METANCITY – nejen Hip hop

Produced by DTonate > Čti rozhovor!!!

Kvalitní domácí producenty spočítáte na prstech jedné ruky (či nohy). Nejznámější je bezesporu Wich, následován brněnským Opiou. Oba dva mají za sebou své solo alba. V poslední době jste si ale mohli čím dál častěji všimnout dalšího jména, jehož práce stojí minimálně za pozornost. Olomoucký Deckl aka DJ DTonate dávno zrušil svou XChat identitu a věnuje se fulltime produkci a DJingu. Založil si vlastní label Blind Deaf, vydal první singl Tafrobovi, krátce poté se objevuje na vinylu Kunnyho aka Jay Diesela. Určitě jej najdete na novém album Indy a Wich a to není všechno. Produced by DTonate prostě uvidíte častěji a toto spojení bude spojováno s kvalitou. Za to vám ručím.

Původně jsme s Decklem plánovali mini rozhovor, ale trochu se to zvrhlo a včerejší večerní ICQ dýchánek se trochu protáhl. Čtěte Decklovu minulost, současnost a budoucnost. Budete její součástí.

Built from scratch

Přes svůj relativně nízký věk se věnuješ produkci již delší dobu. Řekni nám v kolika letech si vůbec začal, co tě k tomu vedlo a jaké vůbec ty začátky byly.
Oukej, řekl bych, že ty úplně nejranější začátky byly někdy v mých asi 10 letech. To mě uchvátily soundtracky z tehdejších her (Džez Džekrebit, mrkev go!))), a co bylo nejpodstatnější, trackery. Konkrétně Impulse Tracker, ve kterém se už daly dělat podobné věci dost obstojně. Když přidáme ještě pár let navíc, tak se octneme v mých 15ti, což už je Fatboy Slim, samplovaná hudba, Fruity Loops (kdopak pamatuje úplně první verze?;)) a Acid. And the rest is history..

Zmínil jsi své kořeny z „dětství“, ale produkuješ přece jen jiný styl než Norman Cook. Takže tvůj první rap? Kdy jsi věděl, že chceš dělat zrovna tohle a ne třeba drum'n'bass?
Ou, první rep? Chaozz a jejich Zřitiklika, pamatuju se, že to bylo jedno z mých prvních cédéček.. To, co tam bylo celkem unikátní, bylo u každého tracku uvedené bpm a to prosím až na tři desetinná místa, což mně osobně vlastně zůstalo donedávna. Mimochodem, kdo tvrdil, že jsem nedělal d'n'b?;)

Netvrdil. Jen jsem jej od tebe nikdy neslyšel. Posuňme se o kus dále a to k tvému prvnímu releasu (pokud nepočítám credits na demu Vysoké Komíny). S Yakubem jste jako Respektive vydali album Deluxe. Výsledkem byl celek tvé uspokojivé produkce, která dala echo o mladém talentu, který bude třeba sledovat, ale Yakub si vykopal hrob. Jak dnes vnímáš zpětně toto období? Včetně tvého „beefu“ s Hajtkovičem.
Tak to neslyšel asi nikdo, nicméně jsem kdysi celkem reálně uvažoval o tom, že vydám d'n'b vinyl, z čehož naštěstí časem sešlo. Co se Deluxe týče, tak tady není moc co říct. Na jednu stranu můžu říct, že jsou tam celkem rozmanitý beats a album drží i tak pohromadě, na stranu druhou to sráží zvuk a celková, řekněme, nevyzrálost. Yakub si o tom myslí taky své, nicméně ukaž mi první releases jinejch v našem věku ;)). Na otázku pseudobeefu jsem reagoval už několikrát, ale koukám, že budu muset i po stomiliontéprvní, nuže do toho. Vše odstartovala otázka v rozhovoru krátce po vydání Deluxe v jednom českém hiphopovém periodiku, na kterou jsem odpověděl, že Hajtkova produkce mi připadne prostě nekvalitní, neadekvátní k fejmu, jakej má. Tuto jedinou větu jisté servery nafoukly do bigotních rozměrů a já, jako velmi vznětlivý člověk, jsem reagoval jako kretén. Bublina se nafukovala a nafukovala, až na konec splaskla a zůstaly jenom dohady. Fakt je ten, že proti Hajtkovému nemám naprosto nic, líbí se mi od něj všehovšudy asi 2 tracky a tím to končí. Žádnej beef nebyl a nebude, krmení serverů se nekoná.

