H16 natočili desku o sobě a je z toho DeFuckTo, nepříliš šokující / Recenze Čísla nepustia

Početná slovenská kapela H16 se uvedla vinylem Jednašeska ftvojom klube v roce 2004 a okamžitě si získala pozornost médií i posluchačů, aniž by za ně musel jejich mentor, kolega a kamarád Vec orodovat. Uplynuly dva roky a H16 se prezentovala debutovým albem, které předešlou chválu silně rozptýlilo. Obyčejní kluci zo sídliska se chytli trendů a Kvalitný materiál nahráli převážně v tehdy populárním party’n’diss stylu. To byla nicméně pouze jedna část výtek na jejich adresu, nadto ještě z pouze omezeného kruhu posluchačů. Ta druhá, častěji zmiňovaná, se nesla v duchu (ne)schopností rapujících členů. Jinak řečeno, narozdíl od jejich vzorů nedokázali být svým rapem přesvědčiví. Věrni dvouletému intervalu vydali kluci z H16 před několika měsíci svůj druhý dlouhohrající počin s názvem Čísla nepustia, jenž měl podle jejich slov zásadně přehodnotit dosavadní tvorbu. „Chtěli jsme udělat album o nás a ne o někom,“ můžete si přečíst citaci H16 na stránkách největšího hiphopového magazínu na Slovensku na jedné straně a jejich vydavatele na straně druhé. Jak se jim to povedlo, zda si napravili reputaci a jestli to má nakonec smysl poslouchat, to jsou otázky, jež si klade následující recenze.

Hip-hop se vyvíjí a mění. I v tom česko-slovenském můžeme pozorovat několik etap, přičemž ta poslední se pomalu blíží ke svému vrcholu. Ještě rok dva zpátky to byl zmiňovaný clubbin’ a dissin‘, dnes nikdo nepochybuje o tom, že je v kurzu trueschool. Rappeři se vracejí k tématům ze života, alkoholu a nadávek se v textech pomalu začínají stranit, především se snaží vypadat chytře, zkušeně a někteří snad poučeně, čili v zásadě se vymezili vůči všemu, co bylo tolik typické předchozí etapě. To, že texty o havaně s kolou byly v podstatě pořád ty samé a jednoduché na vymyšlení, postavilo před dnešní rappery velkou výzvu, s níž se někteří poprat nedokázali. Postupem času se ovšem nakonec vytvořil jakýsi standard, kterého se rappeři ve svých textech drží, takže bude jen otázkou času, než to zase začne lézt krkem a tuzemský hip-hop bude muset nalézt svou novou, neokoukanou tvář.

Někteří tvrdí, že H16 na své nové desce dospěli, já tvrdím, že H16 není nic než trendy kapela. Důkazem jsou všechny tři její počiny. Čísla nepustia jsou zásadně poznamenány posledním děním v hip-hopu. Když si Koko šajs, nejsilnější rapující článek, změní dokonce jméno na Koko Najs, nikdo mi nevymluví, že tomu tak není. Není to ovšem pouze o jménech, to zásadní hledejme v textech. Koho překvapil titulek recenze, ať prosím zbystří. Ta změna je patrná už jen z tracklistu. Namátkou, Nemaj stres je obsahově prakticky totožná s Žádnej stres od DeFuckTo, Robím čo chcem se zase až přespříliš podobá Můj svět a více či méně společných míst na deskách zlínské kapely s tou bratislavskou bych mohl jmenovat ještě několik, ale myslím, že není třeba. Ačkoli členy obou kapel od sebe dělí několik let, nová deska H16 ukazuje, že jakmile ustane kopání kolem sebe a obouvání se do druhých, rappeři přijdou s velmi podobnými tématy, která tedy nakonec nebudou tolik naivní a nepatřičná, jak o tom rapovala jistá česká kapela, jež si na tom postavila kariéru a jejíž jeden člen se nachází i mezi hosty Čísla nepustia.

Kluci z H16 jsou znepokojeni vraždami a násilím, nevěří pokryteckým politikům a jejich manipulaci, kritizují bezpáteřní chování a honění se za penězi a materiálními statky, obávají se budoucnosti, váží si lidského života atp. Chtějí se bavit, hulit, pít a hlavně nemít stres, nic raději neřešit, což ale ne vždy jde. Jinými slovy, H16 ztělesňují – podobně jako to dříve dělalo s úspěchem DeFuckTo – ve svých textech typického dnešního náctiletého (pokud jste doteď nechápali, proč je vaše mladší ségra tolik žere, tak už to víte) a jako takoví nemají právě než takovému průměru co nabídnout. Pochopitelně můžeme souhlasně pohlížet na „zmoudření“ H16, ale to samo o sobě na kvalitní album nestačí. Zpracování témat zpravidla pokulhává, nejzajímavějším momentem celé desky je pochopitelně wichovka Oni nevedia, kde se Jednašestka spolu s Vecem vypovídají ze zkušeností se všemi, kteří prostě nevědí. Motto, že kdyby rappeři byli méně manažery, byla by jejich tvorba zajímavější, zde tedy paradoxně neplatí. Po technické stránce věci lze zlepšení sice pozorovat na všech frontách, ale rap se stále nepřehoupne přes průměr a beaty za zlomové také považovat nebudeme, i když jsou rozhodně na vyšší úrovni než rap. H16 zůstane navzdory své obměně tou samou kapelou, kterou vždy byla – tuctovou -, fanoušci tudíž mohou být spokojení.

Hodnocení: 4

02. Sága pokračuje
03. Vitaj v meste