Orikoule není dobrá deska, i když má několik skvělých skladeb / Recenze

První „negativní“ recenze Orikoule je na světě. Proč to trvalo tak dlouho, což bude zajímat především ty, kteří se mě neustále ptali v emailech, smskách, ale i v hospodách, to sám nevím. Faktem ovšem je, že nebýt rozhovoru na Cream.cz, tak bych to asi přešel, protože na světě se vydává spousta mnohem zajímavějších desek než tato. Nicméně, najednou z toho byla výzva. A jelikož bych nechtěl kluky z kapely zklamat a zároveň se tak nějak stále nedokážu smířit se stavem domácí umělecké kritiky, nechal jsem se k sepsání následující polemiky vyprovokovat. Proč polemiky? Protože budu reagovat na všemožné bláboly z vyšlých recenzí, přičemž se podělím o svůj pohled na věc. Tímto zároveň předesílám, že má recenze bude zaujatá. Bohužel pro Orikouli ne vůči jejím autorům, které budu bez problémů chválit tam, kde si to zaslouží, ale vůči pohodlnosti či neschopnosti českých redaktorů. Nuže, pusťme se do toho.

Na začátku byly hity: Hvězdná star s nepřekonatelným Matějem Ruppertem, který v mém okolí vtisknul písní alternativní název – Koukej vynýst koš, dále Švihák lázeňský s příjemným Jazzyho podkladem a ještě příjemnějším Klempou v refrénu a v neposlední řadě s láskyplnou Už nechci být sám, jež trefně zesměšnila nedávnou vlnu love songů, z nichž se většina stala spíše vlastní karikaturou. Tyto tři skladby zapříčinily, že jsem pokýval hlavou nad Rap Biz*em, neboli když už nevíš co s hostem, tak si dejte téma rap a nějak to dopadne, přešel DrbyVladimirem, o kterých stále netuším, jak do celé desky zapadají, a naprosto se zděsil při poslechu předělávky BSP – *Země vzdálená, v níž jsem po dlouhé době nalezl svou novou noční můra. Každopádně, kolem a kolem to navzdory slabší a nudnější druhé části ve mně zanechalo celkem dobré pocity. Problém se však objevil, když jsem chtěl zpětně říct, proč se mi to vlastně líbí.

Kdo táhne celou desku, je jednoznačně James Cole, a to ať už po textové stránce, nebo ve stránce projevu, kdy však v případě zpěvu má ještě co dohánět a přes přehnané komentáře recenzujících zůstat při zemi. Orion jako rapper se už nezdá horší a horší, jelikož patrně dosáhl svého dna. Snaží se to sice maskovat pokusy o vtip, ale jakmile dojde na „vážnější“ záležitosti typu Země vzdálená či především Nikdy nevíš co se může stát, končí veškerá legrace a zbývají jen oči pro pláč. Posledně jmenovaná skladba má zároveň v souvislosti s Oriho slokou, jež tematicky měla zůstat v době, kdy vyšel megahit Zlato, poď na to, symbolický význam. Odhaluje totiž, čím celá deska ve skutečnosti je. Záležitostí neobjevnou, obsahově zcela neoriginální, prvoplánově líbivou a podbízivou a co je přirozeně ze všeho nejhorší, ve své podstatě kýčovitou. Obalem počínaje, pivem zadarmo, pičkami slečen, dívek i paniček, funky gelem, líným Cikánem i tím vypuštěním rapových klišé (a nahrazením jinými) konče.

Nepřekvapuje mě, že Orikoule sklízí mezi lidmi obecně takový úspěch. Mnohem více bych se divil, kdyby tomu bylo obráceně. Neurazí, všichni se tam najdem, nic po nás nechce a hlavně ničím nás nepřekvapí. A i když Hvězdná star, Švihák lázeňský, Už nechci být sám i nakonec ty Reminiscence s až příliš profesionálním Vecem patří v současnosti k mým nejhranějším skladbám, nic to nemění na tom, že celé album jen stěží může aspirovat na titul nejlepší desky roku, jak tomu někteří chtěli, avšak nakonec raději zvolili Vladimira 518, jenž je přece jenom „umělečtější“. Bohužel, v obou případech se opět rozeznívá ta stejná písnička, která nejenže je lepší s každým dalším a dalším poslechem, ale zároveň „pravdivější“ s každou další nadšenou recenzí. Nezbývá tedy než zakončit tuto recenzi nějakým moudrem na závěr. Napadá mě přiléhavý citát Waltera Lippmanna: „Když si všichni myslí totéž, nikdo moc nepřemýšlí.“

