DJ Wich je The Man with the Golden Touch, a co jeho album? / Recenze

DJ Wich připomíná svým dosavadním dílem nosnou konstrukci stavby českého hip-hopu. Coby producent měl od doby před osmi lety, kdy vyšel pověstný singl Pohyb nehybnýho/Indy­vidual, co dočinění s většinou zásadních česko-slovenských desek, přičemž mít jeho beat se prakticky rovnalo a stále rovná záruce, že na scéně něco znamenáte. Se svým nejnovějším autorským počinem, producentským albem The Golden Touch, na němž spolupracoval s plejádou amerických rapperů, však zcela překročil stín nejen svůj, ale také českého hip-hopu obecně. To, co dokázal, se ještě nikomu u nás nepodařilo a za to mu každopádně náleží uznání. Rýpal by sice namítnul, že s penězi lze dosáhnout ledasčeho, ale já věřím, že bez talentu, který je Wichovi vlastní, by se to zkrátka neobešlo. The Golden Touch je bezpochyby nejočekávanější, nejambicióznější a nejdražší záležitostí v historii místního hip-hopu. Jak to ale v záplavě všech těch nej- nakonec dopadlo s albem jako takovým, to už se tak jednoznačně nadšeně říct nedá.

Když tuzemský hiphopový impresário roku LittleBigRob pronesl svá bílou barvou (proč ne zlatou?) v bookletu zvěčněná slova o tom, jak se vše pod Wichovým dotykem mění ve zlato, asi netušil, jakou medvědí službu tím svému chráněnci prokáže. Stejně jako se bájnému králi Midasovi jeho přání vymstilo, i Wich bohužel s The Golden Touch doplatil na své velké oči. Výsledek celého snažení sice naznačoval i první videoklip Much Higher, ale dva dny natáčení klipu přece jen nelze porovnávat se dvěma lety příprav celé desky. Rozebereme-li si ji kousek po kousku, chcete-li skladbu po skladbě, máme před sebou nadmíru povedený materiál: Rap v drtivé většině na jedničku, nic jiného se ostatně ani nedalo čekat. Lil‘ Wayne se ve své skladbě poměrně dobře ztratí. Nironic se postaral o příjemné překvapení, nezklamal Wichovu důvěru a svým výkonem v Do My Thing s přehledem strčil do kapsy své některé slavnější kolegy. Beat sám o sobě také nepředstavuje problém. Je vidět, že se s každým Wich mazlil dlouho a vyšperkoval jej do posledního detailu. Co už ale tolik nepotěší, je skutečnost, že celá, včetně průměrného zpívaného bonusu devatenáctistopová deska poněkud splývá.

Samozřejmě. I tady se vyskytují rozdíly, protože některým z rapujících sedly beaty postavené na zrychlených samplovaných vokálech lépe, např. Little Brother, jejichž Give It Up považuju za jednu ze zdejších nejpovedenějších spoluprácí vůbec, a jiným zase hůře, nejedná se však o nic zásadního. To, co opravdu hraje roli, je fakt, že deska postrádá rozmanitost, co se podkladů týče; ať desku poslouchám z jakékoli strany, vždy někde uprostřed začne ztrácet na zajímavosti a vokální samply začínají činit její poslech skoro až protivným. Přitom Wich rozhodně není z těch, kteří by zůstávali věrni jedné šabloně, jak se nám na všech ostatních webech snaží namluvit. Anebo vám snad připadá produkce pro Vladimira 518, The Regime, Nironica, Rytmuse, Pio Squad, potažmo Indy & Wich nějak výrazně podobná? V případě The Golden Touch se názorně ukazuje, jak důležité je vtisknout každému albu vlastní tvář, ale zároveň nezapomenout na to, že i zde je jistá míra odlišnosti ku prospěchu. Zvláště když se jedná o tak vydatnou porci.

Abych se závěrem vrátil k té antické metafoře, přiznám se, že bych od Wiche raději slyšel něco sice méně velkolepého, ale zato osobitějšího. Bylo by asi nefér opírat hodnocení o takové skutečnosti jako, že deska postrádá v textech když ne konceptuální linii či hlubší myšlenku, tak alespoň nějaké styčné body, které by všechny skladby spojovaly, a tak z celého počinu vytvořily něco výjimečnějšího, když větší část práce byla omezena na transatlantické vyjednávání se spoustou lidí, a to ať už přímo s rappery, či se zástupci jejich labelů. The Golden Touch rozhodně nevnímám jako krok špatnou stranou; jeho autorovi se rozšířily obzory, navázaly se nové kontakty a kdoví, možná se mu podaří prorazit i za hranicemi Evropy. Po hudební stránce se rovněž potkáváme v podstatě s nadmíru povedenou záležitostí, ale právě ta výše uvedená ale reálně znemožňují, aby z tohoto produktu bylo něco víc, něco speciálního, co si člověk pustí znovu a znovu, klidně i za pár let. Osobně si myslím, že The Golden Touch obohatí spíše Wiche, případně Skoop než samotné posluchače.

Koupit můžete za 300 Kč online na Queens.cz.

01. The Man with the Golden Touch (Intro)
02. Get Live feat. Slum Village