Connection potvrdili veškerá očekávání, jejich 1st Time je deskou číslo jedna / Recenze

Na otázku, co je pro jazz typické, lze odpovědět mnoha způsoby. Někdo jazz spojuje s inovacemi a experimentováním, jiný zase s bohatou improvizací a třeba já bych v případě této recenze vypíchl spojování různých celků do jednoho, kdy cílem není však pouze ono propojení, ale především dosažení, na tomto základě, něčeho originálního. Pražská devítičlenná kapela Connection, jež vznikla v roce 2005 na popud předního českého kontrabasisty Josefa Feča, je toho zářným příkladem, a to přitom v její tvorbě jde o jazz teprve až na druhém či třetím místě. Connection, mezi jejichž členy najdeme například Fečovu sestru Eriku, známou z působení v Navigators, zpěváka a kytaristu Milana Kroku, bubeníka Josefa Bagára či pověstného saxofonistu Rostislava Fraše, plují na aktuální české hudební vlně, na které se podobně nesou skupiny typu Navigators anebo Sixin. Hrají tedy R&B, ale přirozeně, jak jsme svědky u jejich nedávno vydaného debutového alba 1st Time, nezapřou své vlivy, minulost ani původ, což jejich tvorbě vtiskává punc odlišnosti, respektive jedinečnosti.

Za muzikou Connection stojí po hudební i textové stránce jednak především sourozenci Fečovi, jednak i Milan Kroka, jenž se plně prezentuje hned ve třech ze dvanácti případů. Connection zpívají anglicky, romsky i dokonce česky a staví na silných melodiích. Jejich deska září všemi barvami a o nic nepřijdou ani muzikálně náročnější posluchači, kteří ocení jak um členů skupiny, tak především vynikající aranžmá jednotlivých skladeb, ale i desky jako celku. V porovnání se zmíněnými Navigators vyznívají Connection mnohem tradičněji, přičemž ostudu svým vzorům jako Earth, Wind & Fire, George Benson anebo George Duke rozhodně nedělají. Ani Connection se nebáli věnovat prostor hostům, jejichž množství se rovná celkovému počtu zvoucího souboru a jejichž seznam čítá i taková jména jako například Miloslav Dvořáček, který přispívá zvukem svých perkusí bez jedné výjimky na celém albu, Matěj Ruppert, jemuž byl připsán (spíše ucházející) featuring díky skladbě How Will I Know na přední straně bookletu, Jaro Cossiga, Nasty a Ivan Hoe, tedy zásadní postavy českého beatboxu, a v neposlední řadě pak samozřejmě Karel Růžička, slavný jazzový klavírista, jenž doprovodil zpěv Eriky při bonusové Lence.

Dohromady se tedy u 1st Time jedná o ten nejvzácnější kompromis, kdy k uspokojení dojde na všech stranách, aniž by se kvůli tomu musela kterákoli strana, včetně té autorské, cítit utlačeně nebo nedejbůh zahanbeně. Album se dobře poslouchá od začátku do konce a opravdu lze jen těžko vypíchnout konkrétní místa. Většina skladeb má hitový potenciál, na první poslech ale určitě chytne klipovka Forget About It, hutnou basou obdařená Don’t Think Twice, případně česky zpívaná Někdy anebo Phen či O roma denašenKrokovým vokálem. Ačkoli se mi zdá, že některé skladby zcela vyniknou pravděpodobně teprve až s jejich živým ztvárněním, o žádném vyloženém přešlapu nemůže být ani řeč. Connection se napoprvé uvedli jaksepatří a ukázali, že mají takový materiál, s jakým by neměli mít v žádném případě o koncerty nouzi. Doufejme tedy, že se jejich vydavatelský label Popron Music přičiní a promotéři sami zašlou své nabídky na tu správnou adresu. Connection je jasně koncertní kapela, která sice ve studiu také umí, ale skutečně naplno vystoupí její kvality na povrch až na pódiu v klubu plném lidí.

01. Forget About It
02. Lavutaris
03. Don't Think Twice