2006

OK, nechme už dávné minulosti a přesuňme se do současnosti. Po několika beats pro stájové koně X Production si založil vlastní label Blind Deaf. Co tě k tomu konkrétně vedlo? Potřeboval jsi mít absolutní svobodu nad svou věcí?
Když nad tím tak zpětně přemejšlím, tak ano. Vlastní label znamená sice určitou odpovědnost, ale zase si můžeš dělat co chceš, máš přehled, kolik peněz do toho „tvýho“ teče a kolik ti to může přinést zpátky. Ale abych pravdu řekl, kdysi jsem byl kategoricky proti zakládání labelu. Když se podívám na ty kvanta některejch „internet“ labelů, tak se musím sám nad sebou pozastavit, jestli nevypadám stejně trapně. Jediný, co mě uklidňuje, je fakt, že Verbatim nevyrábí vinyl-R média za dvacet korun v každý sámošce. Vzkaz hadům: Nemáš vinyl a nikdy ho nebudeš mať, takže v ozajstnom klube ťa nebudů hrať. Krásný citát.

Tedy Blind Deaf. Svoboda. Místo klasického českého stylu „kecat nemakat“ jsi docela rychle vydal první singl Tafroba, kde si i hlavní věc Nuda v Brně produkoval. O zbylé dvě pecky ses podělil s Fattem a Burem. Bylo to tvé rozhodnutí, že chceš mít produkci prvního vinylu svého labelu takhle roztříštěnou nebo s tím přišel Tafrob? Přece jen ses se svou produktivitou mohl postarat o celý vinyl a mít více credits.
Ano, skutečně „docela“ rychle, asi s dvouměsíčním zpožděním )). Tafrob byl vlastně taková „náhrada“ za Declaima, jehož release date se pořád protahuje a protahuje.. ale jednou to vyleze, a bude to stát za to ;)) Tafrob chtěl mít jednu produkci od Fejta a druhou od Bura, plus tedy jednu samozřejmě ode mě, nechtěl jsem ho v tom nijak dusit. Nicméně co se jeho LP týče, tak to už si vemu do parády, o roztříštěnosti nemůže být řeč.

Další vinyl na sebe nenechal dlouho čekat. Kunny se prezentuje jako Jay Diesel a ty jsi pro něj produkoval Don Čičon a remix pecky Pro svý kočky a psy. Jak vidíš potenciál tohoto singlu? Má šanci se u nás prodat a hrát na parties? Jaký je vůbec cíl vinyls v naší republice konkrétně u tebe a tvého labelu? Přece jen tady není takový počet fans, co by si kupovali vinyly jen tak domů.
Pokud budou lidé stále stejně stupidní a xenofobní, pak nemá Čičon žádnou šanci. Lidé si zvykli dělit hudbu na „komerci“ a „underground“, což je jeden z největších omylů současnosti. Čičon má totiž ambice být úspěšným singlem, jenže zpátečnickost těch „skutečných“ k tomu nedává žádný prostor. Ono je vcelku jedno, jestli skladba peníze vydělá, prostě pokud primitivům přijde „komerční“, tak je zkrátka „komerční“ a nikdo s tím nic nenadělá ;). Tohoto a dalších věcí jsem si dobře vědom, a protože nechci sypat peníze do něčeho, co bude prodělečné, je důležité vybudovat jakési renomé i za hranicemi. Toť můj cíl. Už vidím frajery v diskuzích osočujíc mě z pohrdání komunitou, že svou práci nedělám pro „scénu“, ale pro peníze atd… no já jen doufam, že až tací půjdou na „hipec“, že se pozastaví nad tím, jaké by to bylo vyhodit 70 litrů oknem, pro "scénu“.

