Jak se z LBP stala Markéta a jak to změnilo její muziku / Recenze Markéty

České R&B, nebo ještě lépe pokusy o R&B ve mně implicitně vyvolávají přednostně tuto lehce cynickou otázku? Je větší legrace je poslouchat, nebo o nich psát? Sám nevím. Třebaže zahraniční hip-hop se některým domácím umělcům daří více než dobře, české R&B se ne a ne prosadit. Snaha tady byla hned několikrát, ale finální produkt nedokázal obstát ani jako napodobenina… o konkurences­chopném počinu raději ani neuvažovat. Další rozebírání stávající situace si nechám na jindy a raději se podíváme na album zpěvačky, jež by se jako jedna z mála mohla snad přiblížit zahraničnímu průměru.

Markéta? Co je to za Markétu, která má na svém albu Nironica? Tato otázka mě jako první napadla, když jsem přednedávnem obdržel tiskovou zprávu z vydavatelství RGM, u něhož svou prvotinu vydala koncertní jednička Toxique. Po troše pátrání jsem se dobral následujícího: LBP. Ano, ta dvacetiletá blondýna z Valtic, jež dokázala svým zpěvem v televizní soutěži Eurosong 2008 – narozdíl od Terezy Kerndlové, s níž je momentálně stále srovnávána – uhranout i odborné kritiky, ač na postup to pochopitelně nestačilo. LBP, respektive Little Black Peggy možná nebude mít toliko silný zástup fanoušků, nikdo jí ovšem nevezme, že si umí získat odbornou porotu po celém světě, jak o tom svědčí její biografie na oficiálních stránkách. Nerad bych se pouštěl do zpochybňování významu soutěží, o nichž nic nevím, takže se spokojím s tím, že pouze sdělím, že LBP podle všeho zazářila poprvé v roce 2002 ve Zlíně, kde obdržela jak cenu diváků, tak poroty, přičemž dále v tom pokračovala v Praze, Egyptě, Louisianě, Berlíně, Astaně, Varšavě a kdovíkde ještě.

Odhlédneme-li od soutěžení a vůbec živého vystupování, je třeba říci, že LBP debutovala v roce 2007 s albem Story of Life, které je zajímavé především/snad pouze tím, že – k mému údivu – se jeho eponymní singl stal titulní písní k americké gangster komedii Breathful. Jeho následovník vyšel už pod novým jménem, snad aby Markéta ukázala, že je českým posluchačům blíž, než se o ní tvrdí, a jeho autorka se nechala slyšet, že bude kompletně jiné než debut. Výsledkem, který de facto vytvořili po hudební stránce Dalibor Cidlinský mladší a Petr Chmela, je pak podivuhodná popíková směs všeho možného, dudy, banjem a tvrdými kytarami počínaje, baladickým soulem, hutným funkem a tanečním R&B ve stylu MTV konče. Že z toho nejsem moc nadšený, to už jste asi pochopili. Co ovšem mně není pořád jasné, proč tohle v Česku mají všichni ti, kdo zabrousí do černých vod, zapotřebí. Markéta by sice mohla zapracovat na přirozenosti, snad lépe řečeno uvěřitelnosti, zpívat ovšem umí, a to nejen na svůj věk, ale na české poměry obecně.

I z toho důvodu si myslím, že bychom jí měli dát pro příště ještě šanci. Muzikantsko-produkční tým kolem ní taky není k zahození; kdyby se zbytečně nepouštěl do mišmašů odhalujících fakt, že Markéta není natolik univerzální zpěvačka (burácející Babe, It's Over je zcela otřesná), jakou se jí její druhé album snaží prezentovat, bylo by to nadmíru povedené album. Takhle zůstává zajímavou, nicméně nedokonalou náhražkou zahraničních opusů, které sice nepředstaví jinou pěveckou naději – beatboxujícího Ondřeje Rumla, ovšem jako celek zanechají podstatně lepší dojem. Absence jasné vize je tudíž největší nedostatkem této desky, která v místech jako Don’t Leave Me, Love Is Strong, Another Chance nebo nakonec i DancingNironicem určitě neurazí a snad navnadí i na případnou návštěvu koncertu. Markéta Poulíčková se musí rozhodnout, jakým směrem se bude její příští tvorba ubírat. Chybí tomu vlastní tvář, hloubka.

Hodnocení: 3–

01. I'll See a Rainbow
02. Affection