METANCITY – nejen Hip hop

Tanya Stephens: Chci taky mužská privilegia!

Milý čtenáři, hned v úvodu se musím přiznat, že Tanya Stephens je má hodně oblíbená zpěvačka, protože vedle už zmíněného nadhledu a zpěvných harmonií je ve svých textech upřímná, absolutně trefná a navíc ještě k tomu vtipná. Potvrzuje mi tím fakt, jak je důležité mít ve věcech jasno, než je nasypeme do kotle pod pódiem. Taky je živým příkladem toho, že už je čas, aby muži přestali být pokrytci a začali se věnovat svým vztahům s láskou a péči. Někteří mladí pánové si teď možná znechuceně ťukají na čelo, ale právě ti by si měli Tanyu obratem poslechnout, aby se jim rozsvítilo. Na rozdíl od nich si totiž na nic nehraje a nedělá ze sebe kdovíjak chytrou – je prostě sama sebou, a toho si na lidech s přibývajícím věkem cením stále víc a víc.

MÁŠ ZÁJEM?

Tanya Vivienne Stephenson se narodila ve znamení raka 2. července 1973 ve farnosti Sv. Marie do chudé vesnické rodiny jako šesté dítě ze sedmi. V domě Stephensonů proto hrála spousta různé muziky od všudypřítomného reggae, až po americké R&B a calypso, které s oblibou poslouchala paní Stephensonová. V jednom rozhovoru se Tanya přiznala, že jí v dětství pomohli rozvinout vtip a zdravý humor právě maminčini oblíbení zpěváci Smokey Robinson, Buddy Holly & The Crickets nebo Kitchner and Sparrow. „Vyrůstala jsem jako kluk, protože mi s nima bylo dobře. Myslela jsem si, že můžou dělat cokoliv, a neviděla jsem důvod, proč bych to taky nesvedla. Taky jsem jim po pravdě trochu měla za zlé, že se nemusí starat o své vlasy ani o to, jak mají vypadat. To mě k nim paradoxně přitahovalo, abych měla podobný zkušenosti jako oni. Ano, chci mít taky mužská privilegia. Užívám si být ženou, ale chci být rovnocenná s muži!“

ZPÍVÁM PRO RADOST

Téma vztahů mezi mužem a ženou se tak pro Tanyu stalo ústřední inspirací její tvorby, už pod školní lavicí prý psala první love songy. Podle vlastních slov ale tehdy byla příliš stydlivá, aby je někomu zpívala. To se změnilo, až když trochu víc vyrostla a objevila, že zpívání je vlastně velká zábava i příležitost se vyjádřit. Začala se tak s kamarádama věnovat pouličním freestyle sessions plných volných asociací do rytmů místního městečka. Pořád to samozřejmě bylo jen hobby, i když stále oblíbenější… Zlom přišel, když si Tanya po střední škole chtěla trochu odpočinout od studií a více se rozkoukat po světě. Potřebovala si ale najít dobrý důvod, proč nejít zpátky do školy – a tou omluvenkou se stalo právě zpívání. Její přátele to prý docela šokovalo, ale Tanya začala obratem poctivě cvičit doma u kláves a trénovat u soundsystémů kolem Ocho Rios. V roce ´93 si jí tak všimnul místní producent Barry O´Hare, který s ní natočil písničku „Is This For Real“ pro svou kompilaci FURTHER EAST. Nebyl z toho sice žádný mega hit, ale určitě dobrá reklama. Barry si navíc uměl s muzikou dobře pohrát, a tak o rok později následovalo celé album BIG THINGS A GWAAN FI YUH v jeho produkci. „O´Hare je opravdový hudebník s velkým talentem pro melodie,“ vysvětluje Tanya. „Kdybych jela do Kingstonu, musela bych jen naskočit na hotový riddim.“ Na desce je tak několik epesních singlů, které vzbudily pozitivní ohlas, takže už nebyla cesta zpátky. Jak zpívá Beres Hammond: „Hudba je život.“