Koupit můžete za 290 Kč online na Queens.cz

01. Orion a James Cole
02. Hvězdná star feat. Matěj Ruppert a Roman Holý
03. Rap Biz feat. Hugo Toxxx, Tede a Dj Mike Trafik
04. Švihák lázeňský feat. Oto Klepmíř
05. Reminiscence feat. Vec a Misha
06. Drby feat. Vladimir 518
07. Už nechci být sám
08. Lůzr
09. Afterparty DJ Wich Remix
10. Země vzdálená
11. Slečny, dívky feat. Čistychov
12. Rumba koule feat. David Čokoláda
13. Nikdy nevíš co se může stát
14. Funky boyz
15. Lůzr DJ Mike Trafik Remix

Tagy: Orikoule recenze, James Cole, Orion, Bigg Boss, Švihák lázeňský, Už nechci být sám, Hvězdná star, Roman Holý, Matěj Ruppert

Rubrika: Recenze, 29. ledna 2009, Ravenak

15.57 - 29. ledna 2009

Libi se mi titulek clanku:)

A ja i docela souhlasim. Ja si desku kvuli pritomnosti Oriona na ni, poslechl az po par tydnech. Ja ho mam rad na Repertoaru, to je klasika prece jen, ale jinde jen vyjimecne, nebavi me. Jedine s cim vazne nesouhlasim je ZEME VZDALENA, je to vtipne a bere me to cele:)

15.59 - 29. ledna 2009

poznamka pod carou

Potesila me pritomnost Davida Cokolady:)

17.38 - 29. ledna 2009

100 lidi, 100 chuti..:D

kluci delaji „vtipne desky“ protoze uz nemaji co rict (nedivim se)..

18.47 - 29. ledna 2009

Velký hovno. Tyhle lidi maj největší skill z celý CZ scény a tahle deska přináší zas něco novýho. To Ema: Cole, Ori, Wlad i Toxxx jedou jinej styl páč jsou jediný kdo si to může dovolit.

18.55 - 29. ledna 2009

Není dobrá deska????

Je to každýho věc, ale Orikoule není dobrá deska??? Si děláš prdel ne? Zajímalo by mě který koště psalo tuhle recenzi

19.14 - 29. ledna 2009

V poho deska!Hele jinak seš fakt krutej Machale!ASI VÍTR NE?

20.11 - 29. ledna 2009

nechci to prodlužovat a tak…

…souhlasím s Kopim(at je ruka jaká chce:)), tím pádem i s Ravem a nakonec tedy i s Necrozem…mys­lím, že do koule číslo dva by se kluci pouštět neměli(

20.20 - 29. ledna 2009

machale

tobe musi byt 15, jinak si nedokazu vysvetlit tvou zalibu v ceskem hiphopu:)

21.53 - 29. ledna 2009

hm

RaveRejžek: S něčím bych možná i souhlasil, ale s dost věcmi ne e. Třeba „Nikdy nevíš co se může stát“ je velmi vtipná věc a Orion mě tam naopak baví více než Cole. A celkově je podle mě Orikoule kvalitní deska.

S posledním odstavcem nesouhlasím, na netu (např. různá fóra) jsou vidět i názory, že je to „vyměklá deska“ nebo že by Cole měl dělat „hardcore rap a přestat zpívat“, „co tam dělá Ruppert, Klepmíř?“ atd atd. Recenze vcelku pozitivní byly, ale ohlasy posluchačů nejsou tak jednoznačné, jak se snažíš naznačit – tzn. že Orikoule sklízí mezi lidmi úspěch. Je i mnoho těch, kterým se nelíbí.

„obsahově zcela neoriginální“ To se mi opravdu zas tak nezdá (a u témat, která už byla omletá 100× také přece záleží na způsobu, jakým je interpret podá a to se podle mě na Orikouli povedlo tak, že prostě nemám pocit, že poslouchám už tisícátou pátou skladbu na stejné téma bez špetky originality).

