METANCITY – nejen Hip hop

Člověk, Který Spojil Víc Než Rap A Funk / Afrika Bambaataa

Jednou z nejzásadnějších postav hip-hopu je bezesporu Afrika Bambaataa – DJ, producent, pořadatel hip-hopových akcí, zakladatel Zulu Nation, ale i bývalý člen gangu Black Spades, jehož legendární singly Planet Rock, Looking for the Perfect Beat nebo Renegades of Funk se hrají i dnes, přestože od jejich vzniku uplynulo již bezmála dvacet let.

Kevin Donovan se podle všeho narodil 10. dubna 1960 v newyorském South Bronxu, ale díky Bambaatově mlčení a neochotě zveřejnit své skutečné datum narození je možné, že jeho datum narození náleží 4. říjnu 1960. Jeho mládí bylo především spojeno s místním gangem, graffiti crew The Savage Seven, který se nakonec rozrostl až do zmíněného Black Spades. Kevin se stal vůdcem jeho divize Bronx River Projects a tato role se mu v různých seskupeních a projektech stala doživotní. Po návštěvě Afriky se rozhodl skoncovat se svým dosavadním způsobem života a vydal se na cestu míru, jednoty a lásky. Podle filmu Zulu režiséra Michaela Cainea pojednávajícího o boji britské armády se statečným jihoafrickým kmenem Zulu si Kevin Donovan změnil jméno na Afrika Bambaataa Aasami, které se dá zhruba přeložit jako Laskavý Náčelník. Prvním plodem svého úsilí o vykonání něčeho užitečného pro svou komunitu byla nábožensko-politická organizace jednoduše pojmenovaná The Organization, která se nakonec v roce 1974 vyvinula v Zulu Nation, původně breakdanceová crew (Shaka Zulu Kings, Shaka Zulu Queens), která s postupem času začala sdružovat stejně smýšlející rappery, deejaye, writery a ostatní lidi s cílem udělat společnost lepší. Velmi ho ovlivnili i afroameričtí političtí vůdci (Malcolm X, Martin Luther King, Louis Farrakhan), jejichž projevy pak také nejednou použil při svém mixování.

Už od velmi útlého mládí se v něm projevoval zájem o hudbu; kupoval si všechno od R&B až po rock a v deseti letech poprvé zakusil hraní na jedné domácí párty. Touha po mixování u něj vzrostla po slyšení DJů Kool Herca a Kool Deeho. A poněvadž jeho gang v roce 1973 už téměř vymřel, založil s několika lidmi (Queen Kenya, Cowboy a Mr. Biggs) svůj vlastní soundystém. V roce 1976 už patřil mezi nejlepší ve svém oboru a porážel jeden konkurenční soundsystém za druhým. Začátek roku 1977 se nesl v duchu inspirace Koolem Hercem a Afrika začal pořádat párty a breakdanceové soutěže po celém Bronxu. Během své dlouholeté kariéry stál Afrika u zrodu mnoha skpuin. Mezi tu nejvýznamnější patří SoulSonic Force, kterou prvně tvořili Mr. Biggs, Queen Kenya, DJ Cowboy. Známější historii SoulSonic Force však psali Mr. Biggs, Pow Wow a MC G.L.O.B.E.. Právě v tomto složení byla nahrána ona kultovní skladba Planet Rock.

V roce 1980 vyprodukoval pan Bambaataa první singl pro SoulSonic Force – Zulu Nation Throwdown. Následujícího roku vystupoval na Brodwayi v Audubon Ballroomu a na Manhattnu. Na jedné takové akci se potkal s Tomem Silvermanem, který o něm napsal článek do svého hudebního magazínu a se kterým se velmi spřátelil. Díky tomu pak také mohl nahrát dvě písně (Let‘s Vote a Having Fun) se SoulSonic Force a se zpěvačkami Cotton Candy. Vedle Soulsonic Force zde byla ještě kapela Jazzy 5 (DJ Jazzy Jay, Mr. Freeze, Master D.E.E., Kool DJ Red Alert, Sundance), která s pomocí Silvermana, Arthura Bakera a DJe Shepa Pettibonea nahrála v roce 1982 na Silvermanově labelu Tommy Boy Records singl Jazzy Sensation, na jehož jednom remixu pracoval i Afrika Bambaataa se SoulSonic Force. Popularita Bambaaty rostla, ale stále jen mezi černošským obecenstvem. Vše se změnilo, když mu Fab 5 Freddy zařídil vystoupení v Mudd Clubu, kde publikum onoho večera tvořili skoro samí běloši. Koncerty pokračovaly na čím dál tím více legendárnějších místech (Roxy, Ritz, The Jefferson, Peppermint Lounge, Danceteria, Negril) a zároveň se rozrůstaly řady Zulu Nation (v tomto období se jejími členy stala nejslavnější breakdancová parta Rock Steady Crew).

A úspěch roku 1982 pokračoval. Singl Planet Rock se samplem z Trans-Europe Express od německé techno kapely Kraftwerk udělal z jeho tvůrců legendy. Planet Rock se stala rázem zlatou, nesamplovanější hip-hopovou nahrávkou a rovněž vedla ke vzniku nového stylu – Electro Funku (též Electro, Electro-Sound nebo Electro Hop). Stylu čerpajícího spíše z funku než z disca a stylu který však paradoxně zaznamenal větší úspěch na západním pobřeží, kde vládla jména jako Egyptian Lover, Arabian Prince a The World Class Wreckin' Cru. Na podzim téhož roku se uskutečnila první cesta Zulu Nation (Afrika Bambaataa, GrandMixer D.ST, Rammellzee, Phase 2, Rock Steady Crew, Fab 5 Freddy, Mr. Freeze, Dondi, Futura 2000) do Evropy a nadšeni přijetím mladých lidí se zasloužili o rozšíření hip-hopu do celého světa.

