METANCITY – nejen Hip hop

Champions League: Deadly Hunta vystoupí na akci v opavském klubu Art!

Deadly Hunta navštívil Prahu v lednu 2010 a předvedl klubovou show nejvyšších kvalit. Při té příležitosti sme mu položili několik otázek, abychom vám mohli tento obrovský talent představit…

Deadly Hunta (vl. jm. Trevor Alexis Samuels) pochází z anglického Readingu, který západně od obrovského Londýna vypadá tak maličký. Přesto tohle město není jednou z mnoha „prdelí světa, kde kámen prcá cihlu”, jak se u nás na sídláku říkávalo. “Měli sme tu dobrej dancehall, místo, který se jmenovalo Central Club. A tam jezdily všechny velký soundy clashovat, protože nikdo nechtěl clashovat na oponentově teritoriu, tak se to odehrávalo na neutrálnim území, u nás v Readingu.”

Jako potomek jamajských přistěhovalců neměl k reggae nikdy daleko, jak sám říká, reggae poslouchal i ve spánku, kdy si jeho otec přivedl domů pár přátel a u spliffů a hutné reggae basy se v přízemí bavili, zatímco šestiletý Trevor v patře spal. S takovýmhle základem už stačilo jen dát se dohromady se správnými lidmi, aby se z posluchače stal aktivní hráč. Se známými ze sousedství nejprve založili sound King Original Hi-Power a operovali v rámci své části města. Do toho se Hunta občas objevil s mikrofonem v ruce jako host londýnského soundu Skyjuice, který často v Readingu hrával. Ale soundsystem, kde se mu otevřeli větší možnosti posunout své skills a kariéru dopředu, byl ten největší v Readingu té doby – African Roots.

Ten si v clash businessu dovolil i na jména jako Sir Coxsone nebo Saxon Studio (dva z největších té doby ve Velké Británii), začal, jak se sluší a patří, od píky: pomáhal nosit reprobedny, následně začal předskakovat větším jménům, která se na jejich parties objevovala. Tenkrát ještě plný trémy a pod jménem Junior Sam. “Víš, moje příjmení je Samuels. A tátovi vždycky všichni říkali “Sam”. Takže jestli on je Papa Sam, já sem musel být Jr Sam.”(smích)

Shodou mnoha okolností se na šest měsíců ocitl u příbuzných v Kingstonu. Tehdy si dvacetiletý a neznámý Jr Sam asi nedokázal představit, jaké štěstí ho potkalo.
”Tak jsem na šest měsíců zmizel na Jamajce, kde jsem byl u mýho strejdy, kterej byl v tý době právník význačný jamajský právník. Jednoho dne mi řekl: ”Vím že máš rád muziku a tyhle věci, proto tě vemu k jednomu producentovi.”. Ukázalo se, že strejdův tehdejší klient nebyl nikdo menší než Bobby Digital1) . ”Tenkrát sem o tom businessu nevěděl nic, ale miloval sem to. Měl sem v tý době nějaký lyrics, který sem tam i nahrál. Ale řekli mi, že musim dodat sílu svýmu hlasu, že musim ve svejch textech míň nadávat a zabíjet. Protože tenkrát jsem v textech každýho urážel a vraždil. To pro mě byl TEN zásadní moment, který mě ovlivnil a nadále inspiroval.”
Bavíme se o roku 1993, kdy Jamajka začala naplno šílet ze jmen dvou umělců a věčných rivalů – Bounty Killera a Beenie Mana. Každý lehce uhodne, koho se Hunta rozhodl následovat.

“Pro mě je Bounty obrovská inspirace. Vlastně kvůli němu jsem si změnil jméno na Deadly Hunta. Chápeš, byl tu Bounty Killer a já za každou cenu chtěl podobně znějící jméno.”

Není pochyb, že Bountyho vliv v Hunterově tvorbě uslyšíte. Někdy to může být barva hlasu, podobná flow nebo obdobná skladba lyrics. Ale věc, kterou se Hunta od svého vzoru liší, je až tvrdohlavé trvání na uvědomělých textech. Byla by lež tvrdit, že Deadly Hunta má ve svém repertoáru pouze conscious lyrics, ale jejich velké množství nebo dokonce převaha je jasná.
“Tam odkud pocházím je kolem tebe neustále spousta hudby a nejzásadnější jsou pro každýho umělce uvědomělý a pravdivý texty. Můžeš za nima přijít s badman lyrics, ale oni je otočej proti tobě a zničej tě něčim uvědomělym. Proto musíš mít skromnou message, uvědomělý texty. Můj koncept je tedy být jako Bounty Killer a ostatní chlápci na dancehallu, ale mít pravdivý a uvědomělý poselství.”

