Pátek 13. - Fauna a Flóra / Recenze

Tiskovku k onomu albu, kde jsou napsané všechny podrobnosti o jeho vzniku, jsme před nějakým časem uveřejnili na našem webu, takže nemá cenu se opakovat. Snad jen pro jistotu doplním, že za projektem Pátek 13.tého stojí Lukáš aka MexikoKarviné. Stylem se album hodně podobá dříve recenzovanému albu Život v obrazech spřátelené kapely Minuty Ticha. Jednak to je určitě tím, že pocházejí ze stejného města, jednak taky tím, že se na něm podílejí prakticky stejní lidé. Podobně jako u Života v obrazech i tady hostují polští Exo a Paler, havířovský DJ Fukkel, Šárka, beatmaker Digaz a také Minuta Ticha v tracku Autobus, který taktéž vyšel na jejich albu. Mimo nich se zde objevili Martina, Markéta, havířovský wysoký komín Khomator a Michal z profláknuté ska kapely All SKA Pone‘s.

Produkci si mezi sebe rozdělili karvinští Pavel „NGZ“ Baar a Digaz. Jednu instrumentálku zde má i Paler. Když nepočítáme metalové a punkové podklady skladeb Autobus a Nedělní oběd, tak se hudba pohybuje spíše ve vyklidněných, někdy až melancholických polohách. Za nejsilnější moment považuju skladbu Útěky ze snů s hostující Šárkou, jejíž rap, jenž jsem povětšinou neměl příliš v oblibě, zde dobře pasuje, a s Michalem, jehož saxofonové sólo posunuje celý track o dost výše.

Texty a rap – nebe a dudy. Na české hiphopové scéně často největší kámen úrazu. Ani tady to není nejslavnější. Přestože cením Lukášův originální projev, nemůžu si zvyknout na jeho techniku rýmování. Pro mě zkrátka není takový básník (textař, chceš-li), aby si mohl dovolit pracovat s volnými verši. Texty nejdou popsat lépe než jedním slovem – šílené. Ačkoli se zdá, že v dnešní době letí převážně primitivní metafory, tady se Lukáš pouští do neprobádaných experimentů. Audio předělané filmy Čelisti a Predator mě neustále nutí přemýšlet, zda se jedná o rafinovaně promyšlené metafory, nebo o pouhou spontánní legraci. O Lukášovi se ví, že je velkým fanouškem horrorových filmů, a tak nepřekvapí nejen z nich vysamplované hlášky, které dobře podmalovávají celkovou atmosféru.

Z hostů nejvíce vybočují Khomator a Markéta. Co se Markéty týče, tak se zde moc neprojevuje, takže nemůžu zcela objektivně posoudit její kvality. Nicméně musím říct, že se sem díky barvě svého hlasu moc nehodí. Fukkel dodal klasicky dobře poslouchatelné skreče, ačkoli se turntablismu příliš nevěnuje. Khomator se zase ve skladbě Zima oproti ostatním hostům vyjadřuje vtipně, což se celkem narušuje celkový obraz desky.

Přestože Pátek 13.tého vychází z hip-hopu, byla by chyba omezovat se v jeho charakteristice pouze na něj. Dokonce si troufám tvrdit, že větší obliby dosáhne u nehiphopových posluchačů, už jen z toho důvodu, že ti jsou většinou hudbě jako takové více otevřeni. Navíc se zde objevují na český hip-hop poměrně nezvyklá témata. Já bych sice podobně jako na místě Minuty Ticha ještě nějaký čas před vydáním oficiálního alba počkal, ale i tak hodnotím tuhle desku slušnými 59 %.

Pátek 13. tého – Fauna a Flóra (RS Entertainment)

1. Začátek (feat. Paler)
2. Čelisti (feat. DJ Fukkel)