„prvoplánově líbivou a podbízivou a co je přirozeně ze všeho nejhorší, ve své podstatě kýčovitou.“ Tak mi naopak trochu připadá tvorba kapely Toxique, kterou tady často propaguješ. Ale třeba se mýlím.)

Ema: Český hiphop? Co to je? My všichni přece posloucháme tradiční mongolskou hudbu.)

22.20 - 29. ledna 2009

Fosko

To jako fakt? Že jednoho z nich ojede chlap, to jsem věděl po třech rýmech od Colea. Jediné plus té skladby je zase Cole, který to nakonec stočil jinam, zatímco Ori dal dle očekávní a ještě to zabil hláškou: „Co se asi tak mohlo stát?“ Ou máj. :)

Já popravdě internetové diskuse moc nečtu. Vycházel jsem spíše z toho, co jsem četl v recenzích, a podle toho, co říkali lidé v mém okolí.

Já takový pocit měl. Nicméně ze všech těch vlastností desky mi nejsilnější připadá ta maskovací: Kvůli několika skladbám je spousta lidí tu desku považovat za naprostý klenot, a to i když potom řeknou, že se jim vlastně nic jiného nelíbí. To je zajímavé.

A konečně poslední odstavec. Já myslím, že Toxique jsou ještě na hraně, i když jim nemůžeš upřít jistou invenčnost ve způsobu, jakým tu skládačku dávaj dohromady, takže z ní není jen spojený obraz, ale ten obraz má vlastní sílu. Ale dostals mě, máš bod. :)

(Jak je psáno v úvodu, tahle recenze je spíše z hecu, je to reakce na všechny recenze, které jsem četl a málem si ukroutil hlavou. Otázka pohledu.)

23.38 - 29. ledna 2009

zrovna tihle dva mi prijdou jako mongolove…

02.41 - 30. ledna 2009

Recenze – Souhlas

Cibulka by řekl: Nevěříte recenzentům, no konečně, věřte sami sobě! :D

V MF dnes se nad tím úplně rozplýval nějaký Honza Vedral. A pak tam ještě přidal sloupek o sporu JC a Rytmuse, plus rozhovor s Wichem. Celé to zakončil svojí fotkou s kapucí přes hlavu, aby mu to každý zbaštil.

Co bych tu chtěl hlavně napsat, že po prvních vteřinách tracku Drby se mi otvírá nůž v kapse.

Nejposlouchatel­nější jsou z toho, co jsem slyšel Reminiscence – „hokejky standartky s rovnou čepelou…“

08.29 - 30. ledna 2009

..............

08.41 - 30. ledna 2009

Orikoule je jak silvestrovské čtení. Směješ se, protože je silvestr, ale né proto, že se zrovna čte. Je humorná…Taková asi měla být....., ale není tak humorná abych se smál od plic. Proložená skrytým narcismem který mi nevoní. ..... samosebou je kvalitní( Cole zabijí )...... ,ale tak jak napsal Raw…Je hodně jiných věcí které si poslechnu radši.....Jak po hudební…tak po textové straně.

10.46 - 30. ledna 2009

Dle mého

zcela jistě jde o desku roku. Osobně neholduji textovým experimentům, které předvádí BPM a Wladimir. BMP jsem slyšel s donucením 2× a už nikdy více. Wladimír měl silné stránky, například Smíchov-Újezd mi nostalgicky připomenulo mé předchozí období života. Já jsem jednoduchý, masový posluchač, nechci koumat břízy a vítr ve vlasech. Chci se bavit, chci tančit a hlavně chci slyšet příběh. Toho se mi dostává vrchovatě, navíc u Oriho a Coleho už neslyším tu sebechválu tak okatě, jak je většinou zvykem z předchozích dob, protože battle songy mě nehorázně nudí. Dokonce si kluci ze sebe dokážou dělat srandu. Navíc je na této desce mnoho songů, které jsou vyloženě party bangery a dají se pustit na párty, což vítám. Celkově vzato, kromě zbytečných songů jako Funky boys a rap biz, to je skvělá deska, bavím se na ní a hodnotím ji jednoznačně jako přínos. A těším se na dvojku… A Cole je nejlepší zpívající rapper!

