Kat DeLuna není druhá Rihanna, album 9 Lives nejen pro náctileté / Recenze

Minule jsme zde měli něco vyzrálejšího pro starší a pokročilé, tak proč se dnes nepoohlédnout po něčem, co se nejvíce dotkne věkové kategorie patnáct až dvacet pět. Jestli i vy do ní patříte nebo jen zkrátka nemáte problém s poslechem hudby určené dospívajícím, pak prosím přivítejte slečnu Kat DeLuna, v listopadu jednadvacetiletou R&B zpěvačku s kořeny v Dominikánské republice, a její debutové album 9 Lives, na němž se vedle její osoby podílel i producent RedOne, kterého možná znáte díky remixu hitu Shakiry a Wyclefa Jeana Hips Don’t Lie, neboli oficiálnímu singlu pro Světový pohár FIFA 2006, anebo kvůli jeho spolupráci s Akonem na novém albu někdejšího popového krále Michaela Jacksona. A říkám-li podílel, myslím tím, že dočinění měl prakticky s každou skladbou, takže tuhle desku lze chápat tak trochu i jako debut na americkém hudebním poli. Ale zpátky ke slečně DeLuna. Jedním z důvodů, proč její kariéře věnovat pozornost, je ten, že narozdíl od některých oslavovaných zpěvaček, u nichž se při koncertu ukáže, že více než talent a příprava se na celkové podobě podepsal především um techniků, má za sebou operní průpravu a její hlasový rozsah údajně dosahuje až pěti oktáv, což ve zpěvu není zrovna malé číslo.

Zdá se vám to pro začátek až moc honosné? No úrovně 9 Lives (Intra), zřejmě nejtrapnějšího momentu celé desky a rozhodně i mé posluchačské historie, to nedosahuje, takže se připravte. Poté už ale půjde o pouze výbornou převážně taneční muziku, ale, jak se od zpěvačky očekává, dojde i na pomalejší, tklivější, ba přímo romantické záležitosti. U hudby podobného typu obvykle shledáte ty posledně jmenované písně jako až příliš kýčovité, a to obvykle proto, že zpěvačkám, ať už kvůli jejich věku, nebo pochybným kvalitám zpěvu to zkrátka nevěříte. Ne, že by Kat nebyla silnější v tanečnějších polohách – to je, protože Whine Up s hostujícím ďáblem Elephant Manem je naprosto uhrančivá věc, Run The Show s nestárnoucím Busta Rhymesem a In the End jsou hned za ní, a když dojde na „pecku s nápadem“ Animal, musím konstatovat, že RedOne se zde skutečně vytáhl -, ale Kat přesvědčí v zamilované You Are Only Mine i v nekompromisní Love Me, Leave Me, kdy dává svému někdejšímu příteli na srozuměnou, že jejich vztah nic nenavrátí. Ani u ostatních písní kvalita příliš neklesá, Akon svou přítomností uvolněnou přímořskou romanci Am I Dreaming zase tolik neobohatí, ale to přežijete. Zvlášť, když jako bonus dostanete tři ve španělštině přezpívané skladby, včetně právě té s Akonem, tentokráte však už bez něj.

Až s podivem nahlížím na nezájem promítající se do prodejnosti alba této v Bronxu narozené slečny. Na vině musí být marketing, který snad s přechodem na Akonův Konvict Muzik bude vylepšen, respektive vyřešen. RedOne odvedl svou práci, jak se sluší a patří, Kat DeLuna ukázala, že rozhodně není jednou z hvězdiček, na které se po dvou třech letech zapomene, a když už jsem to napsal do nadpisu, neodpustím si lehké srovnání s jinou karibskou zpěvačkou, jež sice může disponovat barvitějším a zajímavějším hlasem, ale pokud se bavíme o zpěvu, Kat DeLuna vede na plné čáře. Od 9 Lives nečekejte nic, co tohle album není. Debut DeLuny je totiž přesně takový, pro jakou skupinu posluchačů je určen, ale je vkusně zpracovaný a má co nabídnout i po hudební stránce. Z toho důvodu jsem se po poslechu celého alba díval na 9 Lives (Intro) s nadsázkou. Jestli sága skutečně bude pokračovat, to by mohl předpovědět snad jen nějaký novodobý Nostradamus, protože svět popu dokáže být navzdory všem vysledovaným pravidelnostem stále nevyzpytatelný. V každém případě však americký hudební průmysl vypustil ven kousek, který by obstál i u hudebně založenějšího konzumenta. Kat DeLuna si lepší debut nemohla přát.

01. 9 Lives (Intro)
02. Run the Show feat. Busta Rhymes
03. Am I Dreaming feat. Akon