METANCITY – nejen Hip hop

The Congos z Jamajky dnes večer v Lucerně, slyšte opravdovou hudbu legendy!

Již dnes večer se neuvěřitelné stane skutečností a legendární veterání roots reggae historie – rasta stařešinové The Congos nám naživo zazpívají své písně svobody a vykoupení. Tato kapela patří k vrstevníkům Boba Marleyho a průkopníkům tohoto žánru již od svého prvního alba Heart of the Congos z roku 1977. Ta vznikla ve studiu Black Ark a produkci neméně legendárního producenta jménem Lee Scratch Perry, který se skupinou znovu spolupracoval znova až před pár lety na zatím nejnovějším albu Swinging Bridge.

Vraťme se ale k jejich slavnému debutu, který známý novinář a expert na reggae Steve Barrow přirovnává k zásadním diamantům roots reggae po boku klasik, jako je Marleyho přelomové album Natty Dread, Marcus Garvey od Burning Speara nebo deska Right Time od Mighty Diamonds. Není to přehnané tvrzení, The Congos tehdy skutečně nahráli nadčasovou desku a možná i jednu z nejlepších nahrávek, kterou kdy Lee Perry zprodukoval.

Posviťme si ale více na samotné The Congos, dnes už prošedivělé dědečky, kteří se v roce 2005 po mnoha letech dali znovu dohromady, aby jejich rastafariánský spirit měl na cestách po světě co nejvíce síly a světla. Pánové přijedou v patnáctičlenné sestavě a s sebou přivezou zbrusu nové album! Koncert těchto legend navíc podpoří i reggae DJs z Francie a Německa, tak si nenechte The Congos ujít, když budou přímo tady…

Z historie kapely:

Kapelu založili Cedric MytonRoyem „Ashanti“ Johnsonem a později se k nim přidal se svým hlasem i Watty Burnett, kteří dodnes tvoří srdce této skupiny. Myton vyrůstal v kopcích ve farnosti Svaté Kateřiny na Jamajce a jeho kariéra odstartovala koncem 60. let, kdy byl členem Tartans. Ti se věnovali klasickému rock steady a ve své době zazářili hlavně hity jako Dance All Night a Far Beyond the Sun, které nahráli v kultovním studiu Treasure Isle, jehož majitelem byl Duke Reid, který zároveň vlastnil jeden z prvních jamajských soundsystémů. Johnson, rodák z jamajského Hannoveru začínal zpěvem spirituálů. Později se stal členem Sons of Negus Rase Michaela a díky jeho spolupráci s Lee Perrym se setkal s Mytonem, se kterým později založili The Congos.

Dalším členem kapely byl Watty Burnett. Příliš informací o něm, stejně jako o ostatních členech této kapely není k dispozici. Watty je známý spíše pod přezdívkou King Burnett. Narodil se počátkem 50. let v Port Antoniu na severu Jamajky, kde i vyrůstal. Byl nejstarším z devíti dětí a zpěvu se učil ve škole a Baptistickém kostele, který jeho rodina navštěvovala. K hudbě jej přivedl jeho otec, který hrál na kytaru. S Jimmy Nelsonem založil duo Soul Twins a už ve čtrnácti začal po škole dojíždět do Kingstonu, protože v Port Antoniu nebylo žádné nahrávací studio. Tam se také seznámil s Lee Perrym a ve svých šestnácti pro něj natočil svou první nahrávku. Už v té době prý měl velice silný hlas. Jeho přezdívku, uvedenou výše, mu dal právě Lee Perry, který mu jednou řekl: „Mluvíš jako král“. Wattymu se však příliš nelíbila a později ji přestal používat. Jeho první sólové album bylo To Hell and Back. S The Congos se dal dohromady v Black Ark studiu při práci na již zmíněné klasice The Heart of the Congos.

Díky spolupráci s Lee Perrym se měli The Congos možnost setkat a pracovat i s dalšími legendami, jako jsou kytarista Ernest Ranglin, bubeník Sly Dunbar nebo „Sticky“ Thompson. Ačkoliv po hudební stránce byli vynikající, to co je opravdu odlišilo od ostatních byl jejich zpěv. Johnsonův jasný a silný tenor a Mytonova, někdy až neskutečná, fistule. Díky Perryho produkci získali The Congos kvalifikaci, která neobyčejně zachytila spiritualitu a poselství roots reggae a celé epochy 70. let. Ačkoliv mělo toto album na Jamajce pouze průměrné prodeje, například v USA a Velké Británii se z něj zakrátko stalo sběratelsky žádané zboží. Nedlouho po vydání se Myton a Johnson vydali každý svou cestou, ale ještě než se rozešli, nahráli spolu desku Congo Ashanti. Po rozpadu The Congos už ale nedosáhli takového úspěchu ani neoslovili tolik posluchačů jako v době své spolupráce.