Naděje je velkou konstantou jeho lyrics. V době kdy po letech studia vám nakonec nezbývá nic jiného než úřad práce, mají písně jako ”Better Way” či ”Valley Of Death” obrovskou sílu a nejednoho a nejednu dokáží povzbudit. A Deadly vám tyhle texty dokáže zazpívat nebo podat v originálním DJ stylu. Nemusí se jednat jen o reggae instrumentálky, protože Hunta si rozumí i s hip hopem nebo junglem. Po celou dobu se snaží dělat věci poctivě a naplno a i když nesčetněkrát slyšel ”Boy, najdi si už nějakou normální práci.”, dál vytrvává.

Motorem anglické reggae scény vždy byli lidé z karibské oblasti. Ačkoliv se mladá generace dnes již cítí býti plnohodnotnými Brity, stále v sobě nese hlubokou úctu ke svým kořenům. ”Jestliže nevíš odkud pocházíš, nemůžeš vědět, kam míříš. Jestliže neznáš své kořeny, nemůžeš růst. Jak by mohlo být stromu bez kořenů? To je základní premise. Nám, černochům, bylo dlouho lháno o naší historii. Kam jako lid, kterému vzali historii, můžeme jít?”. I proto jsou odkazy na minulost v Deadlyho textech hojně zastoupeny.

Jenže Anglie teď podle Trevora Samuelse není pro reggae to pravé místo. Hned po Jamajce někdejsí největší světová bašta reggae už není taková, jak ji někteří pamatují. Kde má tedy reggae dveře otevřené?
“Viděl jsem už hodně z Evropy a miluju tu vibe, která tady na kontinentě je. V Anglii už hudbu tolik nemilují, jak ji milují lidé tady v České republice. Nemilují ji tak, jak ji milují ve Španělsku…jak ji milují na dalších místech kontinentu. V Anglii pořád koncertuju, ale většinu vystoupení mám teď v Evropě.”.
Mimo své texty vám Hunta dokáže hodiny vyprávět o fotbale, o mystických zkušenostech, o tom, co ho přivedlo k veganství…nebo o utrpení. “Proč si lidé ve střední a východní Evropě reggae tak oblíbili? Může to být i pro to, že váš národ, tahle část světa, v minulosti poznala mnoho utrpení. A jestli víte, co je to utrpení, tak vibrace, které v reggae jsou, se k vám dostanou. Protože to je život – vibrace. Nemusíte vždy stoprocentně rozumět textům, ale cítíte tu vibraci.”

Deadly Hunta teď převážně pracuje s UK labelem Reality Shock, mezi jehož další umělce patří například Mikey Murka, Afrikan Simba nebo neméně významní zpěváci Dixie Peach a Errol Bellot. To mu však nebrání spolupracovat s dalšími labely. Nezapomeňte věnovat poslech novému riddimu z dílny labelu Roots Survival , “Protection”. Jeho největším hitem, ale i nadále zůstává píseň “Talk Out Loud” známá i svým videoklipem. Tato skladba je zároveň Huntou nejčastěji nahrávaným dubplatem. Tento fenomén ještě dnes pro někoho zůstává značně kontroverzní záležitostí.

Co na to Deadly Hunta?

“Dubplate je něco, co je v dancehallu už mnoho let. A my s tím pokračujeme, protože je to součást tohohle businessu. A pro mnoho lidí to znamená i obživu. Protože, kdyby nebylo dubplates, tak nebudou mít možnost vydělat si dost, aby mohli aspoň nějak žít. Dubplate je možnost, jak si vydělat na jídlo a střechu nad hlavou, chápeš?”

1/ Bobby Digital – jamajský producent a zvukový inženýr. Nejprve učeň a pravá ruka Lloyda Jamese v jeho Jammy’s studiu, na konci osmdesátých let založil svůj vlastní label – Digital B. Začátkem devadesátých let byl jedním z nejvyhledáva­nějších producentů. Úzce spolupracoval s umělci jako Cocoa Tea, Tony Rebel, Shabba Ranks nebo Dirtsman, který byl brutálně zavražděn ve svém vlastním domě.

Tagy: Klub Art, Opava, Deadly Hunta

Rubrika: Články, 4. listopadu 2010, Radek



Komentáře

Článek dosud nebyl komentován.

Redakce neodpovídá a nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.
Redakce si dále vyhrazuje právo mazat příspěvky a to zejména ty jejichž obsah nebude věcný, k tématu, bude obsahovat vulgární výrazy, poškozující jakýmkoli způsobem redakci, či její členy.

Reklama zde

Reklama