METANCITY – nejen Hip hop

Minuta Ticha a Život v Obrazech / Recenze

Pro někoho velmi dobře známá, pro někoho neznámá a pro někoho povědomá, pro mne však sympatická, známá dvojice hochů, rapperů, textařů a umělců. Ano, umělců. Nebudeme zde polemizovat, kde až zasahuje pomyslný plot, dělící nám hiphopovou muziku na umění a na neumělý průměrný hudební produkt. Minuta Ticha rozhodně patří do první z těchto množin. Pro ty, jimž název této kapely nic neříká, velice krátce osvětlím. Nebudu však psát o historii členů této kapely, poněvadž byla již zmíněna Raveňákem v recenzi z 20. 12. 2003, pod názvem „Projekt hornické mládeže“. Recenze se týkala dema.

Minuta Ticha, skládající se ze dvou verbálně činných členů Václava a ZdeňkaKarviné, hraje hip-hop rozmanitého žánru již poměrně dlouhou dobu. Již ve zmíněném demu, ať už bylo jakékoli, bylo patrno, že tato kapela je v několika aspektech velmi odlišná od ostatních českých počinů a šlo hnedle lehce „vyčichnout“, že se bude i nadále ubírat alternativním směrem.

Od té doby se čas znatelně posunul a kluci, jak říkají, shrnuli své poslední dva roky práce v sedmdesáti sedmi minutách na svém debutovém albu Život v Obrazech, které vyšlo 27. 10. 2005 na brněnském labelu Indies Records. Ano, 77 minut je vskutku zabíjející čas a celkem 25 treků (včetně intra, outra, dvou skitů, remix a Bonus „Autobus“ z alba skupiny Pátek 13.tého) vás směle přesvědčí o plnohodnotnosti jejich alba. Co podstatné chci zmínit hned v úvodu? Fakt, že Život v Obrazech je album jiného charakteru, než na co jsme zvyklí. Žánrově spadá do hip-hopu místy klasického, často však koketujícího a někdy přímo obcujícího s jinými styly jako je jazz, funky a dokonce i trash či heavy metal. Produkci si skoro rovným dílem rozdělili Diggaz z Karviné, PalerPolska a Tomáš z Prahy. Situace se má tak, že pan Paler má na svědomí většinou klasické hiphopové beaty, Diggaz většinou ty alternativně zaměřené a Tomáš intro, skity i klasické tracky. Palerova produkce je vskutku skvělá! Nutno říct, že podobný styl jsem ještě u nás neslyšel (však je taky z Polska). Troufám si i říci, že u nás by mohl málokdo soupeřit. Kvalitní, čistý a hutný bít, melodii tvoří většinou něžné, uchu lahodné synťáky s doprovodem pro Palera tak typických drnkajících kytar, nevtíravých melodických kláves a bubínků. Jeho skladby nejsou dokola hrajícím beatem, ale měnícími se hudebně bohatými pasážemi se střídajícími se nástroji. Skladby mají skutečnou atmosféru. U mě si vydobyl tímto místo mezi prvními. Ve skladbě Cirkus, budete mít pocit, že jste v cirkuse. Obrazy jsou tajemné, náladové, metaforické. Hranice – čistý hip hop, Recepty jsou zase agresivnější a refrén „každý si vaříme svou kaši“ je pořádně energický. U skladby Mezi Kapkami Deště jsem musel vykouknout z okna jestli vážně neprší. Zatím pršel jen Václavův rap. Sype zde slova jako kulomet a rýmuje velice vtipně. Ale Zdeněk už o něco slaběji.