11.59 - 30. ledna 2009

Rave proti všem:)

Já dávám za jedna. Baví mě od začátku až do konce. Je to jedna z nejlepších desek tohoto žánru v historii CZ scény :) U mě se přidala k TOP 3 deskám…Repertoár, Toxic Funk a ted Orikoule…

12.02 - 30. ledna 2009

Karel jinak souhlas s BPM, to tak leda do kostela

12.07 - 30. ledna 2009

ze zacatku jsem si rikal ze je ta deska na hovno.. pak me chytlo pár treků a nakonec se mi to proste líbí… např trek země vzdálená = genialita :o) jak refrén o kterem ani nebudu mluvit tak colova sloka ktera zabíjí kazdym slovem a jestě pobaví.. takze za me taky prst nahoru.. z lonskych desek ktere vysli me tahle baví nejvíc.. hlasoval sem tak i v anktetě co se tu objevila.. dal sem prednost pred golden touchem protoze ten me nad ocekavani nebaví. :/

13.14 - 30. ledna 2009

no a bmp me taky nebaví,, rap je rap a to co delaj oni jsou veše jak z nejakych melancholických básnišek,,, hudbu maj dobrou ale rap nikoliv.. .. hodte po me kamenem :D

13.14 - 30. ledna 2009

oprava

veše = verše

18.35 - 31. ledna 2009

boze ravenaku

tys to prokouknul! 1.vydava se spousta zajimavejsich desek?ideafat­te?pseudofunko­vy symptonfunk nebo jak? 2.„vážnější“ Nikdy nevíš co se může stát?to snad nemyslis vazne 3.dále píšeš líbivost, podbízivost, kýč…ou, nekecej ty génie.samozrejme je to nádhernej kýč http://www.jeffkoons.com/ Pak mě nasralo to slovo „umělečtější“ u vladimira.. Na jednu stranu tady propagujes funkovou hudbu, ale věnuješ se tu úplně zbytečnejm projektům…nejspis te taky hodne stve, ze tvoji oblibení monkey business spolupracujou se zlým klukem ze supercrooo..no to je fuk.pust si davida od bpm a cekej na james cole featuring george clinton! http://www.thefunkstore.com/…otorCity.jpg

19.45 - 31. ledna 2009

že co?

Kdybys to četl pořádně, tak je tam napsáno „na světě se vydává…“, ale máš pravdu, Mezitím je samozřejmě mnohem zajímavější deska. Album od Symptomfunk jsem neslyšel, takže nevím.

BPM si klidně poslechnu, je to dobrá kapela. Na Monkey Business s Jamesem Colem se těším a až udělá Phat skladbu s GC rád si ji poslechnu. Měj se hezky a díky za odkazy, i když nějak nepobírám jejich význam.

20.34 - 31. ledna 2009

Konečně!

Konečně další nezaplacená recenze! Každý, kdo má rád CZ-SK hiphop tu desku prostě musí spláchnout do haj*lu… Neznám nikoho v mém okolí, komu by se to líbilo. Víc tady – http://crackers.cz/…azske-sceny/

21.04 - 31. ledna 2009

Rape

Promin, ale ta recenze na tvem odkazu je spatna:) Orikoule az tak spatna urcite neni a vubec tam je jeden exkrement za druhym:)jedine s cim tam souhlasim je jakysi nazor na 20ers, 20ers je pro me obrovskym zklamanim.

11.39 - 1. února 2009

a ted ja:)

Tak koukám, že Orikoule je velice propíraná deska, spousty různých názorů, což je samozřejmě dobře. Diskuze musí probíhat. Samosebou je potřeba si uvědomit, že jakýkoliv sluchový vjem vyvolává řadu subjektivních dojmů. Krom jiných se mě velice líbí Reminiscence a už nechci být sám, vyvolává to ve mě spousty dojmů – autor recenze na Crackers.cz (link výše), říká, že jsou tyto tracky přeskočitelný odpad. Ok, v každém hudba vyvolává něco jiného. Je tedy asi třeba začít jinde. Začnu od technické stránky – o zvuku se netřeba bavit – profi práce. RAP? Jamesův vrchol kreativity – textové, rapové. Zabijím se na jeho polohách, na jeho noblesním buranství a nestydím se říct, že ta deska se mi líbí právě kvůli němu. Instrumentálky jsou až na vyjímky výborné, svěží, funky, a dalších deset přídavných jmen, které shrnu do tří slov – baví mě hafo. Bohužel je škoda, že tu desku nabourávají tracky jako Rap biz, který je zkrátka otřesný, i ,,nikdy nevíš co se může stát,, ničím nebere. Funky boyz měli tendenci být hitoví, ale výsledek je pro mě zklamáním. Dalším nesporným plusem je, že většina zbylých skladeb funguje doma, v autě i v klubu, což se nevidí často. Bohužel, do hodnocení musíme přidat i Papího Orla. Který veškerý luxus stahuje do rozbředlých vod průměrnosti. Rap špatný, texty plné klišé, ničím nezaujmující. Orla můžeme do konce života cenit za nepopíratelný přínos scéně, jen doufám, že si svůj kredit nesníží dalšími roky v rapu. Je zde sice o chlup lepší než na jeho předešlých featech, ale i tak je to podprůměr, který přetáčím na Jamesovy tejky. Velic nevyrovnané duo, které mi kazí celkový obraz o desce. Hodnocení dávat nebudu, pustím si raději Jamesovy pasáže a počkám si na jeho sólo se zajímavými hosty (které doufám jednou přinese)

