přestože píšu recenzi, tak nějak tuším, že tahle poměrně nově vzniklá kapela bude ještě potřebovat v našem kraji trochu představit. Rapper Idea aka Píček, známý freestyler, má za sebou působení ve zlínské lokální kapele Dilema, kterou jste také mohli vidět na jedné z mnoha dávných akcí na havířovském Stružníku, Píčkův soused Fatte býval dvorním producentem kdysi velmi populárních Defuckto, táborský DJ AKA, nejnovější člen tohoto progresivního seskupení, se umístil na loňském ITF v Advancement class na druhém místě. Všichni tři tvoří formaci IF aka IdeaFatte, s níž projeli mnohá místa naší republiky a fanoušky si získali především díky zapojení MPCčka do jejich life show. Když se k nim navíc přidal talentovaný DJ AKA, staly se jejich koncerty jedny z nejvyhledáva­nější. Minimálně co se nových kapel týče.

V drtivé většině případů předchází vinyl singl album, stejně tak tomu je u IF. Kdy vyjde album nevím, na Bbbrekordy vydaný singl Máme Vás je už však venku celkem dlouho. Měl jsem sice k dispozici nějaké ukázky, ale proto, že by bylo nemístné recenzovat polotovary, se recenze trochu zpozdila. Za což patří Píčkovi samozřejmě omluva. Nechám už ale řečí a přejdu už rovnou k onomu singlu.

Na první poslech zaujme Fatteova lehce grimeová produkce. Sice nemám rád tohle typicky české přejímání, nicméně tady je třeba upozornit, že britský grime sloužil spíše jako inspirace než jako zdroj ke zkopírování. Zatímco Fatteův zářez na Tafrobově singlu mě, řekněme, téměř zklamal, situace u Máme Vás se nachází přesně v protipólu. Beaty šlapou, nepostrádají melodičnost, rozvíjejí se a i když nemám tenhle pro současnost typický zvuk syntetizátoru zrovna dvakrát rád, uznávám, že tady zní více než dobře. Když jsem chtěl teď něco napsat o DJi AKAovi, musel jsem si znova jít pustit desku. Podobně jako se dobré přechody vyznačují tím, že je při nesoustředěnosti nemusíte vůbec postřehnout, stejně tak vypadá i AKAův podíl na desce. Scratche výborné, pasují, mají groove. Píček jede jako utržený z řetězu, technicky výtečný, sebejistý, textově nenáročný, ale ne jednoduchý, nezajímavý a hloupý.

Z předchozích řádů by se dalo usoudit, že Máme Vás je asi nejlepší český singl, který kdy vyšel, ale k tomu něco ještě chybí. Na vinyl jsem čekal taky proto, že se mi příliš nezdál mastering skladeb. V pecce číslo dvě jménem Pocta Favoritům s hostujícím, skrečujícím a cutujícím výborným australským DJem J-Redem to šlo, zato v titulní Máme Vás byl rap až příliš nevýrazný, moc potichu. Tuhle vadu sice singl napravuje, nicméně pořád se nemůžu ubránit pocitu, že i přes veškerý potenciál, které všechny 3 skladby mají, se v nich nepodařilo projevit atmosféru, kterou IF koncerty oplývají. Píček občas zní mechanicky, projev má místy nevýrazný, což se nejvíc ukazuje v poslední Ty Chceš, Já Mám (proč je pořadí skladeb na obalu jiné než na desce??).

Každopádně se těším a zároveň jsem zvědavý na párty, kde tuhle desku poprvé pustím. Těžko říct, jaké reakce čekat. Žeru tribut Pocta Favoritům, jehož text, poskládaný z názvů true school songů a jmen jejich autorů, podlomí kolena všem skutočným, kteří snad ještě nevymřeli. Stejně jako IF chci rap a dostal jsem ho. Singlu dávám celkově 70 % a těším se na album, které dle Píčkových slov by mělo obsahovat o něco hlubší tracky. Víte, co myslím. Něco k přemejšlení ;) IF! Rap, ne společenský bonton, ne Gasolina,, ale Foreign Beggars Hold On!

1. Máme Vás
2. Máme Vás instr.
3. Máme Vás acap.