Diggaz a jeho tvorba netvoří odlišný zvuk, ale skvěle album doplňuje a vyvažuje. Je to další člověk, který má mé velké sympatie. Skutečný muzikant obohatil toto album o velmi citlivé skladby, povětšině alternativním směrem. Někdy v kombinaci s živými nástroji (kytara, bicí) a často i kompletně živou produkcí. Má můj neskonalý respekt. Ať už díky skladbě Dvě Tváře, která je rocková, v refrénu přecházející do trash metalu. Rap se mi zde však nelíbí, zní tak nějak punkově, i co se textu týče. V Můze hrají melancholicky živé nástroje, smyčec, hezké klavírní akordy a odpočinkový beat. Vokál nazpíval MatyaszHavířova, který mě velice potěšil. Netvrdím ale, že zní jako Vlasta Horvát (ne to byl vtip :) ). Kompletně zdvojený vokál vždy částečně brání rozpoznat, vyskytly-li by se intonační chyby. Zde se však stejně žádné nevyskytly. Zpívá vskutku hezky. Rap se místy blíží mluvenému slovu, což nevadí, je to balada. Václavovi tyto melancholické výlevy hezky sedí, se Zdeňkem je to už o něco horší. Hoši si mne však získali skladbou Bolest (beat: Diggaz, vokál: Uršula Wojkowská). Pro Diggaze velký respekt, sedím s otevřenou pusou. Člověče, jsi bůh. Nejsme však již v oblasti hip-hopu. Pomalá balada hraná živými nástroji, krásné bicí, kytara i klavír, slova pohybující se mezi rapem, zpěvem přecházející až v bolestný křik s rockovým nádechem. Texty patrně o lásce a zklamání, vyjádřené však v metaforách („držím jednu půlku nebe a kdo drží tu druhou ptám se sám sebe, jsi ztracen v dálce, vidím jen siluetu bez tváře, poslední pro tebe, najdem se, najdeš mě“). Všemu tomu vévodí sic v pozadí, avšak jako nejsilnější prvek, překrásný zpěv operní zpěvačky Uršuly Wojkowské. Tato skladba je bezesporu nejkvalitnějším místem tohoto alba.

Tomášova produkce je dobrá, skutečně velice propracovaná, ale výše zmíněným mistrům nesahá ani po kotníky, hlavně co se týče kvality zvuku. Do intra a skitů se však hodí a ve skladbě Hledám zní dost solidně a bohatě, když pomyslím jaké braky u nás už vyšly.

Z hostů mě nejvíc potěšil Lukáš (Pátek 13-tého), který dokáže rapovat o tak obyčejných a nezajímavých věcech jako nikdo. Jeho sloka v Cirkusu je bezkonkurenční. (Zakokrhal černý kohout na celé šapitó …a kikirikííí) Sloka o kohoutovi, který hrabe pařátem jako zamlada a o tom, že v cirkuse je přece sranda, se vtipně rýmuje a má díky Lukášově barvě hlasu, intonaci a volbě slov atmosféru, která mě do Cirkusu fakt vtáhne. Stejně jako ve skladbě Nemoc, která vám autosugescí vyvolá tuberu. Zde už je jeho rap více osobitý, čili pro Lukáše typicky netypický a undergroundový. Je to něco, co tady prostě nikdo nedělá. Nesnaží se o nějaký líbivý rap pro mladé „suckers“, nýbrž si jede svůj osobitý styl. Propletený někdy horrorem (že? Jasone Voorheesi! :) ), ale většinou „zvláštním“ a vtipným humorem. Jeho poslední počiny se mi líbí.

Šárka rapuje téměř bezchybně, často její intonace melodicky hodně kolísá (někdy skoro jak na horské dráze J ), což není chybou, je to pro Karvinský rap tolik typické, zní to ale někdy zvláštně. Problémem je, že často do onoho kolísání ohýbá i samotná celá slova. Mně osobně se navíc příliš nelíbí její barva hlasu, je spíš temnější. Vtipem si dobře rozumí s Lukášem.

Skladba Cesta je úchylně mňágožďorpovská až funky a starší zpěvák z L.A. Doktor ji hezky a pohodově zpestřil. Mně se však moc nelíbí rap.