Kapela pak fungovala pod názvem Cedric Myton & Congos. V té době vyšly alba Natty Dread Rise Again a Face the Music, na kterých spolupracovala i Cedricova žena Yvone. S Wattym pak vydali album Revival. Nakonec se konečně v roce 1990 kapela reformovala a v roce 2005 vyšlo další výborné album Give Them the Rights. O rok později násldovalo další album Cock Mouth Kill Cock (vydáno také pod názvem Feast), které obsahovalo ke starým riddimům nahrané nové vokály. Ve stejném roce, tzn. léta páně 2006, vydali také ve francouzské produkci výborné album Swinging Bridge s hity jako Spiritual Organisation, Lost Sheep, Black Market Babies nebo Hills & Valleys.

Více o aktuálním albu:

Především, na nahrávání Swinging Bridge se po třiceti letech od legendární spolupráce s Lee „Scratch“ Perrym ve studiu Black Ark, alba The Heart of the Congos opět sešlo neopakovatené vokální trio v čele s originálním falsetem Cedrica Mytona, sametovým altem Roydela „Ashanti“ Johnsona po pravici a hlubokým barytonem Dericka „Watty“ Burnetta po levici, plus dalším kvalitním back-vocalistou Kenroyem Fyffem. Všichni pěvci jsou krásně vyladění a jednotní a kongeniálně se povzbuzují, střídají a doplňují, z jejich hlasů cítíte velikou hloubku a pokoru, opravdovou víru a oddanost.

A dále: samotný výčet muzikantů, kteří se sešli k nahrání těch prostých, ale úžasně silných písní hovoří, myslím, sám za sebe. Je jako stručný přehled celé té slavné reggae historie, ale i současnosti. Sešli se zde například fenomenální basák Robbie Shakespeare, klíčový kytarista Earl „China“ Smith a zásadní klávesák Ansel Collins, kteří spolu jako The Aggrovators nahrávali už v polovině 70. let nesmrtelné fláky ve studiu Bunny „Striker“ Leeho. Střídají se zde dvě nepřekonatelné rytmické sekce: taxi-gangsteři Sly & Robbie a roots-radikalové Style Scott & Flabba Holt, a několik dalších vinikajících bubeníků např. Leroy „Horsemouth“ Wallace, kytarista Dwight Pickney, basy a kytary se navíc občas chápe i sám Roydel Johnson.

Dechové sekce Studio One Crew se ujal samotný Headly „Deadly“ Bennet, který již půlstoletí kraluje (ska a) reggae saxofonu (ovšemže spolu s Cedricem Brooksem!). Stejně tak za perkuse usedli v první řadě ostřílení a povolaní binghi-mani Scully Simms a Sticky Thompson (který mj. zpíval v pol. 70. let s Cedricem Mytonem v polozapomenuté kapele Royal Rasses). Nahrávalo se ve slavných studiích Channel One, Lego, Tuff Gong, Lions Den, Harry J a Mixing Lab a nic nebylo ponecháno náhodě ani ve výběru zvukových inženýrů a mix-manů. Zvuku a vůbec celé nahrávce se prostě nedá nic vytknout!

“Nech se zasáhnout hudbou, nech se oslovit hudbou…ta sladká reggae muzika – Ať vás reggae učí a lekci vám dá, ať vám duchovně požehná! … Tam u zdí Jericha hrála dcera Mariam na cymbály, a ještě dnes můžeme slyšet Jordánu ozvěny… Tak jako hrál Gabriel na trumpetu a David na svou harfu a Michael pěl písně svý a doprovázely ho dítka izraelský… Nech se zasáhnout hudbou…sladkou reggae muzikou…”

(z písně La Le Bella/ Music)

Tagy: The Congos, Lucerna Music Bar, Watty Burnett, Cedric Myton, Roy Ashanti Johnson, Lee Scratch Perry, Heart of the Congos

Rubrika: Články, 15. listopadu 2009, Lomesh



Komentáře

Článek dosud nebyl komentován.

Redakce neodpovídá a nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.
Redakce si dále vyhrazuje právo mazat příspěvky a to zejména ty jejichž obsah nebude věcný, k tématu, bude obsahovat vulgární výrazy, poškozující jakýmkoli způsobem redakci, či její členy.

Reklama zde

Reklama