E2 se nástup na scénu vydařil, i když Airon meidan má své slabiny / Recenze

Enemy, jeden z našich nejvelebenějších producentů posledních let, zjistil, že nový objev tuzemského rapu je decentně popředu, a tak odložil původně avizované producentské album a spolu se zmíněným Ektorem založili uskupení E2, které bez milionu tlučhubských tiskovek vypustilo zanedlouho první produkt jejich práce. Od alba Airon meidan jsme si slibovali ledacos; někteří se o něm vyjadřovali jako o potenciálním převratu na scéně, popřípadě méně nadneseně mluvili o konečně po dlouhé době povedené desce s místem původu Praha, jiní byli a zůstali po zveřejněných ukázkách v rozpacích a skeptici si pochopitelně nemysleli nic a výslednému dílu nevěnovali prakticky žádnou pozornost. Ve které ze skupin jsem se ocital já, to nedokážu jednoznačně říct. Co vám ale mohu prozradit, je to, co si o Airon meidan myslím a jak jej hodnotím. Tady to máte.

Ačkoli je samozřejmě vhodnější pojímat album jako Ektorův debut, hodlám se nejdříve věnovat té známější polovině E2. Jestliže Enemymu byla doposud vytýkána přílišná rozmanitost v beatech a z toho, zdá se, vyplývající nepříliš patrný producentský rukopis, pro zastánce tohoto názoru může být příjemným zjištěním, že v případě Airon meidan se Enyho produkce ustálila. Konkrétně se jedná o jakési minimalisticky založené, přesto chytlavé elektro, které si se samply vesměs netyká. Co se týče technické stránky věci, zvuk nalézáme, dle očekávání, na vynikající úrovni. Naživo to bude mít určitě grády. Na druhou stranu se neubráním dojmu, že se ke konci poslechu stává deska jako celek zvláštně neuchopitelná; jinak řečeno, moc si toho zpětně z podkladů nevybavím. Výjimku v tomhle tvoří nepochybně Intro, kde použité vokály byly trefou do černého.

Ektor v tématech předkládá zpověď dítěte svého (hiphopového) věku: trochu macho, ale soudný a inteligentní, sebevědomý v tom, co říká a dělá, přesto pokorný k podstatě věci. Ať už se jedná o představení sebe sama a rekapitulaci toho předtím jako např. v prvních třech skladbách, o nezkrotnou, občas destruktivní touhu po sexu s opačným pohlavím, což dodávám záměrně kvůli Ektorově úsměvnému podivu nad homosexualitou, nebo o vymezení vůči elitě a nalezení vlastního místa jako v písni Jiná liga, jež však působí vzhledem k děkovačkám VŠEM našim známým elitám paradoxně, potažmo o kritiku nul, dissů, internetových hrdinů a dalších oblíbených terčů rapperů, které se věnuje větší část z dosud nejmenovaného materiálu Airon meidan, je zjevné, že originalitě zde příliš pšenka nevykvetla. Nečekejte však, že si u desky odpočinete. Nebudete-li poslouchat pozorně, brzy se ztratíte. Ektor je totiž mistr zpracování, což se také ruku v ruce s jeho působivým projevem nejvíce promítá v kvalitách jeho prvního počinu.

Ektor svým debutem prokázal, že disponuje hmatatelným talentem a jeho schopnosti se nacházejí na takové úrovni, že se směle může rovnat předním zástupcům českého hip-hopu. Má slušný přednes i chytré rýmy, sebevědomí mu nechybí a odhodlání také ne. Sympaticky si svou prvotinu vyhradil téměř jen pro sebe, přičemž hostující zpěváky Sixin, přestože patří k mým oblíbeným, bych zde oželel, protože nepasují ani do celkové atmosféry desky, ani moc do oné skladby. Co se ale nejvíce negativně podepisuje na celkovém hodnocení Airon meidanu, je jeho stereotypnost. O Enemyho příspěvku již byla řeč. Ektor sám zase trpí nadbytečným opakování; týká se to zvláště druhé poloviny alba, jež by se bez závěrečných tří věcí bez větších problémů obešlo a rapující protagonista by tak nepůsobil dojmem, že tematicky neutáhne celou desku. Celkově však máme co dočinění se zajímavým kusem, který bych zařadil k těm zdařilejším, již vylezly minulé dva měsíce. O nějaké revoluci bych nemluvil, ale fanouškům tuzemského rapu můžu doporučit.

Koupit můžete za 250 Kč online na Queens.cz

02. Hastala Vista
03. Vidim to jako včera