Rock The Bells jako symbolický konec českého hiphopového boomu, více než jen pouhá reportáž

Rock the Bells je za námi. Legendární americký hiphopový festival se podíval do Česka a spolu s ním přicestovala jména, o kterých jsme si před několika lety mohli jen nechat zdát v těch nejživějších snech. A možná ani v těch ne. Já osobně jsem si ještě ani letos nemyslel, že bych na jednom pódiu uviděl vedle sebe umělce jako EMPD, Pharoahe Monche, De La Soul, The Pharcyde či Nase. Nicméně stalo se a spousta lidí měla z akce odehrávající se poslední říjnový den v pražské Tesla Aréně smíšené pocity. Uplynul více než týden, a tak bych jen nerad opakoval to, co už jste si stejně řekli mezi sebou nebo jste se dočetli na některém z jiných webů. Rozhodl jsem se tedy, že celou událost pojmu trochu z jiné perspektivy. Pořadatelé zřejmě ještě stále smutní nad prodělanými penězi, lidé se diví, proč si nemohli sednout jinam než do rohu stadionu, a tak nějak všichni přemítají, kde se stala chyba. Tohle přece byla největší událost klasického amerického hip-hopu u nás. Tak oč šlo?

Proč toho dne své narozeniny slavící Pharoahe Monch, který začal dřív, než si kdo pomyslel, slušně zajel během své vyhrazené půlhodiny největší hymny, včetně legendy Simon Says, ale neopomenul ani klasiky typu Fuck You! či Oh No, nemluvě o skladbách z nejnovějšího alba jako Free, Let’s Go a dalších, nevyprodal celou halu? Proč se to nepodařilo ani po něm nastoupivším EPMD, kteří dali publiku ochutnat ze svých největších klasik jako Headbanger či Da Joint, když patřili k pionýrům tolik přece v Česku zbožňovaného stylu a po mnoha letech, hádkách a vzájemném napadání znovu spojili síly a ještě tento rok chystají vydat další album s legendárním „Businessem“ v názvu? To opravdu nikoho nezajímala ta předem jasně nadupaná show De La Soul, jež potvrdila, že jednou dobří rappeři zůstanou výjimečnými rappery po zbytek života a kdykoli rozjedou takovou jízdu, jako by byla sobota, během níž vás seznámí se všemi svými důležitými hity, přičemž si pomohou i repertoárem George Clintona, a především vás pobaví svým chytlavým řevem? Nikdo nebyl zvědavý na reunion westcoastových rapperů s hlasem vysoko postaveným, kteří tady sice už také byli, ale pořád ukázali, že The Pharcyde mají hity, které nestárnou, i když popravdě ke konci už trochu ve svém projevu zeslábli?

Nas? Nasty Nas? Nas Escobar? Nas Headliner? Neboli ten, kdo ztropil rozruch, když chtěl své aktuální album pojmenovat slovem Nigger a vyvolal tak debatu významem minimálně srovnatelnou s tou předcházející, kdy se tak řešilo a stále řeší, jestli hip-hop je mrtvý, nebo ne? Ten taky nic? Jasně, zvuk nestál během všech koncertů více méně za nic, ale neříkejte mi, že to byl pro někoho důvod, aby do Tesly nepřijel. Nasovi sice také mohl méně vypadávat text a možná dávat z těch největších hitovek více než refrén, ale pořád to byl on, jeden z nejuznávanější rapperů všech dob, jemuž stačí One Mic, aby dal hity ze všech svých alb, jež ve své podstatě, v Nasově podstatě nikdy nemohla být špatná. Připadá vám neuvěřitelné, že ani tato v pravdě už legenda nepřilákala vyšší počet lidí? Mně ne.

Když jsem se poprvé dozvěděl o Rock the Bells v Praze, mělo to pro mě symbolický význam. Festival pro mě představoval konec jedné životní etapy. Trochu jsem se bál, abych nebyl příliš egocentrický, ale po skončení Rock the Bells musím říct, že se to netýká jenom mě. Rock the Bells bylo velké finále hiphopového boomu v Česku. Konečná, definitivně. Končí jedna éra, ale rozhodně to není důvod ke smutku, spíše právě naopak. Hip-hop si u nás dokázal vybudovat svou fanouškovskou základnu a přitom přesvědčil všechny ostatní, od promotérů až po řadového posluchače, že hip-hop je zajímavý hudební žánr, kterému není od věci věnovat pozornost. Je to výhra. Na jednu straně zásadně ubude pózerů, na stranu druhou už nebude problém pozvat do klubu mimo Prahu undergroundové zahraniční kapely, stejně tak zorganizovat koncert Kanye Westa a jemu podobným. Lidí sice zpravidla dorazí méně, ale protože se stal hip-hop důvěryhodný i pro komerční sféru, už by neměl být problém tyto koncerty zaplatit. Možná vyměníme velké haly za menší, možná přinejhorším nebude pět skvělých koncertů měsíčně, ale třeba dva. Věřím ale, že tohle bude ještě na dlouhou dobu jediná viditelná změna. Co myslíte vy?

