Usher: Here I Stand / Recenze zpovědi napraveného bad boye

Pokud dostanete za úkol napsat recenzi na album svého oblíbeného interpreta, je to vždy těžké. Navzdory vašim sympatiím totiž musíte zůstat objektivní. Pokud však album nesplnilo vaše očekávání, je to o to těžší. Přiznám se, že když jsem poprvé uslyšela, že Usher letos přijde s novou deskou, nemohla jsem se dočkat. S ohledem na jeho předešlá čtyři studiová alba jsem přirozeně očekávala něco v podobném stylu, ale nedočkala jsem se. Album Here I Stand není plné (pro Ushera typických) hitovek, to však neznamená, že by se nejednalo o kvalitní písně, naopak. Jen si asi budu muset zvyknout, že Usher už dospěl, a tudíž i jeho nový počin je vyzrálé a komplexní dílo.

Ačkoli většina obyvatel České republiky zaregistrovala Ushera až s vydáním megaúspěšného hitu Yeah! v roce 2004, Usher Raymond, přezdívaný Bad Boy R&B, se ve světě šoubyznysu pohybuje už od roku 1994, tedy od svých šestnácti let. Je tedy přirozené, že za těchto čtrnáct let dospěl a že z bad boye se stal milující otec a manžel. Album Here I Stand je zpovědí muže, který si prošel bolestí, smutkem i štěstím a podle zpěvákových vlastních slov je Here I Stand začátkem nové kapitoly jeho života.

Jak jsem se již zmínila, z Ushera se stal hlavně otec a manžel, a to je patrno ve většině skladeb. Je tu dvouminutová interluda, kterou Usher věnoval svému malému synovi, ve skladbě Something Special, o jejíž beat se postaral Usherův dlouholetý kolega a přitel Jermaine Dupri, pak zpěvák nadšeně vypravuje, jak je rád, že se konečně usadil. Změny v Usherově životě jsou pak nejevidentnější ve skladbě Before I Met You. Za vším hledej ženu, a tudíž i za Usherovu změnu může jedna – jeho manželka Tameka. „I was a hustler and player girl before I met you,“ zpívá Usher své osudové lásce v písni, jež je nejupřímnějším kouskem na albu.

Zároveň pak ale na desce najdeme dva songy, ve kterých Usher prosí o sex na tanečním parketu, a to první singl Love In This Club, což je určitě největší hit desky, a Love In This Club Part II, kde si featuringy střihli Beyoncé a Lil' Wayne, jehož part mě opět přesvědčil, že tomuto rapperovi nikdy nepřijdu na chuť. Téma sexu se objevuje i ve skladbě This Ain't Sex, jež by se mohla vedle Love In This Club řadit mezi party hits, a Trading Places, která je podle mě jednou z nejlepších na desce. Konzervativce varuji, že text je velmi peprný. Další dvě skladby, které bych chtěla vyzdvihnout, jsou dramatická Appetite, ve které Usher vypravuje z vlastní zkušenosti, jak těžké je odolávát pokušení, a Best Thing s featuringem od rappera Jay-Z.

Ačkoli jsem tedy od Ushera byla zvyklá na něco jiného, album Here I Stand je přesně to, co od skoro třicetiletého zpěváka můžete očekávat. A i když prodejnost desky Here I Stand těžko překoná prodejnost té minulé – Confessions -, jež se po celém světě prodalo přes devět milionů kusů, je na ní dost kvalitního a líbivého materiálů a Usher s ní dokazuje (navzdory malým slabinám), že je stále králem R&B.

01. Intro / Forever Young
02. Love in This Club feat. Young Jeezy
03. This Ain't Sex