Tři vykřičníky: Dům umění Ostrava hostí výstavu studia Najbrt / Reportáž

Ostrava!!! Určitě jste poznali, že Ostrava má nové logo a celkově aplikovatelný vizuální styl. Jako tvůrce pro tuto významnou zakázku bylo vybráno grafické studio Najbrt. Studio zakladatele Aleše Najbrta má na kontě řadu zakázek pro firmy jako ČD Cargo, ČEZ a např. vizuální styl Prahy. Myslím, že práce pro Ostravu bude další úspěšný zářez na pažbě. Dům umění odstartoval velmi atraktivní linii výstav – architekti Niemeyer, Mendelsohn a nyní probíhající výstava Tři Vykřičníky, která toto studio představuje a která potrvá až do 19. července. Doufejme jen, že Domu umění nedojde dech.

Samotná výstava 3!!! zabírá dvě místnosti a dělí prezentaci na dvě části. První část je svěží a zábavná a je cítit, že se u ní tvůrci bavili a možná i odreagovali od klasické rutiny. Velkou část stěn tvoří barevný grafický cirkus poskládaný ze symbolu vykřičníku, koleček, čtverečků atd. Pestré abstraktní i konkrétní obrazce i vtipné detaily. Protipól této hry tvoří panel s reprodukovaným grafickým manuálem – důkaz pro všechny ty rejpaly typu vole jako tři vykřičníky bych dokázal taky, o jaký objem práce šlo.

Druhá místnost mapuje tvorbu filmových a hudebních plakátů (filmfest Karlovy Vary, Pelíšky, Colours) a CD bookletů (např. Babylon od Nohavicy). Škoda jen, že zde není rozvedená práce o další loga z dílny studia, divák by si tak ucelil obraz o záběru Najbrt teamu. Dále se zde představuje značka MojeMoje zaměřená na design snowboardů a doplňků jako tašky, kulichy. Tato značka je pro mě už od uvedení ve známost lehkým zklamáním, doplňky jsou jen o aplikaci loga MojeMoje a snowbordy jsou … nudné. Ovšem plyšoví zakladatelé studia jsou dobrý nápad.

Tak jako tak patří studiu Najbrt můj respekt, vychází z nich stabilně kvalitní práce. Můžu jen naivně doufat, že tento projekt bude inspirací dalším ostravským institucím, které potřebují ucelený grafický výraz jako sůl. Jmenovitě třeba Ostravská ZOO se svým zastaralým logem volajícím o redesign a do nebe volajícím plakátovým a reklamním maglajzem. Taktéž DPO by si zasloužil grafické sjednocení, ale o tom snad jindy.

Jo a ještě poslední věc pro ty, kterým se nové logo Ostravy nelíbí: Buďte rádi že vypadá tak, jak vypadá, mohli jsme dopadnout jako Kopřivnice, viz link.

Tagy: Tři vykřičníky, Studio Najbrt, Aleš Najbrt, Dům umění Ostrava, 3!!!

Rubrika: Reporty a fotky, 1. července 2009, Lokaz.Nokaz