James, Hugo, Risto a Lucas - Dixxx / Recenze

Pražská kontroverzní kapela Supercrooo vydala, jak slíbila, své nové album pod jménem Dixxx v limitované edici. Shrňme si krátce jejich příběh. Z typicky pivní kapely KO Kru, vydávající na Patrickově labelu a rapující o fotbalu, kouření a barvách, se do sólo kariéry pustil Phat s desku Frekvence P.H.A.T. Ta vyvolala značný rozruch díky nesmlouvavým battle textům, které se tou dobou vůbec nenosily. Lítající kelímky a náctiletá děvčata s cedulkami Phat je toy nebyly na jeho koncertech ničím výjimečným. Již v těch časech mu nikdo nemohl upřít talent a dobrý hlas, jenže doplatil na chabé podklady a samozřejmě na přísně kritické (ať už oprávněně, či neoprávněně) publikum. Uplynula nějaká doba a Phat alias James Cole se společně s Hackem alias Hugo Toxxxem vrací jako Supercrooo. Jejich deska Toxic Funk dokonale převrátila český hip-hop od základů. Vesmírné electrofunkové beaty skombinovali s nesmlouvavě vulgárními, leč trefnými texty, s jejichž pomocí napadali, co se dalo – přestárlé pop hvězdy, účastníky reality show Superstar, televizi Nova a vůbec bulvár, omezené hip-hoppery i dle jejich slov homosexuální české rappery.

Já se nikdy netajil tím, že je cením pouze jako MC se skvělým flow; celkově byl můj dojem spíše záporný. Jejich styl byl značně ovlivněn, ne-li kopírován Kool Keith. Falešný progres a médii vytvořený kult mě odrazoval od první chvíle. Nicméně i tak jsem musel uznat, že jejich tvorba má něco do sebe. O to více jsem byl zvědavý, jak hodlají ve své dobře rozjeté kariéře pokračovat, zvláště když se nějakou dobu psalo, že by jejich projekt Dixxx měl být tanečně zaměřený.

Z toho nakonec sešlo; deska sice obsahuje pár takových momentů – tracky Benchpress, Velmi Nemocné Kroky a Hugo Toxxx, ale celkově rytmicky odpovídá hip-hopu. Nejvýraznější změny s sebou přinesly jak další dva členové týmu Risto a Lucas Skunkwalker, tak i samotný James a Hugo. Beaty už nejsou tak (záměrně) jednoduché jako na předcházející desce a stejně tak i texty; k jejich pochopení už je třeba číst mezi řádky. Pak se můžete slušně pobavit na narážkách týkajících se Oriona, Cáby, maloměšťáků, moci chtivých politiků a dalších.

Za nejsilnější tracky považuji Chtít Mít Víc s hostujícím basovým virtuosem Richardem Scheuflerem a mafiánský Svět Je Nádherný. V prvně jmenovaném se sarkasticky s nadsázkou vžívají do role lidí, jejichž největší prioritou je levný bůček v Kauflandu, a lidí, kteří tak nesmyslně touží po moci a penězích, že jsou pro ně schopni všeho. Dobře vykreslená situace u nás i ve světě. V dále jmenovaném vás určitě pobaví Jamesova sociologická sloka o návštěvnících klubů a hospod stejně tak jako mě.

Zajímavé je taky Jádro Zubra, ve kterém lehce paranoicky nabízí státu radu jak zatočit s problémem drog. Commando X, juggalo song, se nese v duchu horror rapu ICP či Eshama, mě nijak neoslovuje. Stejně tak jako Hugo Bosss či Nakopni Dixxx. Lepší to není ani s jedinou kompletní taneční peckou Benchpress, která dle mě aspiruje na nejhorší stopu alba.

Nakonec se ještě zmíním o dvou traccích. Pomalu se již stává tradicí, že se kromě skitů objeví na albu aspoň jedna DJská věc. Yeeeah! s Dirty Kingem aka DJem Trafikem si mě i tak získala tématickým vybráním cutů, o Trafikových turntablových kvalitách ani nemluvě. V několika partech Velmi Nemocných Krocích nás James Cole upozorňuje na to, že tenhle jeho rok je jen jeho a patrně tak naráží i na blížící se nové album Supercrooo Neurofolk, a po hudební vložce nám zase Hugo Toxxx povypráví, jak mu nevyšel obchod s nějakým cikánem.

Dixxx je mnohem osobnější než Toxic Funk, proto jsem mu taky přiřkl tak vysoké hodnocení (70%). Jak jsem se již zmínil, je také kompletně mnohem více propracovanější. Lehce bizarní instrumentálky se každému líbit nemusí, mně ano. Každopádně i tak zní album trochu stereotypně, první půlka je o dost níž než druhá. Jsem zvědavý na Neurofolk, čekám.

Intro
Nakopni DIXXX
Hugo Boss