Grammatik - Reaktywacja (2004) / recenze

Před pár dny vyšlo v Polsku dlouho očekávané album legend tamního hiphopu, warszawských Grammatiků. Album vyšlo jako EP u Embargo Nagrania pod názvem Reaktywacja a jde zatím o jejich třetí album. Jak už to u EPčka bývá, album obsahuje pouze sedm treků. První z nich nese stejný název jako samotné album, tedy Reaktywacja, přesněji Reaktywacja Wersja A. V songu si zahostoval i warszawský DJ Panda, který mimo jiné spolupracoval i na desce Pezet/Noon – Muzyka Klasyczna a předskakoval např. na koncertu Bahamadia, na polském B.O.T.Y., či naposled s Grammatikama na prosincovém koncertě Gangstarr. Celá pecka se nese v poměrně živém beatu a je jakýmsi ohlédnutím za posledními třemi roky jejich života. Jsou to právě tři roky, co Grammatik vydali své druhé album Światła Miasta. Z původní sestavy Ash, Juzek, Eldo a produkční kouzelník Noon, zbyl pouze Eldo a Juzek. Eldo za tu dobu stačil vydat dvě alba a účastnil se na např. natáčení filmu Blokersi. Druhý song desky se jmenuje Nie Mam Czasu / List Do Ciebie a nese se v podobné náladě jako song první, avšak beat je pomalejší a jak sami kluci přiznávají v prvním songu, celkově zvolnili. Rap je v zásadě hodně vyklidněný a pohodový. Od Dawna má na playlistu číslo tři, Grammatik jedou jak za starých časů a pro mě je tahle pecka favorit celého alba, v závěsu je hned Reaktywacja Wersja A. Další čtyři minuty dvanáct patří věci s názvem Abstrakcja, opět pomalejší beat, vylidněný rap. Tracky číslo pět a šest jsou remixy prvních dvou písní desky, tedy Reaktywacja Wersja B a Nie Mam Czasu / List Do Ciebie Remix. Remix Reaktywacja Wersja B má volnější beat, ale přesto mi víc sedí áčkový bratříček. Nie Mam Czasu / List Do Ciebie remiks jede oproti originálu mnohem plouživěji a je to tak trochu usínací song. Poslední dvě minuty desky patří Eldovi a Juzkovi a jejich děkovačce všem. Celkově na mě deska působí dost vyklidněně, pohodově a dýchá z ní jistá nostalgie. Každopádně jde o klasiku, fajn muzika a luxusní rap, stojí určitě za investici. Kdybych měl desku bodovat, dostala by asi 7.5 z 10ti.

A ještě perlička na konec, přední polský web hip-hop.pl uvádí na svých stránkách i videoklip k pecce Reaktywacja, takže pokud máte zájem, stahujte na http://www.hip-hop.pl/…rojektor.php?… .

Nara

Grammatik / 2004