V roce 1994 se Tanye narodila dcera Kelly, což se ale nestalo překážkou pro zpívání, ale naopak motivací k většímu úspěchu. Rok ´96 byl ve znamení úderné pecky „Yuh Nuh Ready Fi Dis Yet“, ve které Tanya mimo jiné zpívá: „Slyším blázínka, jak říká, že vládne světu / Jak ojel Kerry a spává s Merle / Dej se dohromady, nebo si budeš muset najít jinou holku / Protože na to ještě nejsi připravený, chlapče / Uvědomil sis vůbec někdy, že ženy mají cit? / Musíš se naučit, jak s ženou správně zacházet / Nebo tě nahradí někdo jiný…“ Není se čemu divit, že tato písnička oslovila hodně jamajských žen a o rok později se dokonce objevila na kompilaci REGGAE GOLD. Druhé sólové album TOO HYPE vyšlo za zvláštních okolností hned rok poté bez autorčina vědomí. Najdete tam proto jen její úspěšné starší singly a pár nových, ale ještě rozpracovaných písniček. Dodnes prý není jasné, který vyčůraný producent jí vlastně poslal do světa…

IT´S ALL ABOUT SEX?

Tanya začala psát hodně otevřené texty o ženské emancipaci. Zpočátku ji pro sexuální podtext některých písniček mnozí brali jen jako další z mnoha hvězdiček, které se podřídí krutému světu mužů v hudebním businessu a svlíknou se na požádání. Jaké asi bylo jejich zděšení, když uviděli ženu, která má více síly, uvědomění a průraznosti než mnoho chlápků, kteří na pódiu vyřvávají a předvádějí, jak efektně umí souložit. Tanya k tomu dodává: „Upřímně jsem z nich v rozpacích… Nevím, co mám říct těm mladým holkám, které tomu fandí, protože by to bylo hodně drsný. To, co ti chlapi nabízejí, vypadá tak atraktivně, ale vlastně tím jen říkají: Zneužiju tě, ale strávíš noc v mým luxusním bouráku a budeš dneska v noci hvězdou! To je kupodivu to, co ty holky často chtějí, takže jak jim mám sdělit, ať se na to raději vykašlou? Proto jen říkám: Vzpomeň si na svou důstojnost! Vypadá to ale, že nic takového nechtějí slyšet, asi tomu neporozumí, dokud nedospějí. Pak už ale nebudou mít žádnou úctu samy k sobě, nikdo s nima nebude chtít žít a už bude pozdě na změnu… Je to smutný, že to je teď součástí naší kultury – prázdnota, sex a vykořisťování žen. Lidé to ale vítají, tak co s tím můžu dělat? Nemá smysl, abych šla bojovat za někoho, kdo o to vlastně vůbec nestojí.“

Tanya zcela otevřeně mluví a zpívá o tom, co pálí současnou společnost, ale mnozí si to nechtějí přiznat, protože pozlátko je vždycky třpytivější než rodinný život. Na Jamajce navíc jde ruku v ruce s macho přístupem hodně silná nenávist k homosexuálům, takže tam jsou desítky zpěváků, kteří si doslova udělali kariéru na symbolickém upalování gayů, lesbiček a všech dalších hříšníků (včetně představitelů Babylonu – od Jana Pavla II. až po všechny americké prezidenty a britskou královnu)! Některé texty dokonce doslova vyzývají k zabíjení homosexuálů, což ve světě nutně vyvolalo pobouření, protesty ochránců lidských práv a embarga na koncerty zpěváků, mezi kterými je i Beenie Man, Capleton, Situla, Vybz Cartel nebo Bounty Killa. Situace se dokonce tak vyhrotila, že to odskákal i Buju Banton, když mu loni zrušili turné po Německu, za jeho více jak deset let starý text „Boom Bye Bye“.