Všechny tři tvé vinylové kousky jsou party bangers. Lidi teď můžou mít pocit, že jsi trendy producent, který jede čistě synth zvuk, zavrhl samplování a podobně. Jak to teda máš? Co tě inspiruje? Trendy? Oblíbení producenti? Jak vidiš svů další vývoj?
Tak první, čeho dosáhnu svým dalším singlem, bude, že totálně popřu můj nynější party feeling. Vlastně cokoliv ponese mé jméno (nikoliv jen „produced by“ na deskách jiných) bude přísně posluchačská záležitost. Tím nechci říct, že bych nějak zavrhl párty, ale to chtějí ostatní, ne já. Ale jako DJ hraju převážně party věci, takže je to fajn pocit vidět lidi tančit na moje beats. Co se inspirace týče… skoro neposlouchám rep. Jedu převážně rhythm and blues, resp. nu soul, miluju to. V současné době mě naprosto ohromil J.Rawls se svým Essence Of Soul. Dilla byl pro mě taky jeden z nejdůležitějších (ne-li nejdůležitější).. A pak samozřejmě stálice typu Jackson Brothers, libi se mi Timbaland i Pharell, Scott Storch, Lil Jon když neprzní kejtry, rozhodně Waajeed nebo BR Gunna, Danger Mouse udělal zajímavý produkce..nebo třeba Fred Wreck. Hele je jich hromada, co ti mám povídat. Vývoj si představuju naprosto stejně, jako svůj DJing. Na párty hraju ve dvou rovinách, pro posluchače (kteří bohužel většinou neposlouchají) a pak party bounce, pro opilce i mé oblíbené srny. A produkce na tom bude podobně, koneckonců jsem to už naznačil výše. Tedy párty pro ty, co párty chtěj, kdežto soul a offbeats si nechám hlavně pro sebe a náročnější obecenstvo.

Předpověď počasí

Buďme tedy konkrétní. Kde tě budeme moct slyšet dále? Další Blind Deaf releases a další produkce? A budeš se držet Blind Deaf = produced by DTonate nebo vydáš i vinyl bez svého beatu?
Ou, konkrétní.. no v prvé řadě musí bezpodmínečně vylézt Dudley Perkins s Indym na druhé straně. Pak reálně přemýšlím o Blind Deaf CD Sampleru (věci z vinylů, plus nějaké nové věci a bonus remixy) no a tento rok chci završit Tafrobovým albem. Mimo Blind Deaf jsou tu produkce pro Indyho, Jay Diesela (další singl i věci na album), Disgrafix, pak pro zpěvačku Dannie a další.. Plánuju i něco do budoucna, ale to si nechám zatím pro sebe. A kdo ví, třeba se s Opiou zase domluvíme na nějaký společný produkci pod hlavičkou Doppel Skoops.. Myslím si, že náš beat Reign In Blood pro Foreign Beggars, kterej najdeš na Opiově Cutalogu, se celkem povedl, ne?

Jop, nej věc celého alba. Zmínil si Opiu. Jak vnímáš československou produkci? Vidiš nějaký vývoj, nové jména, osobní tipy na co si dát pozor?
Nový jména nevidím, většinou jen záchvěvy, který se nijak zvlášť neprojeví. Tím samozřejmě netvrdím, že jsem něco extra, pravda je ovšem taková, že naprostá většina potencionálně talentovanejch lidí bývá „uchlácholena“ jistou parodií na hiphop server a oni pak neviděj důvod makat a jsou se sebou spokojení. Spíš vidím vývoj u současných známých jmen. Když slyším nový Opiovy věci, tak ho vidím jak opilej lítá po klubu s pytlem, do kterýho strká všechno co se hejbe, hlavně, aby to měl pro sebe. Když slyším Wiche, tak je mi jasný, že řeči o tom, že stagnuje, jsou naprosto mimo, protože sampluje pořád stejně tak dobře, jako kroutí Korg. Pak tu máme Bura, což je nadanej člověk, Dysmusax, což je nadanej člověk, Gipsy, což je taky nadanej člověk.. no ještě pár dalších by se našlo. Teď by to chtělo ještě ty nadaný MCs, ty nějak nevidím.

Probrali jsme tvou minulost, současnost, budoucnost. Vše se týkalo tvé hudební kariéry. Prozraď nám, co tě poslední dobou potěšilo a co tě doslova nasralo a netýká se to naší repové louže?
Vlastně jsem to řekl už výše. Nejvíc mě potěšilo album od J.Rawlse a totálně mě serou impotenti, kteří nám choděj na parties oznamovat, že natřískanej mejdan stojí za hovno. A také mne potěšila jedna úžasná slovenka z jednoho velmi nepovedeného mejdanu. A také jsi mne potěšil ty, Detayle)) No snad také já někdy potěším i své anonymní srnčí přátele, nebo přiznivce mých syntetičtějších skladeb (zdravíme Vaška a Matyáše))).

