METANCITY – nejen Hip hop

Dezrechts s deskou nejen pro pamětníky, Kostky sou vrženy jako testimonie / Recenze

„A čas zase jednou na nikoho nečekal, ale já, já si počkal na svůj čas.“ Kato

Někdy to není než otázka správného načasování a jen málokdy je to osobní povahy. Správně, v obou případech mluvím o sobě a domácích hiphopových deskách. Katův citát jsem si nevybral náhodou, protože tato recenze je věnována aktuálnímu albu Dezrechts, kteří se vrátili, i když nikdy neodešli, a kteří jsou samozřejmě s Katem více než kámoši. Poslední roky jsou ve znamení comebacků. A pokud jsem se na něco opravdu těšil, přesto nedoufal, byla to právě lišovská trojice, jež na české scéně plné kopírování trendů vždy působila jako zjevení. Originální hudební podklady se samply ze stařičkých českých filmů, sofistikované texty, jimž málokdo rozuměl, a přesto (anebo právě proto?) měly své nezaměnitelné kouzlo. EP Bez ohledu bylo trefou do černého, tedy do vkusu pamětníků a snad nejen jich, a v tomto duchu se nese i jejich album Kostky sou vrženy.

„Bez ohledu na čas a dobu, o něco hůř, o něco líp, proti sobě – spolu, pro stejnej okamžik, hluboko na vrcholu…“ Dezrechts jsou zpátky. Navázali tam, kde po vydání Locus perennis v roce 2003 přestali. A výsledek je více než úctyhodný, byť bohužel poněkud přehlížený. Ačkoli jim kdekdo vyčetl, že znějí zastarale, nikdo si neuvědomil, že právě v tom spočívá jejich přednost. Jak už bylo řečeno, Dezrechts nenásledují slepě módní trendy, aby se pak za několik let ohlédli a zbytečně ztráceli energii při vysvětlování toho, proč dnes dělají něco naprosto protichůdného, než za co orodovali předtím. Dezrechts to dělat nemusejí, protože to nepotřebují. Vědí přesně, kde je jejich místo. Co chtějí od života i rapu. Po čem prý touží anonymní scéna, je nechává chladnými. Jejich naprosto upřímný styl je svěžím vánkem na české scéně, kde ostatní větrníci mají problém ustát, co si nafoukali, a ještě se přitom tváří, že to je to, co vždycky chtěli. Dezrechts iluzi všednosti nepodléhají, o kompromisy nestojí a jejich hlasu je třeba více než kdykoli jindy.

„Píčo, znám tvůj styl.“ Vždy mě fascinovalo, jak Jelínek uměl poeticky používat vulgarismy. Když jsem před mnoha lety poprvé na koncertě slyšel z jeho úst legendární hlášku: „Mami, píchám tudle holku.“ Věděl jsem, že to nikdo nedal lépe. A nedal dodnes (když pomineme skvělou testimonii Many.fest anebo sociálně-kritickou Krutej obchod). Ale to jsem vlastně nechtěl napsat. Dezrechts jsou věrní jen sami sobě, ale přesto to neznamená, že by se jen opakovali. Stěžejní témata pro jejich tvorbu – hip-hop, Lišov, politika, glosování společenských poměrů a hulení – v ní zůstávají, ale zpracování pochopitelně pokročilo. Nejvíce to je vidět na double-timeové Mám jí jak prak. A pak že se nedá provařenost znovu přivést k varu. Nechybějí ani experimenty jako Příběh F.P., v němž Jelínek glosuje největší podařenou loupež českých dějin, anebo Hranice myšlenek o sexuálním zneužívání dcery vlastním otcem, jež je rozebíráno tak věrně, že si ji člověk pouští jen výjimečně. Baví mě i asi nejodvážnější věc Pytel, a to nejen pro její 4A knedlík připomínající beat.

„Jednoduchý rýmy pro holky i kluky.“ Ber, nebo nech být. Poslední se stejně budou smát Dezrechts, protože mají vše, co je ke spokojenému životu třeba – nadhled, soudnost a smířenost sama se sebou. Dezrechts nemají mindrák z obyčejného života. Berou ho se vším, co k němu patří. Mají povedené boombapové beaty, mají nápady, talent i schopnosti. A ačkoli vstoupení do světa vržených kostek není nejsnazší a nějaký čas trvá, výsledek je, jak už to tak bývá, o to trvalejší a hodnotnější. Je to zčásti nostalgická deska, ale jaká jiná by měla být. Z toho důvodu najde ocenění především u starších a pokročilých. I ti mají nárok na hip-hop, aniž by se za sebe museli stydět. Je to zpověď, ale maximálně sympatická, neboť upřímná, tudíž silná. B.O.R. jako úvodní singl sice nebyl dobrý nápad, Kostky sou vrženy ovšem dopadly o poznání lépe. Si to dej!

Hodnocení: 2

P.S. Dnešním dnem startuje Týden recenzí českého hip-hopu na webu Cream.cz, jehož redakce jsem od loňského roku členem. Pokud vás zajímá, jak viděl Kostky kritik Radim, není nic snazšího než kliknout na uvedený odkaz. Každý den přibude jedna nová recenze. Ode mě se můžete těšit na recenzi BPM a Tafroba.

Tracklist:

01. Kostky sou vrženy
02. Fáze 08
03. Bez ohledu
04. Díl scény
05. Iluze všednosti
06. O to de…
07. Hranice myšlenek
08. Zoon Pharmakoon
09. Mám jí jak prak
10. Příběh F.P.
11. Je spousta takovejch
12. Krutej obchod
13. Many.fest
14. T.B.R.E.
15. Pytel
16. B.O.R.

http://www.myspace.com/dezrechts

Tagy: Dezrechts, De Zrechts, Kostky sou vrženy, Many, Jelínek, Only O, Everydays

Rubrika: Recenze, 11. ledna 2010, Ravenak



Komentáře

Článek dosud nebyl komentován.

Redakce neodpovídá a nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.
Redakce si dále vyhrazuje právo mazat příspěvky a to zejména ty jejichž obsah nebude věcný, k tématu, bude obsahovat vulgární výrazy, poškozující jakýmkoli způsobem redakci, či její členy.

Reklama zde

Reklama