ABY BYLO JASNO

Zpátky ale k Tanyě, která v tom má překvapivě jasno. „Hodně sexuálních témat, které potkáváme v dancehallu, je opravdu totálně mimo a není důvod je vytahovat. Cokoliv spolu v soukromí dobrovolně dělají dva dospělí lidé, je jejich věc a ostatním do toho nic není. Vážně o tom není třeba dělat písničky… (smích) Myslím si, že to je absurdní, protože nikdo z nás není tak blízko dokonalosti, aby druhé soudil a říkal, kdo co má dělat. Když to přesto dělám a zároveň chci být vnímána jako seriózní umělkyně, mám před sebou zatraceně náročnou cestu. Navíc, jestli to je to jediné, co jsem schopná prodat, tak jsem na tom hodně bídně. Nikdo nepotřebuje mé instrukce, jak si má zařídit svůj sexuální život, v tom je dobrý každý sám za sebe a má svá vlastní pravidla. Nebudu proto následovat trendy lidí, kteří jsou hluboko pod standardem slušného chování.“

CESTA NAHORU

V roce ´98 Tanya nazpívala vokály pro album JOURNEY od Garnett Silka a hlavně připravila svou vlastní desku ROUGH RIDER. Tam najdete spoustu hitů o výše zmíněných tématech („Man Fe Rule“, „Draw Fi Mi Finger“ nebo „Big Ninja Bike“) a taky moc pěknou poklonu pro Stevie Wondera „Part-time Lover“. Tanya ale vzápětí po vydání alba odjela na tři roky do Švédska, protože jí tamní pobočka labelu Warner nabídla spolupráci na rockovém albu. To sice nakonec nikdy nevyšlo, ale pro Tanyu přesto bylo dobrý vidět rozdílné přístupy ke studiové práci. „Někteří lidé na Jamajce se naučí dva akordy a dělají ze sebe hvězdy. V Evropě jsem ale pracovala s lidmi, kteří ví o muzice mnohem víc a nevytahujou se, jak jsou skvělí. Byla to tvořivá a příjemná atmosféra s nimi pracovat,“ popisuje dnes své zkušenosti Tanya a dodává: „Hodně mi tam ale chyběl dancehall, takže když jsem se vrátila domů, trávila jsem každý den ve studiu a pořád se někoho ptala – máš nějaký riddim? Je to jako terapie – začala jsem mnohem více oceňovat svobodu, kterou máme v dancehallu. Je sice nuda, když do toho pořád někdo křičí o pálení gayů a svých sexuálních omezeních, ale i u nás se začíná blýskat na lepší časy…“

Zásadní průlom v kariéře se ale Tanye podařil paradoxně právě v Evropě, protože tu během svého pobytu natočila pár hodně pěkných písniček. Za zmínku stojí hlavně singly „Forever“ od hamburských Silly Walks soundsystem a hlavně „It´s a Pitty“ vyprodukovaný Germaicans records v Chemnitzu. Tento mega hit se prosadil od Evropy po USA a vedle #1 na Trinidadu se stal i pilotním singlem nejnovější desky GANGSTA BLUES, o které se víc dočtete o kousek dál. Zbývá už jen dodat, že po návratu na Jamajku následovaly zasloužené žně. Tanya založila se svým mužem Tarantula Records na podporu mladých talentů a získala v roce 2003 hned tři ocenění v rámci prestižních Reggae Soca Music Awards – zpěvačka roku, nejlepší ženský deejay (společně s Lady Saw) a „It´s a Pitty“ se stal nejlepším singlem roku. To je skutečně rarita, aby pecka vyprodukovaná jen 200 km na západ od Prahy tak masivně oslovila celý reggae svět. Nic ale není nemožné a Tanya jde dál s odvahou a pracovitostí sobě vlastní. Maximum respekt!

Diskografie:
1997 TOO HYPE
1994 BIG THINGS A GWAAN FI YUH
1998 RUFF RIDER
2004 GANGSTA BLUES

Odkazy:
www.tanyastephensmusic.com
rozhovor pro JahWorks.org

Článek převzat z webu jahmusic.net

Tagy: Tanya Stephens, dancehall, ragga, reggae, profil

Rubrika: Profily, 2. listopadu 2005, Lomesh



Komentáře

Článek dosud nebyl komentován.

Redakce neodpovídá a nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.
Redakce si dále vyhrazuje právo mazat příspěvky a to zejména ty jejichž obsah nebude věcný, k tématu, bude obsahovat vulgární výrazy, poškozující jakýmkoli způsobem redakci, či její členy.

Reklama zde

Reklama