Wutyho UL Farma je pestrobarevná, ale zároveň trpí nevyrovnaností / Recenze

Severočeská hiphopová scéna zůstávala dlouhou dobu stranou větší pozornosti. Někteří si možná vzpomenou na začátky s kapelou Frontal Family, ale pravděpodobně nejznámějším a do příchodu SuperCrooo také nejpopulárnějším zástupcem rapu z Ústí nad Labem a okolí se stala Severská dvojka, čtveřice rapperů, producentů a DJů, která v roce 2003 vydala singl Cvrkot03/Věta, aby se brzy poté rozpadla kvůli tvůrčím neshodám. I když následné trendy pohrobkům S2 rozhodně nepřály, kluci stále drželi hlavu vzhůru a své posluchače dále zásobovali novým materiálem. V roce 2005 nejprve Wuty, Mihai a Pedro přišli s deskou Víkend menu, rok nato debutovala spřátelená Ústecká svoloč s albem Je čas změnit imič bratře a v letošním roce konečně vyšla oddalovaná UL Farma, pod níž je nakonec podepsán sám Wuty, i když se samozřejmě ani tentokrát nezřekl svých kolegů.

A nejen těch. Na celkem šestnácti stop obsažených v UL Farmě se dále podíleli svým rapem také navrátivší KatoPrago Union, svou sólovou desku snad stále ještě chystající Pan Radu, Slovák Mape MaskaFatal Story a v neposlední řadě další navrátilci, lišovští DeZrechts, kteří mají od vydání svého EP jistě napilno. Co se týče samotného Wutyho, jedná se o v tuzemském kontextu o nadprůměrného rappera, který byl obdařen výrazným a nezaměnitelným hlasem. S projevem je to o něco horší. Jestli je důraz na poslední slabiky rýmů způsoben tamním dialektem, berte prosím mé tvrzení o tom, jak to zní amatérsky a nepřirozeně, s rezervou. Přestože je o Wutym známo, že má v oblibě hip-hop tvrdšího ražení v duchu Jedi Mind Tricks a jim podobným, na UL Farma si na nic nehraje a prezentuje se s upřímností. V textech vyjadřuje svou náklonnost ke svému domovu, městu a blízkým, pohrdá slabými rappery, kritizuje pózery a bezhlavý konzum, představuje si svůj Pátek 13., popřípadě se vypořádá s vypočítavou partnerkou anebo podá výpověď o Autíčkářích, kteří si třeba právě přišli pro vaši káru.

Jak vidno, v tématech se Wuty rozhodně neomezuje (ale texty o „kurvách, prachách a podobných kravinách“ nečekejte). A stejně jako nelze v jejich případě činit zevšeobecňující závěry, tak zároveň je složité říct, co se jak vyvedlo. Obecně lze vytknout snad někdy přílišnou polopatičnost, nebo jak v Ústí sami říkají lopaťáckost. Příkladem za všechny budiž neférová a přehnaná Chtěl bys být Američan?!. Někdy ovšem přímost není na škodu, a tak můžu mezi mé osobní favority zařadit kousavou Ne jak ty s opět nepřekonatelným Katem a našlapanou StřeluDeZrechts, což jsou zároveň jediné hostovačky, které si zde zaslouží své místo. Mnohem jednoznačněji, i když i zde máme pochopitelně slabší a silnější místa, můžeme zhodnotit beaty, které si rozdělili Romano Ponerty (Romy) a Pedro. Pakliže něco táhne desku v hodnocení nahoru, tady jsme, jak bývá u nás ostatně zvykem, doma. Bohatě oskrečované, převážně chytlavé, ale i vážněji vyznívající podklady si zachovávají to nejlepší z tradičního zvuku, a přestože vás zřejmě neohromí revolučností, zachovávají si svou aktuálnost.

Jakmile budeme považovat albumUL Farma za svědectví vypovídající o současném stavu ústecké hiphopové scény, není to rozhodně špatné zjištění. Ukázalo se totiž, že i na českém severu existují v hip-hopu schopní jedinci, a to ať už máme na mysli rap, produkci, či turntablism, jehož se až na jedinou výjimku v podání Bebe Oneho zhostil sám Wuty. Jen připomenu, že vedle DJingu se hlavní postava UL Farmy věnuje rovněž i skládání muziky. Proč si tentokrát nechal své beaty v počítači, to ale sám nevím. Jak se však zdá deska na první pohled pestrá, tak zároveň doplácí na svou nevyrovnanost, co se jejích všech složek – rap, hosté, beaty – týká. Nicméně, zajímají-li vás neoposlouchané tváře a chcete-li si poslechnout něco vpravdě z české kotliny, nemusíte dál čekat; album si vyhledejte a udělejte si na něj svůj názor sami.

Hodocení: 3+

02. Sedm
03. Zkus mě zabít