Hosté z Polska. Paler a jeho verbální sada! Jeden z nejmocnějších prvků tohoto alba. Kdo rozumí polsky špatně, bude mít problémy. Tento člověk si totiž libuje ve složitějších myšlenkách a metaforách. Jeho rap je krutě krutý! Bravo! Tao už je na tom podstatně hůře. Děvčata z PNA a EXO však jedou jako mašiny, slova skoro frézují, myslím, že je to paráda.

Moje skreče hodnotit z pochopitelných důvodů neumím, jen řeknu, že jsem se snažil na žádost kapely o netypický až psychedelický styl (to zní ale legračně). Kromě skladby Uvnitř Stále Stejní, pecka s Palerem, kde i jeho beat si žádal o úzké propojení s muzikou. Fakt jsem se snažil a dělal, co jsem mohl, tak snad se budou líbít. DJ-ka Kika dopadla špatně. Byla prý nemocná a je zde vidět práce dělaná velmi narychlo. Chtělo to kapku sestříhat. Zní to jako nahrávané na poprvé, jako by si jen tak doma trénovala. Někde je třeba pauza mezi skreči a skreč se pak začne přidávat až v polovině některého taktu .Ve skitu dokonce jakoby byla použita instrumentálka s jinou rychlostí, po čase se to úplně rozjede mimo rytmus. Chyba asi v kvapné práci. Škoda jejího talentu, ale na druhou stranu zní to nezávislácky a alespoň je to real! Žádné sestříhané koláže, heh :)

Celkový dojem z nálady alba je spíše vážný, někdy smutný až depresivní a jindy jde vážnost stranou díky humoru. Instrumentálky jsou skvělé, hosté individuálně, ale většinou na hodně dobré úrovni (nejvíce Paler a Uršula Wojkowská). Rap samotné Minuty Ticha není vždy stoprocentní, ale je osobitý a umělecký. Texty se zaobírají životem, obrazy a hledání vlastní podstaty a sama sebe. Kromě výjimek vyprávějících příběh. Album je určeno pro náročnější posluchače, toužící spíš než po čistém rapu, po „hudbě bez hranic“. Hudba – 80%, Rap – 60%celkově tak 68%.

Seznam skladeb a ukázky si můžete stáhnout z webu Indies records a něco taky na Minuta Ticha. Doporučuji si však spíše stáhnout můj sestřih – Promo Mix.

Tagy: Minuta Ticha, Život v obrazech, Indies records, alternativní hip-hop, Paler, Václav, Zdeněk, Karviná, Brno

Rubrika: Recenze, 15. listopadu 2005, Fukkel



Komentáře

15.18 - 15. listopadu 2005

fukki  

budeš se divit ale to co je na albu je úplně jinak než to udělala kikča…byl jsem u toho když to nahrávala a některé věci tam vůbec nedali a některé jsou posunuty a to dost neuměle…takže chyba bude někde jinde a né u kiky :o))))


15.19 - 15. listopadu 2005

fukki  

a včera mi říkala, že jí to spíš vadí že je pod tím vůbec podepsaná.....takže tak..hehe


15.31 - 15. listopadu 2005

česki  

Čau, čekal jsem, že tady proběhne vyjádření. Jenže jakto, že pak moje skreče jsou umístěny dobře? (i když v intru mám pocit, že jsou taky kousek posunuty, ale jen kousíček, všimni si). Nevím, ale věřím ti, to posunutí je tam totiž šílené a vím, že takhle by to nenahrála. Nevím jestli tam dali něco jiného než jste chtěli. Bylo třeba se asi pořádně domluvit.