Tagy: Rock the Bells, Nas, Supernatural, Mos Def, De La Soul, Scratch, Tesla Aréna

Rubrika: Reporty a fotky, 9. listopadu 2008, Ravenak

00.13 - 10. listopadu 2008

dfhgd

hele byl sem prekvapenej ze RTB prijede do cech do prahy. Lineup jak svine, a stalo se to co sem si myslel. ze tak jak na 50centa tam narvano urcite nebude… a proc ? ze by byl 50ty takova vytvorena figurka, kdy kazdej toy vi kdo je 50cent, a proto nacpano ? ale takovy EPMD to znaj jen ti skutecni )))) a tak to tak taky dopadlo… zajimavej vysledek, sam sem zvedav kam se tohle dal posune.

09.03 - 10. listopadu 2008

konec no..

..na Nasovi jsem regulerne usla… i kdyby stala na podiu nejvetsi hvezda, tak lidi u nas neumi udelat atmosferu…to se pak chrni)

15.04 - 10. listopadu 2008

Poslední odstavec

Co zde píšeš,je čistě individualní záležitost.Týká se to hlavně pocitů a cítění hudby.Nemyslím si,že by era kvalitní hudby(nejen hipu) měla končit po koncertě,kde vystoupí leganda za legendou.Každý kdo se o hudbu zajímá,tak určitě přišel nato,že čím starší borci hudbu dělají,tím je hudba kvalitnější(zku­šenosti se zvukem,mistři svych nastroju apod).Novostyl se tomu nemůže rovnat a pokud ano tak to jsou jen malinkaté vyjímky.Soulasím s tebou,pokud se taková hudba přesune čistě do klubů,jenom dobře.Jsem názoru,že s hiphopem,ktery byl na Bellsu,to bude jak s jazzem.Klubovka a hotovo.Tzn,jak pujdeš na takovy koncert,tak potkáš opravdu lidi,kteří tu hudbu milujou a ubude pozeru(teda nebude tam žáden).Dle mě kvalitní hudba je vždy pod pomyslnou hladinou,kde nad ní veselí se ten pravý,nefalšovaný odpad:)))

16.28 - 10. listopadu 2008

Načo názor?

Kdybych byl současný průměrný fanoušek hiphopu (věk 14–18let, poslouchám hiphop 1–5 let, oblíkám se „stylově“), řekl bych o line upu že je přinejmenší nezajímavý… Dále bych pokaračoval : Pharcyde? Co to je? EPMD… Neznám, neslyšel jsem. Pharoahe Monch… Jooo, to je ten co má tu jednu dobrou písničku, víc sice neznám, ale ta Getta Faka je dobrá. A Nas? No, moc klipů jsem v poslední době na óčku a MTV neviděl, vím akorát je furt rozruch ohledně hiphop is dead a nigger, ale nic moc jsem od něj neslyšel. Za to znám vše co vydal fifty, kaney i Eminema si pamatuju (na něm jsem vlastně vyrůstal)… A teď pohled můj vlastní. RTB bylo (říkejte si co chcete) o oldschoolu. Současná mládež nezná tyto kapely, nezajímají je kořeny, zajímá je co je teď. Nikdo z nich nemá rád dějepis, proč se zabývat něčím co bylo? Teď je teď… Ty děcka tam jdou jen se prostě pobavit, co na tom, že texty slyší poprvé. Prostě je to nezajímá. Neříkám že to je dobré či špatné, je to prostě tak…

18.35 - 10. listopadu 2008

Jiná doba hold :-)

Taky jsem na těchto kapelách vyrůstal, dal bych cokoliv je vidět :) Jenže Bbarak všechny tak přeplnil undergroundem, že ne všechny to ještě baví. Co dnes? Dnes si raději zajdu na Kanye West, Pharella nebo Commona :)

