Renesance DJe Sidea / Recenze

Album Cáby a DJe Sidea se přiřítilo na trh jako velká voda. Ať už se vám líbí Cábův rap nebo ne, jedno uznat musíte. Side patří mezi špičku české produkce. Jeho instrumentální vinyl The Renaissance s podtitulkem Abstract Hiphop Beats by DJ Side to v ledasčem dokazuje. Osobně by mě zajímalo, jak se tato deska bude prodávat. Jednoznačným plusem je určitě to, že může oslovit nejen české posluchače. Na druhou stranu kolikrát uslyšíte na párty, třeba i ve zmixované, rapem okořeněné podobě, instrumentální skladbu? Jde přece jen o vinyl.

Umění je podle mě z poloviny o originalitě a z poloviny o kvalitě. Pokud nepočítáme podklady hip-hopových alb vydávané společně s albem samotným, pak The Renaissance dozajista řadíme mezi první český instrumentální vinyl, tedy jistým způsobem mezi progresivní dílo. Instrumentálky musí mít ale mnohem víc, pokud chtějí posluchače a kupujícího zaujmout. Musí mít příběh, musí být nápadité a hlavně musí být zamezeno neustálému opakování téže smyčky. A tohle všechno tato deska splňuje, ne vše je sice stoprocentní, ale jedno se Sideovi upřít nedá – talent.

Většinou se pohybuje v syrovějších, avšak značně melodických jazzových rovinách, ale nebojí se sklouznout i do soulovějších sfér. Nejtypičtějšími příklady budiž skladba All That Jazz s naprosto parádním kontrabasem a příjemná Keep Walkin‘ se sladkým ženským vokálem. Zatímco Keep Walkin‘ je spíše jednoduššího rázu, naopak All That Jazz v sobě nese spoustu nápadů a intermezz. Nicméně ony nápady se ve většině písních často opakují. Otázkou je, zda jejich větší rozmanitost není předem omezena samotným stylem, rytmem.

Zápornou odpověď lze nalézt jak v temné kytarové Strange Desire, tak i v relaxačním Edenu. Že si Side dává před své jméno titul DJ, není náhoda. Na své Renesanci neskrečuje nijak převratně, ale o to ani tak nejde. Scratche zde spíše plní funkci podkreslení daných instrumentálek. Spornou písní je určitě bezejmenná koncovka Sinuze z kapely 5 MC‘z. Na můj vkus je lehce přeplácaná, ale někteří ji naopak považují za nejlepší kousek desky. Tohle nechám na vás.

DJ Side svou The Renaissance posunul českou produkci zase někam dál. Už bylo na čase, protože kdo má pořád dokola poslouchat Wichovy slaďáky nebo jednoduché úchylárny od Supercrooo? Dávám 75%, kupujte! Třeba v ostravském Queensu za 250,– Kč.

All That Jazz
Do You Feel Lucky?
Eden