Prolistuj CUTalogue DJe Opii / Recenze

Jestli můžu něco říct s čistým svědomím o českém hip-hopu, tak to, že je produkčně velmi kvalitní. Dokonce bych klidně mohl říct, že se může směle měřit s celosvětovou špičkou. Vemte si třeba DJ Sidea, Wiche nebo Deckla, taky Gipsyho a Kata. Naproti tomu toho český rap má co dohánět. Dobré rappery bych s přehledem spočítal na prstech jedné ruky a to bych ještě byl značně shovívavý. Dlouho očekávané producentské album DJe Opii se nevymyká českému standartu. Nepočítejme domácí a undergroundové (není to u nás prakticky to samé?) počiny, první takovou českou desku – Time Is Now má na svědomí DJ Wich. Laťku nasadil velmi vysoko, pozice hostů obsadil jak tuzemskými špičkami, tak zahraničními oblíbenci. Podařilo se ji Opiovi překonat?

Ano i ne. Mě osobně Wichova tendenční produkce moc neuchvacuje. Mám raději temnější, striktní věci, jako dělá právě Opia. Rázná tvrdá instra následují do reggae posazené rytmy, které vzápětí střídají jazzové chillouty a la Ninja Tune. Jednorázově se zde vyskytují i novodobý off beat Elektro Ghetto, či sekaný orient Omar Sharif. Produkce má nápad, často se vyvíjí, cítím epičnost, nemůžu říct, že bych se nudil. Poslechněte si schválně Intro a řekněte, zda jste někde slyšeli stejně kvalitní.

Ještě před samotným poslechem bylo patrné, že album bude dost nevyrovnané. Esoteric a Janek? AMO a Pluto? Pezet a Kunny? Moc to k sobě nejde. Zatímco některé skladby typu Reign in Blood s britským Skreinem a Orificem Vulgatronem z Foreign Beggars a s produkční výpomocí olomouckého Deckla alias DTonata, Výlet s bratislavskými AMO nebo Codziennie s polským Pezetem si pouštím několikrát za sebou, jiné jako SklaDupemX, Niggdy Nepochybuj s VyVoleným Plutem a.k.a. El‘ PutoPlutoLaPuta nebo Rocco BastilJankem, který jakoby Phatovi z huby vypadl, avšak tak nešťastně, že si nejspíš nešťastně narazil hlavu nebo možná i něco jiného, přepínám po třiceti sekundách.

Nechápu, proč Brno kopíruje Supercrooo, zní to všelijak.. jen ne dobře. Jistě, battle rýmy jsou rozšířené po celém světě, ale nevěřím tomu, že by s nimi brněnští rappeři začali bez tohoto impulsu. Samotného mě překvapilo Elektro GhettoEl Ninem a Michaelem. Nemůžu si pomoct, ale El Ninova mnohdy špatná výslovnost a ne moc dobrý rap prostě k podkladu sedí. Nebýt zpěvu Michaela tak řadím k lepšímu průměru, kam zároveň řadím i zbytek narapovaných tracků. Snad s výjimkou zámořského Esoterica, u něhož se jen můžeme dohadovat, zda to, že zní úplně stejně jako na Soul Purpose, je spíše dobře nebo špatně (v rámci tohoto alba spíše to první), a Píčka Idei, který by dle mě mohl zajet ještě o něco lépe, nicméně text mi zase sám otevírá pusu.

Pokud jde o mě, tak za nejlepší pecku alba považuju vyklidněnou Deeper into the Wax Planet. Skrze ní se dostaneme k turntablismovým peckám. Ačkoli Opia perfektně plní svou úlohu, pozval si na pomoc kolegy z Illuzionists a Questablists, jenž se ukazují jako nejsilnější hosté této desky.

Poslední odstavec. Kdybych hodnotil samotného Opiu, dal bych nejspíš 85%. S hosty to bude ale maximálně 70%. Prvně jsem sice uvítal, že si Opia nevybral známá jména scény, jenže asi na té české špičce něco bude. Někteří hosté tady opravdu nemají co dělat, dost srážejí celkovou kvalitu jinak velmi povedeného alba. Kupujte cédečka ;)

1. In‘s‘tro
  2. Reign in Blood ft. Orifice Vulgatron of Foreign Beggars & Skrein
  3. Skla ft. DupX