Hrubej Domácí Produkt od Prago Union / Recenze

Stejně jako Kato a.k.a. Deph a Skupla se i já omlouvám za zpožděnou (prostě se zpozdila) recenzi jejich aktuální desky HDP. Pro mě osobně to byla nejočekávanější deska roku. Myslím, že nejsem sám, který kdysi tak strašně žral chaozzácké texty. S jejich čtyřmi deskami, projekty 3D a Rigor Mortiz, nevydanou sólovkou Já Nejsem Rapper a nesčetnými spoluprácemi se Deph jasně řadí mezi neproduktivnější osobnosti české hiphopové scény. Každopádně největší reklamu alba HDP udělal seznam hostů, na kterém nalezneme jak Phata a.k.a Jamese Colea ze Supercrooo, De Zcrechts, DJ Richarda a Admirála Kolíbala, tak zahraniční celebrity jako Planet Asiau, Kutmasta Kurta, Masta Ace, Dendemanna a Edo G.ho.

Nevím, co chválit dříve. Zda Katův podstatně zlepšený verbální projev nebo jeho beaty, které ačkoli se zcela vymykají současnému trendu umělých clap beatů (nebo naopak právě proto), působí neotřele a na české scéně inovačně. Nicméně na produkci se taktéž podíleli koncertní člen Prago Union Dědek, dezrechtský Many, Byfé, Architect a samozřejmě Kutmasta Kurt, jehož beat pro příznačně pojmenovanou skladbu „Pecka s Kurtem“ se zdá jako nejlepší z celého Hrubého Domácího Produktu. Respektive celá „Pecka s Kurtem“ s vokály Admirála Kolíbala patří mezi ty nejlepší skladby této desky. Mezi ně řadím taky lehce melancholická „Zvýřátka“, do kterých podle bookletu nahrál basu sám Kato a kytaru Yarda Halešic. Hltám každé slovo textu, ostatně tady hltám slova drtivé většiny textů. Kato má nepřekonatelný talent vykreslit na jedné straně srdce lámající příběh a na druhé zasypat všechny „suckers a jejich souzmrdy“ battle rýmy ostřejšími než skalpel tak jako ve skladbě „V.A.R.“ s hostujícím Phatem, jehož výkon překonal všechny mé představy. Paráda, nejúdernější song poslední doby. Zajímavě působí samotné srovnání jejich flow. Zatímco hutně rapující Phat, který se během své sloky stihne otřít i o neratovického Sasu, působí tradičně sebevědomě, Katův přednes se drží v opačné rovině.

O které pecce se rozepsat dál? O hymně „Verbální Atentát“? O hvězdné kolaboraci „Beat & I A Já Und Ich“ se zámořským Mastou Acem a německým Dendemannem? O „Gold Chain Mew-Zick II“ s hostujícím Planet Asiou vypovídající o tolik potřebném navrácení hip-hopu zpátky ke kořenům? O vtipném „Sklep!“u se samplem z filmu Kulový Blesk nebo o ponurém Bestiáři? Opravdu nevím, nacházím pouze jediné slabé místo, a to Katovo ještě občas falešně znějící flow. Dokonce i DJ Skupla, který o sobě na předešlých projektech dával vědět spíše sporadicky, cutuje jedna radost. Tohle je česká deska roku, alespoň pro mě určitě. Dávám 90%.

1. Intro f. DĚDEK
2. Kandidát Vět
3. Hadí Počty