A.M.O. a Original / Recenze

„Práve teraz to začíná, pretože Krakalla ti pripoména všecko…“ Když jsem kdysi dávno stahoval skrze heslo kratkostrelny­ikallashnikov demo pro mě neznámé slovenské kapely Krakalla, ani ve snu by mě nenapadlo, jak se budou mít věci po pěti letech. A to nemluvím jen o dnešních A.M.O., ale celkově o současné hiphopové scén. Od revolty k major labelům, z undergroundových klubů na několikatisícové festivaly, z internetu do televize, od několika nadšenců po všemožné pózery, vše má své klady a zápory. Naštěstí v naší kotlině to nejsou major labely, které si kladou podmínky, a tak se jedná o oboustranně výhodnou spolupráci. Po neúspěšných pokusech s uměle vytvořenými rappery pochopily, že jediná cesta vede skrz osvědčená jména. Nicméně tímto se dnes zaobírat nebudeme, hlavním tématem je debut Original již zmíněných bratislavských A­.M.O.

Clap beaty vládnou světu, stejně tak Originalu. Produkce, rozdělená mezi členy kapely Opaka a Moeho, pražského clapmastera DJe Wiche a Čistychova, osciluje mezi současnými bounce bangery (Wichův „Čo s tým urobíš“ s hostující zpěvačkou Mishou, „Hip hop je mrtvý“ s podlady i rapem od Čistychova, „Trasú sa mestá“), do kterých by se nestyděl rapovat ani 50 Cent, a soulově laděnými skladbami („Talent“ s hostující slovenskou R&B královnou Tinou, „Sklamal som“ se zpěvákem Bielym, „Malá nočná salsa“ s latino kapelou Mango Molas).

Abych řekl pravdu, mě více dostaly posledně jmenované skladby. Netvrdím, že pecky jako „Hip hop je mrtvý“ nebo „Trasú sa mestá“ zní špatně, naopak na živo budou mít rozhodně úspěch, ale já mám blíže k těm na opačné straně. Především „Malá nočná salsa“ je pro mě číslo jedna. Respekt pro každého, kdo se snaží dostat živou muziku do současné populární hudby.

Během poslechu alba se nemůžu ubránit jisté rozpolcenosti. A.M.O. často kritizují komerci, mainstream a ostatní věci s major labely spojené. Na druhou stranu se brání v příznačně pojmenované pecce Major, kde svou situaci vysvětlují. V pohodě, mám pocit, že hraní na komerci a nekomerci už je nějakou dobu mimo mísu. Nicméně se nemůžu ubránit křivení úsměvu, když slyším, jak by dle nich měl proklamovaný návrat hip-hopu na ulici vypadat. Návrat je třeba, ale takhle? Jde o postoj, nebo o hudbu? Clap beaty ve mně vždy budou evokovat současný mainstream, který s návratem na ulici moc společného nemá.

Nelíbí se mi ani hostovačka DenyNS ve skladbě „Nechce se nám robit“, ani hostovačka Mikyho Mory ve skladbě „Otvor šampus“. Vedle Opaka a Moeho znějí opravdu úsměvně. Kam zmizel Viktor Hazard? V propagaci alba hrál málem hlavní roli díky svému „Rapsuperstar mixtapu vol. 1“ a tady se pomalu nepodílí ani na třetině desky, což je určitě škoda. Jeho skreče zní dobře.

Konečné hodnocení… Líbí se mi Opakův i Moeův rap, líbí se mi především pomalejší skladby. Mango Molas a Tina, mé tipy na nejlepší hosty alba. Celkově je album více než dobré, společně s Vecovým Dobrým ránem jedny z mála slovenských, které si v budoucnu určitě pustím. Dávám 75 %, pokud však jste ortodoxní fanoušci slovenského rapu nebo každý večer usínáte při poslechu The Neptunes, klidně si nějaká procenta přidejte.

Tagy: A.M.O., AMO, Opak, Moe, Original, Tina, slovenský hip-hop

Rubrika: Recenze, 2. prosince 2005, Ravenak