12.39 - 1. února 2009

khomator

…přinese – má se to jmenovat „Kapitán Láska“ a bude to o jeho zpěvu…))))))))

01.13 - 2. února 2009

Wass up

Neřikám že se mi líbí každá věc od SC nebo Oriho, ale jsou to lidi který se zasloužily o ohromnej přínos českýmu rapu. Neřikám že se o to zasloužila zrovna deska Orikoule, ale prostě tyhle lidi diktujou a nehorázně. Jinak souhlas s Khoma. Každej kus jinej vkus. Tim chci říct to, že mě ta deska přijde dobrá a to mi nikdo nevymluví, stejně jako já nikomu nevymluvim to, že se mu ta deska nelíbí EMA: Tvůj názor. Jestli se ti CZ rap nelíbí, já ti to vymlouvat nebudu nebudu tě za to rozebírat ani nijak urážet, to už mě dávno přestalo bavit. Je mi to putna.

PS: Upřimně, kolik z nás napsalo text kterej by za něco stál a vydal pecku která by pro scénu něco znamenala?:) Lehko se soudí druhý co?

08.19 - 2. února 2009

Machal

Nechápu, kde se pořád u lidí bere názor, že abych mohl něco podrobit subjektivní kritice, tak musím být v něčem lepší něž autor hodnoceného počinu.

11.26 - 2. února 2009

Taky se zapojuji :)

Orikoule je dobrá deska, má svoje hity. „Země Vzdálená“ je jedna z nich. Jinak ale s redaktorem vcelku souhlasím. Orion je v kombinaci s Coleem nuzák. Jak psal Khomator, přeskakuju jeho party na Jamesovi. Orion ma chabý projev a to že se honí s tim že tu byl první mě opravdu nezajímá , když se jeho rap horší a horší, není ani vtipný a technicky je to bída. Teď k diskuzi. BPM dělají něco , co se s tímto nedá srovnávat a to ve smyslu tématického a stylového žánru. Jako je Orikoule jedna kapitola , tak sou BPM jedna kapitola.Jejich show mě v Hávru hodně překvapila a rozhodně nebyla kostelní.Zaslechl sem i nové věci , sou super a zapojení živého sága do koncertu bylo fascinující. To že se to někomu nelíbí je chápatelné , ale já si poslechnu jak Orikouli tak BPM. V každém je něco jiného, nového a přínosného. Nedá se to nějak srovnávat. Sere mě jak se chce v dnešní době každý jen bavit,nosit barevná trika a stát pod diskokoulí.Kdyby polovina posluchačů neseděla jen u internetu a žila „Život“ , možná by byla vstřícnější a tolik nesmyslně by neškatulkovala.

12.00 - 2. února 2009

khomator

Gabokaras, Shaq – plně souhlasím

18.22 - 2. února 2009

Shaq

Nemyslel jsem to tak, že na to aby sis mohl udělat názor musíš bejt v něčem krudej. Narážel jsem tim na to že dělat hudbu neni až taková prdel. A že někdy mi přijde některá práce v celku nedoceněná. Nechci se tady s nikym hádat ani rozvíjet moudra. Jen přidávám pár dalších písmen

07.42 - 3. února 2009

BPM bych pustil tak leda mamce, kdysi hodně žrala básníčky :)

Orikoule jsou best, Orion mi tam vůbec nevadí, naopak tomu dodává…