Úspěch sklidil Bambaataa i v roce 1983 se svými dalšími singly Looking for the Perfect Beat a Renegades of Funk,který velmi povedeně předělali Rage Against The Machine v roce 2000. Krátce na to začal Bambaataa spolupracovat s producentem Billem Laswellem z labelu Celluloid Records. S jeho pomocí dal dohromady projekt Time Zone a kapelu Shango. S Time Zone natočil breakdancovou píseň Wild Style a v roce 1984 punk-rapový duet World Destruction s Johnem Lydonem, známým spíše jako Johnny Rotten z kapely Sex Pistols. Zajímavostí je, že rapová hudba nalézala v této době pochopení především u pankáčů. Další slavná spolupráce se udála téhož roku s Jamesem Brownem. Píseň Unity byla první kombinací rapu a funku, poněvadž hlas Kmotra Soulu není vysamplovaný. Tehdy také vyšla Bambaatovi a kapele Shango deska Shango‘s Funk Theology. V neposlední řadě je třeba dodat, že rok 1984 patří především filmu Beat Street, kde si Bambaataa a SoulSonic Force vystřihli vystoupení v klubu Roxy.

V roce 1985 přišlo kromě lpíčkově se tvářícího singlu Funk You také antiapartheidové album Sun City a v následujícím roce konečně Bambaataa debutoval s albem Beware (The Funk Is Everywhere). Mimo to vydal polo-rekapitulující Planet Rock – The Album a pak Tommy Boye opustil. Upsal se Capitolu a nové album The Light vydané v roce 1988 jako Afrika Bambaataa & Family se dostalo do povědomí především kvůli bohatému seznamu hostů (George Clinton, Bootsy Collins, George Boy, UB40). Po dvouleté odmlce mu vyšel singl Return to Planet Rock a rok poté se vrátil s průměrným albem 1990–2000: Decade of Darkness na italském labelu DFC, jenž obsahovalo jak hip houseové tracky, tak klasické hip-hopové či electro funkové. V roce 1992 vyšlo na labelu Tommy Boy remixové epíčko Don‘t Stop… Planet Rock a o rok později na labelu Profile dva singly – Zulu War Chant a What's the Name of this Nation?… Zulu!. V roce 1996 přišel s kompilací remixů, starých a několika nových songů jménem Warlocks and Witches, Computer Chips, Microchips and You a s albem Lost Generation u Hot Productions, za kterým stojí i znovu seskupení SoulSonic Force. Za jakýsi comeback by se dala označit deska Zulu Groove z roku 1997, avšak úspěchu z osmdesátých let už nikdy nedosáhl. Skrz několik víceméně průměrných,pos­lednímu, break i když zajímavých alb Hydraulic Funk (2000), Dark Matter Moving at the Speed of Light (2004) a mixtapů Electro Funk Breakdown (1999 a 2001) se dostáváme k zatím beatovému párty albu Everyday People z tohoto roku.

Afrika Bambaataa, Master of Records, Godfather a Grandfather of Hip-Hop, člen Native Tongues Posse, do kterého patřilo velké množství hudebníků, které Bambaataa inspiroval (Jungle Brothers, Queen Latifah, De La Soul, A Tribe Called Quest, Black Sheep, Da Bush Babees, Leaders of the New School, Common a další) je právem označován za jednu z nejdůležitějších osobností hip-hopové historie. Velkou roli v úspěchu jeho kariéry hrála bezesporu jeho eklektičnost. Chápal hudbu jako celek. Nikdy jako škatulky, do kterých buď zapadáš nebo ne. Přesně takhle míchal i své desky a na svých vystoupeních hrál všechno přes R&B, reggae, funk, rock, disco, salsu, jazz až po africkou hudbu. Zkrátka poslouchal hudbu ušima. Více takových lidí… a hlavně v dnešní době!

Tagy: Afrika Bambaataa, oldschool hip hop, rap, hip hop, funk

Rubrika: Profily, 16. srpna 2005, Ravenak

Fotka ke článku Člověk, Který Spojil Víc Než Rap A Funk / Afrika Bambaataa
Fotka ke článku Člověk, Který Spojil Víc Než Rap A Funk / Afrika Bambaataa
Fotka ke článku Člověk, Který Spojil Víc Než Rap A Funk / Afrika Bambaataa
Fotka ke článku Člověk, Který Spojil Víc Než Rap A Funk / Afrika Bambaataa
Fotka ke článku Člověk, Který Spojil Víc Než Rap A Funk / Afrika Bambaataa
Fotka ke článku Člověk, Který Spojil Víc Než Rap A Funk / Afrika Bambaataa
Fotka ke článku Člověk, Který Spojil Víc Než Rap A Funk / Afrika Bambaataa
Fotka ke článku Člověk, Který Spojil Víc Než Rap A Funk / Afrika Bambaataa


Komentáře

Článek dosud nebyl komentován.

Redakce neodpovídá a nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.
Redakce si dále vyhrazuje právo mazat příspěvky a to zejména ty jejichž obsah nebude věcný, k tématu, bude obsahovat vulgární výrazy, poškozující jakýmkoli způsobem redakci, či její členy.

Reklama zde

Reklama