Pozdravy závěrem?
Zdravím Metancity.com partyju, fellas, co mě znaj a maj mě rádi, všechny fanoušky i hejtrs a samozřejmě krásné dívky ze všech dobrých parties. Promotéři, pište, budu mít rád i vaše dívky ;)

Production credits
Tha Soulvibes (cd-r ;))
Respektive – Deluxe (Zee Prime)
Apoka – Kodex Orthodox (Zee Prime)
Tafrob – Nuda V Brně 12" (Blind Deaf)
Jay Diesel ft. Gipsy – Don Čičon 12" (Paranormalz)

Top 5 Party Shit
Will Smith ft. Elephant Man – Switch (remix)
Fabolous – Round And Round
Busta Rhymes – Touch It
E40 – Yay Area
Jay Diesel ft. Gipsy – Don Čičon

Top 5 For Listeners
J.Rawls – Essence of Soul (LP)
Beat Konducta – Movie Scenes (LP)
Platinum Pied Pipers – Triple P (LP)
Slum Village ft. J Isaac – Ez Up (long version)
Up Hygh – Love Dat

Links
Olomoucity.com
Blind Deaf
Hanácké Trohelník

Tolik DJ DTonate. Můžete ho milovat nebo nenávidet, v diskuzi máte prostor se vyjářit.

Tagy:

Rubrika: Články, 30. března 2006, Detayl



Komentáře

19.35 - 30. března 2006

dtonte  

hehe :)) čičon sux :)


19.44 - 30. března 2006

ravenak  

na ja na klar…;)


09.51 - 31. března 2006

DStroj  

Yeah, Kunny really sucks!


11.03 - 31. března 2006

deckl  

davej davej ty brejlatej parchante. respekt ) impulse tracker 96 rulez !!!


19.13 - 31. března 2006

alien  

Mně Impulse Tracker nějak neseděl, zlatý Fast Tracker ;-) Jojo, kde jsou ty časy XMek a MODů. Krásná nostalgie.. Ale stejně, to byly dílka, to byly songy :-) Jen ten zvuk tehdá pokulhával..


19.23 - 31. března 2006

fuke  

tak presne tenhleten problem jsem mel ja s fasttrackerem.. proste jsem ho nikdy nepochopil .)) zlaty .ITka ;))


19.43 - 31. března 2006

dck  

A já zas nechápal Impulse Tracker. Tak už to prostě bylo, lidi se dělili na Fast Trackeristy a Impulsity :-D FT jsem uměl prostě naspaměť a IT se mi zdál takový úplně celý divný :-D ;-)


12.02 - 1. dubna 2006

fuke  

ja v nejmensim nevedel, jak se dostat vubec z te hlavni obrazovky, kde se pridavaj a upravujou patterny etc. .. kdezto v impulse bylo vse krasne na funkcnich klavesach F1-F12, prehlednost nadevse)


Ady Ikona k nicku: Ady
14.56 - 1. dubna 2006

2 DCK  

Big up Deckl. Velky dik lidem, kteri nesedi na prdeli a nefnukaji, ze nemaji moznosti a prilezitosti.

Triko hhreprezent, mikrovlna rura a prvni remix chaozz forever. ;)


22.27 - 1. dubna 2006

hej  

presne tak, Impulse tracker byl lepsi.) jen sem fakt koukal co delali borci v FT .)) ale pak se zmenila doba, novy programy, postupy a IT prestaval stacit… harddisk recording mono mluvilo za vse ))


13.27 - 7. dubna 2006

oprav…  

…Beat Kondukta na Beat Konducta. Jinak Detayl = dobrá práce. Najs.


Redakce neodpovídá a nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.
Redakce si dále vyhrazuje právo mazat příspěvky a to zejména ty jejichž obsah nebude věcný, k tématu, bude obsahovat vulgární výrazy, poškozující jakýmkoli způsobem redakci, či její členy.

Reklama zde

Reklama