15.47 - 15. listopadu 2005

fukki  

no je to vcelku mazec a kikča je z toho vcelku špatná. Byl jsem opravdu u toho když to nahrávala seděl jsem u kompu a poslouchal jsem to. Nahrávali jsme to cca hodinu a půl. Nevím proč to tak dopadlo…ale už začátek byl divný. Tobě jak jsi napsal řekli co chcou jakou mají představu a kikině řekli no něco tam něco tam a tak. :o))) myslím si že si dá kikča pro příště bacha a přinutí je aby jí to před vydáním dali poslechnout. Mír :o)))

PS: doufám že věříš že nejsem hluchý a trochu skrečům a rytmice rozumím :o))))


15.51 - 15. listopadu 2005

fukki  

jinak jsem dobrý češtin a sloh mi už moc nejde…vcelku a vcelku v jedné větě…hmmm :o)))))


16.03 - 15. listopadu 2005

česki  

Samozřejmě že ti věřím :o) a nepochybuji ani v nejmenším, že by skrečům nerozuměl takový masér jako ty :o) Víš mně dali taky celkem volnou ruku, ale pohlídal jsem si to umístěním prázdné stopy od začátku tracku po daný skratch (finta fňu). I tak mám ale pocit, že v intru je to malinko posunuto. Mrzí mně to jen a jen vůči Kikině, že za to asi nemůže. Je třeba si to příště pohlídat. Mír ;o))


16.09 - 15. listopadu 2005

fukki  

přesně tak......špatná zkušenost přesto zkušenost :o))) uvidíme se v pátek :o))) pošli mi když tak z netu sms kde to je :o))) zatím :o)))


20.46 - 15. listopadu 2005

promo  

Ještě dnes přidáme promo mix ke stažení!


18.02 - 16. listopadu 2005

ja jenom i(áj) ..  

..jediny kdo je tady nouma ja DIGAZ aajt.. on delal mix v tom pripade je hluchy.. dejte radeji mixovat veci me(jen cuts) nebo Dazovi! Posilam neco webmasteru stranek a uvedeme vse na pravou miiiru…aaajt…


20.25 - 16. listopadu 2005

bussy  

ale no tak, nebudeme z toho dělat kauzu, tady nejsme na boombapu :) diskuze je tvá, čao


01.00 - 17. listopadu 2005

bussy  

Když už se tak oháníš ňoumáctvím..(:o) Nemyslíš, že správné umístění a mastering svých skrečů by si měl ohlídat jejich autor? Od toho je stopáž, nebo finta fň (:o) s mezerou, kterou jsem zmiňoval výše. Když vznikne problém, je zásadně v komunikaci obou stran. Howght..


10.09 - 18. listopadu 2005

fukki  

kikča to poslal přesně :o) a oni ji ani neřekli kdy a jak a neposlali výtvor před tím než jej dali vylisovat…když ji kontaktovali kvůli skrečům tak jí měli zavolat že je hotový mástr a poslat jí to ať si to poslechne… a navíc ona není v tak blízkem kontaktu jako ty :o)


10.13 - 18. listopadu 2005

Ravenak  

:o)) kauza…už tady je … poněvadž je to již v obchodech a náprava se zjednat nedá :o))).....jak jsem ale psal fukkimu kikča má další zkušenost…a diggaz je asi opravdu hluchý :o))


18.06 - 18. listopadu 2005

česki & bussy  

Bussy se chytil toho posunutí, ale to nebyl hlavní důvod mé kritiky v recenzi. Co se týče posunu, jedná se jen o část toho skitu. Co mi vadilo především je, že skreče jsou bez (v tomto případě nutné) editace. Jednoduše řečeno, tak jak jsem to napsal, chtělo to kapku sestříhat. Já osobně bych nenahrál skreče na ostro v kuse, protože by byly s chybičkami :o), což bych si k labelu nedovolil. Ale na druhou stranu to zní realisticky. Ve skladbě „Cirkus“ jsou skreče umístěny dobře.


18.30 - 20. listopadu 2005

Promo Mix ke stažení  

http://www.metancity.com/…dje-fukkela/


Redakce neodpovídá a nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.
Redakce si dále vyhrazuje právo mazat příspěvky a to zejména ty jejichž obsah nebude věcný, k tématu, bude obsahovat vulgární výrazy, poškozující jakýmkoli způsobem redakci, či její členy.

Reklama zde

Reklama