G4
10.19 - 11. listopadu 2008

…

myslim, že RTB jasně ukázalo složení fanoušků rapu v ČR. Nutně jsem po RTB začal přemýšlet, co vlastně ještě dneska lidi poslouchající hip-hop zajímá? Na co by opravdu přišli, a kolik je tady lidí, kteří ocení kvalitu a kolik je tady lidí, kteří se jen jdou bavit a ukázat hadry na interpreta, kterýho znaj z TV? Česká fanouškovská scéna jasně ukázala, jak na tom tady v ČR jsme. To co jsme viděli na Rock The Bells byla podle mě většina lidí, kteří stále ještě milujou klasickej rap. Podle toho jak jsem si stačil všimnout, tak tam bylo hlavní procento lidí z celé republiky, docela i lidi ze zahraničí, ale třeba domácích pražáků tam bylo pomálu a přitom jim stačilo udělat pár kroků. Myslim, že časy velkejch hip hop halovejch koncertů jsou za námi. Nesouhlasim tak uplně s tim co napsal Ravenak – že by najednou měl bejt například koncert Kaneyho Westa přístupnější atd..Tohle nebude platit dokud si i například Kaney neuvědomí, že cena, kterou za svůj koncert požaduje už není reálná v našich podmínkách. Máš pravdu, že koncert konečně začaly podporovat komerčnější partneři, ale ti vzápětí přestanou mít zájem, když uvidí, že počet návštěvníků na těchto akcích klesá. Oni si všimnou že vlna hip hopu slábne a jede do svý finální fáze před břehem. A popravdě, dnes není žádný partner, který by ti zaplatil koncert z takový části, aby jsi si mohl říct – pohoda, stačí mi když mi dorazí 2000 lidí. To prostě neni pravda a promoteři to vědí a musejí na to myslet, protože finanční riziko, se kterým do toho koncertu vstupujou je tak velký, že si to podle mě většina lidí vůbec neuvědomuje. Osobně se s větším potěšením učastním pořádání akcí pro fandy klasickýho rapu, než pro pozery a showmany a proto doufám, že teď nastoupí era, ve které opět ožijou parties, jako děláme například v Lucerna Music Baru, kam dorazí lidi, kteří vědí na co jdou, co chtějí vidět a co chtějí zažít. Malé promo na závěr:) : Další díl Boombox mejdanů – Lucerna Music Bar – 10.12.2008 – ILL BILL, Big Left (taky La Coka Nostra), Snowgoons soundsystem, djs kato, pufaz, tuco .. atd. Tohle podle mě má smysl a těšim se na to! Snad taky někdo dorazíte…caaauuu

G4
10.20 - 11. listopadu 2008

PS

omlouvám se za gramatický chyby :) mohl jsem si to po sobě ještě přečíst – třeba to začaly podporovat mediální partneři – fuj :)

19.27 - 11. listopadu 2008

Rock The Bells

Ano, lidí bylo opravdu málo. Na to, že dorazili EPMD, De La Soul nebo i samotný Nas, to byla bída. Ale popravdě, po koncertech jako „Sugarhill Gang“ v LMB, „Little Brother“ v LMB nebo i „Public Enemy“ na Výsatvišti se člověk nemůže divit ničemu. Já osobně jsem čekal (doufal?) vyprodáno, už z toho důvodu, aby podobné skupiny zde jezdili, na druhou stranu atmosféra koncertů, které jsem zmínil, byla nezapomenutelná. Podobné pocity si odnáším i z RTB. Já se bavil, díky :)

RAVENAK: Nechápu ten poslední odstavec. Stejná otázka jako G4: „že by najednou měl bejt například koncert Kaneyho Westa přístupnější“ ? Hm?

Ema: Jak jsi mohla usnout? Vždyť to nešlo :)

23.53 - 11. listopadu 2008

Ozzy

No úplně jednoduše. Pomineme-li, kolik si za show Kanye chce vzít a další okolnosti, pak – obecně – je jeho koncert v Česku blíž proto, že

1. I když hiphopový boom je za námi, hip-hop jako takový se stal poměrně respektovaným hudebním stylem. Kanye je populární navzdory nějakým subkulturám či scénám, proto na něj přijdou i lidi, co třeba na klasický hip-hop v Lucerně nezavítají.
  2. Hip-hop je populární, dá se na něm vydělat. Je na šikovnosti promotérů, nakolik z toho dokážou vytřískat prostředků. Nicméně, před takovými deseti lety by tady nikdo o reklamním sponzoringu ani neuvažoval. To je ten rozdíl (a důvod).

Got it?:)

17.11 - 12. listopadu 2008

ozzy

predstav si nonstop traveni zivota v praci, pripocti k tomu navrat z Drazdan ve ctyri rano v patek, plus brzke vstavani do prace a po ni schaneni debilniho dortu po cele Praze a silenou zimu na vystavisti, vyjde ti spici Ema..:D ted predtim jsme byli na The Streets a to byl neskutecny zazitek, ze uvazuju, ze na ne ted pojedu do Barcelony..:) kdyz slysim Nas nebo Pharcyde, tak mam akorat husi kuzi..:D

22.09 - 12. listopadu 2008

Ozzy

presne tak Ozzyslave, jen si to predstav, nonstop v praci, navrat z Liberce pozde vecer, stehovani veverek a podobne…to neni jako se flakat ve skole a pak na kyblu:-))) Taky mi naskakuje husi kuze, z toho ze jsem nebyl:-(

13.13 - 13. listopadu 2008

RAVENAK: ad 1. To jo, Kanye je u nás populárnější než kdokoliv na RTB. ad 2. Nevím, nevyznám se :) Mě zarazilo, že v úvodu jsi napsal „Pořadatelé zřejmě ještě stále smutní nad prodělanými penězi“, a v závěru „nebude problém pozvat do klubu mimo Prahu undergroundové zahraniční kapely, stejně tak zorganizovat koncert Kanye Westa a jemu podobným.“ Ale jo, přesně jak píšeš – underground do klubu! O tom žádná… :)

Ema: Do Barcelony jedině na fotbal :)

Killah: Já vím, neboj ;) Jestli ti naskakuje husí kůže z toho, že jsi nebyl, počkej, až ti ukážu fotky :)

20.21 - 13. listopadu 2008